Full version: San Valentin
lissa
Idag är det ju san valentin, och ville bara skicka en liten hälsning till alla som vill ta emot den
Inga från Närke
CITAT (lissa @ 14-02-2006, 19:22)
Idag är det ju san valentin, och ville bara skicka en liten hälsning till alla som vill ta emot den

Instämmer med lissa.
Trevligt avslut på Alla Hjärtans dag.
elleave
CITAT (Inga från Närke @ 14-02-2006, 21:47)
CITAT (lissa @ 14-02-2006, 19:22)

Instämmer med lissa.
Trevligt avslut på Alla Hjärtans dag.

Ja håller med. Trelig härte kväll!!!

Hannele
Alla dagar är väl Alla Hjärtans Dagar! wub.gif
Sommartorparn
Kommersiellt jippo!

Eller finns det någon som har en förklaring till att denna 'dag' plötsligt har uppstått?
Gossen Ruda
Det är bara att välja mellan länkarna nedan. Seden är urgammal men sent kommen till Sverige.

Google
Parazzi
CITAT (Sommartorparn @ 15-02-2006, 08:03)
Kommersiellt jippo!

Alla Hjärtans Dag ligger inte ens i närheten av Julen om man ska mäta det kommersiella. wacko.gif
Sommartorparn
Att julen är kommersiell håller jag med om.
Man kan avstå från det kommersiella och kan fira jul ändå.

Vad jag reagerar emot är att krämarna pådyvlar oss nya helger bara för att få sälja.
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 15-02-2006, 08:03)
Kommersiellt jippo!

Tja, det kommersiella Mors Dag från Amerika är accepterad, av många.
Vi köper inget, men har ändå roat oss med att bjuda på hjärte-sockerkaka på Alla Hjärtas Dag.
Vi bojkottar inte födelsedagar, namsdagar, bröllöpsdagar, påsk, midsommar eller nyår heller.

Vi vill festa, ofta och mycket. smile.gif biggrin.gif
Just nu funderar jag bjuda mina vänner på Afternoon Tea, med snittar, scones, marmelad och clotted cream.
pejori
tycker det är bra med sådana dagar jag. wub.gif
ALLT som går att firas, ska firas.
finns alldeles för få tillfällen för att få bli firad i dagens läge smile.gif smile.gif
god mat, goda vänner, små gåvor är aldrig fel...så fira på så mycket man orkar och kan. biggrin.gif
humla
Har en kompis som är i Kenya just nu, och hon sa att alla hjärtans dag var jättestort där också. Så det verkar vara en världsomspännande tradition.

Vad är det för del med att fira kärleken? (man måste ju inte köpa massa grejer för det)
*Felix matte*
Kärlek och hjärtan kan man aldrig få för mycket av.

LadyG
CITAT (humla @ 15-02-2006, 10:33)
Har en kompis som är i Kenya just nu, och hon sa att alla hjärtans dag var jättestort där också. Så det verkar vara en världsomspännande tradition.

Vad är det för del med att fira kärleken? (man måste ju inte köpa massa grejer för det)

Det är inget fel att fira kärleken, tvärt om. Varför vänta till alla hjärtans dag när det finns så mycket trevligt man kan göra ihop?

Laga mat ihop, äta romantisk middag, ta ett bubbelbad i stearinljusens sken och låta sig bli påmind om vad det var man föll för från första början.
Sommartorparn
CITAT (humla @ 15-02-2006, 10:33)

Jag antar att den "traditionen" började för ett par år sedan.

Jag har tillbringat många februari-månader i afrika under 80 och 90-talen och inte sett skymten av någon Valentin, och så plötsligt för ett par år sedan möttes jag av en formlig Valentinexplosion. Heldags direktsändning på radion där folk skickade in dåliga kärleksdikter, vissa av dom nästan erotiska, och detta i en kultur där offentliga kärleksbetygelser mellan man och kvinna inte existerade annat än i barerna.

Varför är det just dom amerikanska traditionerna som tas över i resten av världen? Blir det mera känslor bara för att alla går runt och säger 'I love you' ?
LadyG
Jag kan tänka mig att man utnyttjar tillfället att få sjunga kärlekens lov, dikta och jubla över förälskelsen ännu mer om det är så rigida regler att man inte får visa offentlig ömhet.

Du tror inte de utnyttjar tillfället att få visa sin kärlek när tillfälle ges utan att bry sig ett vitten om att traditionen i grunden är amerikansk eller att den bara är några år gammal?

Jag tror att Alla hjärtans dag på sätt och vis fyller en funktion, fast inte i vårt frigjorda samhälle där allt utom den allra mest privata sfären är offentlig.
Sommartorparn
Nej tacka vet jag ett ögonkast och en dubbeltydig kommentar och ett sedesamt handslag, det är romantik det! wub.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 15-02-2006, 10:59)
Kärlek och hjärtan kan man aldrig få för mycket av.

Nej, inte enligt morgontidgen heller. Mera glada nyheter! smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon