Plain
Hej på er!

Jag har en plan på att plantera två stycken klätterrosor vid ingången till vårt radhus. Läget är söder, men till en början lär rosorna få skugga från staketet tills de tagit sig upp någon meter. Tanken är att de sen ska klättra på den båge som jag tänkt ska fungera som öppning in till oss.

Jag har sonderat här på forumet och sett några sorter jag gillar.

Flammentanz - fin, jag tycker om röda rosor, men den doftar inte - sen att den blommar endast en gång under sommaren tycker jag är lite tråkigt.

New dawn - mmm, den är fin - men jag föredrar nog röda framför rosa rosor smile.gif

Läste därtill att den kan ha lite lägre motståndskraft och jag märkta att när vi flyttade in här förra året så hade några rosor svartfläckssjuka (på baksidan dock, inte i närheten av vart jag har tänkt plantera dessa).

Grand Hotel - fin och vad jag läst motståndskraftig - men blir den stor nog att klättra upp i bågen och fungera som både vacker ros samt insynsskydd?

Jag bor i Viksjö utanför Stockholm - vad jag kan se på zon kartan så är vi en trea?

Tacksam för tips!

/David
kerstin z5-6
Jazz , röd kontinuerligt blommande kanske , Heidelberg, eller röd New dawn Här hittar du fler
Roslistan -kan sökas på färg och växtsätt -länken går till sökning klätterros-röd
Kajsa
Dessa blir ca 3 m eller mer, annars kan dom inte mötas på en båge.
Röda och blommar hela sommaren. Du kan titta på dom i den länk Kerstin föreslog/ Roslistan.
Heidelberg zon 4, Blaze, Blaze superior zon 4, Etude, rosaröd zon 4, Parade zon 3, Pauls Scarlet Climber zon 4 ( ett svagare senare flor )
Kajsa
Fanns ej med på listan så

Blaze
Pauls Scarlet Climber
Blaze Superior Kolla rosbågen på småbilderna
Parade
Klicka på " photos " på varje ros, andra bilder där.
Plain
Tack så mycket för tipsen, om nu den här förbenade snön kunde smälta nån gång... rolleyes.gif

/David
Eva i Skåne
Jag hänger på frågan. Kan ni rekommendera en GUL (inte för blek) remonterande klättrare till rosbåge i söderläge? Gärna väldoftande också smile.gif

Jag har fått för mig att gula rosor inte har lika hållbara blommor som röda och inte växer lika kraftigt. Har jag fel? Annars får jag kanske välja en röd i alla fall...
MB1965
Den vita klätterrosen Ilse Krohne Superior är både vacker, frisk och har blommat länge hos mig- även i halvskugga- skuggtålig med andra ord.

Den finns på min hemsida nedan, om ni inte sett den förut.
Kajsa
Eva
Goldstern
en zon 3 ros, blir ca 3,5 m, doftar och blommar till hösten.
Gloire de Dijon
en gul/rosa ros, zon 3 doftar starkt, blommar om senare, 3-5 m
titta på småbilderna. I Rosbibeln ser den mer gul ut.

Goldener Olymp
Kan bli 3 m i din zon, svag doft och blommar om, zon 3
Klicka på " photos " så du ser småbilderna på varje ros.

Leverkusen, som jag satte i våras. Ska dofta svagt av citron, zon 5 ros
kanske blir den för kraftig och bred i skåne ?? Den växte på bra hos mig
första sommaren. 3-4 m hög blir den.
Plain
De rosor ni tipsar om - vart kan jag köpa dem?

Jag känner inte till så många onlineaffärer - faktum är att utöver hortogreen känner jag inte till någon annan. Hur stor är skillnaden i kvalité generellt om man jämför "normal trädgårdshandeln" mot det man kan handla online?

/David
Eva i Skåne
Leverkusen ser underbar ut Kajsa wub.gif
Tror det är rosen för mig smile.gif
Vackert mörkt bladverk ser den ut att ha och verkar inte alltför svår att få tag i. Jag fick upp flera plantskolor i Skåne när jag sökte på namnet.

För stor? Nej det tror jag inte. Planerar en bred rosbåge.
Ooo, vad jag längtar biggrin.gif
kerstin z5-6
leverkusen är fin även som liten smile.gif
och David
denna länk beträdes på egen risk
barrotade rosor-svenskt postgiro och 90 kr i frakt kostar det

Rosenposten
och bodde jag i skåne blev det två på var sida en leverkusen och en sån här
NightLight laugh.gif
Eva i Skåne
Ja du Kerstin, den är inte dum den heller biggrin.gif
På fullt allvar undrar jag - skulle de passa ihop? Ingen av dem skulle ta över för mycket?

wub.gif
kerstin z5-6
Tor jag inte -den är inte så rosa som på bilden utan mer varm ton aprikos, rödlätt , blir lägre än lever kusen 2 meter och kan beklä fotavdelningen smile.gif
men smaken är ju olika
En sort är stilrenare
eller en ros två klematis på var sida smile.gif
Kajsa
Plain
Du kan skicka efter rosor i Helsingborg
www.floralinnea.com
dom är jättestora på rosor, har köpt massor där.
Så blir det även i vår.
Plain
Hmmm - Blaze eller Sympathie lär det nog bli - tycker mycket om bägge sortena.

Jag ser inte Blaze Superior någonstans hos Floralinnea - kanske får man lite mer info om man ringer dem?

/David
Fredrik_zon2
En underbar röd klätterros är Santana. Den har ett mycket fint bladverk och växer snabbt. Inte så härdig dock.
Pricken
CITAT (Eva i Skåne @ 15-02-2006, 10:21)
Jag hänger på frågan. Kan ni rekommendera en GUL (inte för blek) remonterande klättrare till rosbåge i söderläge? Gärna väldoftande också :)

Jag har fått för mig att gula rosor inte har lika hållbara blommor som röda och inte växer lika kraftigt. Har jag fel? Annars får jag kanske välja en röd i alla fall...

Blek och blek - har du tittat på Leverkusen? Den doftar, den klättrar bra och den är rätt frisk av sig.
Eva i Skåne
Ja, den ser underbar ut. Jag tror det ska bli sådana biggrin.gif
AnnammA
Alltså, bara för att Flammentanz endast blommar 1 gång på sommaren, så blommar den desto längre, och det är en starkväxande slitvarg till ros. Vårt hus är byggt 1965, och enligt grannar som bor kvar, planterades redan då, på 60-talet,den Flammentanz som frodas och har sig vid vår entré... Den har ingen doft,(eller liten doft) men man kan ju samplantera med ngn annan doftande ros...

Hälsn
AnnA

PS! En annan ros av gammaldags typ är den rosaröda doftande starkväxande Wrams Gunnarstorpsrosen, men jag vet inte hur den klarar din zon? Här i Skåne täcker den snabbt upp bågar, väggar mm.DS
Plain
Joo... jag har tittat på Flammantanz länge - har inte kunnat bestämma mig än. Jag har sett att de rosor som fanns här när vi flyttade in (Westerland) hade svartfläcksjuka, så jag letar efter något som har bra motståndskraft. Jag läste att Heidelberg är så "svaga" att de inte kan rekommenderas då de lätt drabbas av detta.

Av de rosor som vi talat om, dvs Blaze, Sympathie, Flammentanz och Santana - hur står de sig mot svartfläcksjuka ?

/David
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG så är Flammentanz och Santana friskast.
( Santana står som föga härdig, zon 2 ros ) Flammentanz har jag själv och den fick lite svartfläck i somras, mer mot slutet av sommaren.
Blaze får även mjöldagg enligt LÅG, Sympathie kunde få kraftiga angrepp av svartfläckssjuka. Men det kan säkert alla rosor få.
Men nu finns säckar med Biobalans såg jag på Coop, det myllas ner
vår, sommar, goda svampar äter upp dom elaka.
Ska prova det i år på olika problemrosor. Men klätterrosor som
man har mot varma väggar kan nog försämra. Min Flammentanz
har jag planterad mot en östervägg, man får gödsla, bra läge, sol
ja det man kan. Och vissa år är alla svampsjukdomar värre oavsett.
Kajsa
Plain
Lovordade nyss Balsgårdsrosorna i annan tråd, titta på dom.
Balsgårdsrosorna Älsklingsrosor, friska, härdiga.
Här har du Balder, jättefin tyckte jag med fladdrig blomma.
En röd klätterros som är mycket härdig. Vita streck i blombotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon