Full version: Ananas
totte56
Skulle vilja prova att odla en ananas är det nån som vet hur man gör?
kerstin z5-6
Javisst smile.gif
Köp en ananas med fin grön bladrosett -skär av frukten vågrätt under bladrosetten,så lite av skalet finns kvar ung som en "fot"

begrav bladrosett-"foten" i såjord- fuktig .. trä ev en plastpåse luftigt över -ställ ljust
Var försiktig med vatten , men låt inte torka ut
Finns mkt frukött kvar under foten" tar du bort det men behåll skalet...

Håll tummen att den rotar sig -tar några v
När den skjuter nya blad planterar du om den i vanlig krukväxtjord
Den kan vara ute på sommaren om den avhärdas ordentligt smile.gif
kerstin z5-6
och så här ser den ut nu
Alexander-VG-zon3
det är bättre å skära veck allt så inget fruktkött bler kvar utan bara rosetten . sen efter det så tar du veck bladen så du har dom lite större kvar sen där balden har suttit så kommer rötter fram .men det finns månngga medtoder även den som kerstin sa .själv har jag provat 3metoder och denna som jag skrev nu tycker jjag bler bättre smile.gif smile.gif kola i nån krukvääxt bok eller nån anna eller sök på nätet kan hitta nåt wub.gif wub.gif lycka till
fin annans du har kerstin min är inte llikastor eller inga av mina är så stora än smile.gif smile.gif wub.gif wub.gif
Kilmister
Enormt trådlyft, men ändå.
Jag lyckade sefter många försök rota min ananas.
Jag gjorde som alla andra säger, men med den lilla skillnaden att jag åkte bort 5 veckor och glömde bort att säga till
om min ananas. Häpnade av att det fanns liv när jag kom hem och började vattna.
Min ananas är fortfarande fin efter 2 år.
Nu bara till en liten fråga. Den står på en inglasad balkong sedan i våras, hur låg temp. kan den klara innan
jag måste ta in den? Innetemp alltså, det blir minus vissa vinterdagar.
kerstin z5-6
Du bör ta in den -minus tål den inget vidare -fruktsättning gynns av äpplen och ute vistelse sommartid .. min har frukt nu smile.gif
Blomstersmurfen
duh.gif Plockade fram den här tråden eftersom jag sitter med en uppäten ananas i handen.

Vad menar du Kerstin? Äpplen?

Alla ananasar (?!) i kruka som jag sett har sett ut som din i krukan, frukt kan man väl inte få???
Lady Hamilton
Visst kan man få frukt Denna hade jag 2004

[attachment=13899:PICT2014.JPG]

Här finns en heltråd om Ananas

Anas comosus, Frukt i lägenhet
Blomstersmurfen
Häftigt!!! tummenupp.gif
februaribarn
Jag läste någonstans att man kunde ställa bladrosetten i vatten i väntan på att den ska få rötter. Gjorde det för några veckor sen, men än utan resultat. Den börjar se lite vissen ut... sad.gif men jag ger det en tid till, annars får jag väl åka och köpa mer ananas (inte mig emot, gott!) och göra nya försök.
Tosan
Sådär, nu har ni lurat mig att köpa en ananas till och testa, den förra möglade.
Nu testar jag flaxss metod så får vi se om det går bättre smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon