orera
Vi bor i zon 1 och blev med trädgård i somras. Därför är vi nybörjare. Nu undrar jag hur snart vi kan gå igång med vårt trädgårdsarbete och vad man ska ta tag i.

Kan vi klippa häckarna snart? Tujahäckar och en blandad häck.

När klipper vi ner de nervissnade perennerna?

Vad gör man med rosor? Gör vi något nu i stil med att beskära?

Så sommarblommor kan man väl börja med inomhus snart?

Jag antar att man kan plantera exempelvis perenner och bärbuskar i mars, stämmer det?

Hur vet man att tjälen har gått ur jorden? Är det när dygnsmedeltemperaturen går över noll?

MVH Annika
Eva 33c
Själv bor jag i zon 5 (minst) och har ganska långt kvar till alla aktiviteter du talar om. Men den sista frågan är lätt att svara på: Tjälen har gått ur jorden när du kan gräva ett hål utan att stöta på djupfryst jord. laugh.gif rolleyes.gif Då kan du också börja plantera buskar tex.
Rosor brukar man säga att man kan klippa när björkarna fått musöron, och jag tror det är stämmer rätt bra. Men börja så inne kan du göra om du har ljus och plats att ta hand om plantorna tills sista frosten har varit. (Fråga de som bor runt omkring när det kan vara hos dig. Hos mig är det inte före 7 juni ungefär!)wub.gif Det beror också lite på vilka sorter du vill så. En del behöver lång tid på sig och andra inte. Kolla under avdelninge Förkultivering och förökning så kan du få mer tips.
MB1965
... börja med att fröså nån gång nu... det har jag gjort i z2.
renate
Det är bara februari och även i zon 1 vinter,så trädgårsarbete får du vänta med i alla fall till mitten av mars.JAg tror inte tjälen har gått ur marken och det kan ja kommer mer snö.Min trädgård ligger under ett skyddande snötäcke i zon 4.
Alexander-VG-zon3
det bler ju snabbare vår i en solig trädgård . men i mars brukar väl kankse våren så småt kliva in. men man ska ju alltid vara berädd på en köldis även i mars så om du ska planterra så vänta verkligen så att nattfrosten är slut smile.gif smile.gif
orera
När kan vi klippa häckarna?
Fenja
CITAT (orera @ 15-02-2006, 10:58)

Sök på de buskar du har här på forumet så hittar du säkert råd om det. Glöm inte att ändra tidsaspekten till från starten så får du med alla trådar.
Mvh
Fenja
renate
CITAT (orera @ 15-02-2006, 10:58)

Efter midsommar!
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller tuja brukar det vara april + september som är bra tid för klippning.

Den blandade häcken: Man bör veta vilka växtslag det är för att ge ett bra råd.

Perennerna: Jag skulle vänta ett tag till de vissna delarna skyddar de små skott som kommer nere vid marken ifall det kommer några sena frostnätter.

Rosor: Rosor klipper man sent oftast väntar man tills björken har musöron. Rosor som blommar på årsskotten kan man ofta klippa hårdare än rosor som blommar på fjolårsskotten. Klipper man rosor som blommar på fjolårsskotten hårt så får man inga blommor. +Man klipper olika beroende på vilken typ av ros det är.

Sommarblommor: Sommarblommor som har lång utvecklingstid kan du börja så nu ex. pelargoner men många andra kan du vänta med till mars.

Plantering av buskar + perenner: Vänta tills jorden reder sig + växterna ska vara vana vid utevistelse, sår du dina egna perenner inomhus så måste du vänta med utplantering tills frostrisken är borta (ofta början av juni).

Tjälen har gått ur marken + jorden rett sig: Tjälen går ur marken när jorden tinat och man kan få ner spaden. Har man ex. lerjord bör man vänta med det mesta till jorden rett sig. Man brukar säga att när man tar en jordkocka och släpper den på stöveln och jordkockan trillar sönder i olika bitar så har den rett sig, blir det bara en klibbig hög på stöveln har jorden inte rett sig. En lerig jord som inte rett sig klibbar också fast på spaden och gör det svårt och jobbigt att gräva i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon