Full version: fuchia
Elisabeth P
Läste att några redan satt fart på sina fuchior.
Jag har en stamfuchia som stått kall hela vintern, är det dags att ta fram den nu. Jag är lite osäker på om den är vid liv. Någon sa mig att jag skulle skrapa på barken, men jag känner ändå inte att jag kan avgöra om den lever, är det då bättre att börja redan nu eller vänta till april som jag tidigare fick råd om blink.gif wacko.gif unsure.gif

När jag sätter igång den ska jag då
1, sätta den under lysrör och höja tempen till ca 15 grader?
2, plantera om i vanlig blomjord?
3, klippa den, vilket jag helt glömde i höstas?

Lisa
Kajsa
Nej, vänta dom klarar inte värmen inne något vidare. Tar ut mina stamfuchsior och dom andra direkt i april, så har jag fiberväv över, dubbla lager om så behövs. Ställer alla ihop i en varm söder hörna. Väven har jag på ca en mån. eller mer, lyfter av den mulna dagar om det inte blåser kallt. Planterar om och beskär väntar jag med tills dom har börjat växa lite i maj/juni och vattna väldans försiktigt i början annars är det lätt man dränker dom, tills nya rötter bildats.
Så här har jag gjort några år nu och fler fuchsior överlever nu än när jag tog in dom direkt i mitt varma förråd från garaget.

Vid ev. frostnätter får man vara med med en extra filt, annars är det adjöss, bäst jag lägger till.
Om du skrapar på barken ska det vara ljusgrönt, spänstigt. Brunt, intorkat om det är dött.
Elisabeth P
Jag hade iof sig inte tänkt ta in dem i rumsvärme utan höja tempen till ca 15 grader i garaget, vilket jag iof sog ska göra snart ändå för att mina frösådder ska må bra.
Först hade jag bara tänkt att låta fuchian stå kvar i ett hörn och vila lite till, men nu undrar jag som sagt om den behöver komma till liv.
Ucsh det är så svårt att veta när saker och ting är dags blink.gif wacko.gif

Lisa
Kajsa
Läs här så förstår du, skotten blir långa inne och väl ute sedan måste dom ändå börja om, dom klarar sol/ blåst dåligt.
Omplantering den nedre delen som handlar om krukorna i stugan.
Från Fuchsiasällskapets hemsida.
Elisabeth P
Okej, jag väntar ett tag till rolleyes.gif Tack för bra länktips smile.gif förästen.
Jag börjar märka att mycket är att pröva sig fram och ibland ha lite is i magen tongue.gif . Den som lever lär smile.gif . Som tur är skriver jag upp allt jag gör och hur resultatet blir, så förhoppningsvis lyckas jag någon gång tongue.gif

Lisa
Kajsa
Fuchsior är bra mycket svårare än pelargoner. Gud vet hur många som dött här genom åren. Det är väl okey köpa nya varje år, men så får man ex. som man bara måste spara och hoppas innerligt att dom överlever.
Så vi kämpar på, har köpt gamla sorter sista åren, jag ska testa om dom är enklare övervintra, jag tror det, men det är för tidigt säga ännu.
Men en sak är säker, klarar dom bara första vintern, så är chanserna större att man klarar dom vidare. biggrin.gif
En dagbok för trädgården har jag med, ett måste biggrin.gif
Hur ska man annars komma ihåg allt man gör.
evelina
Jag håller med Kajsa att dom är svårare.

Jag har mina i jordkällaren hos grannen för andra året, tittade till dom i måndags och dom ser fina ut hitills. Dom har inte behövt vatten på hela vintern, så nu är det bara att hoppas,speciellt på den uppstammade.
Jag gör för övrigt som Kajsa i april.
Elisabeth P
Tack ska ni ha.
Jag får vänta och se, men jag är ytterst tveksam till att jag klarar den sad.gif , tyvärr

Lisa
kristerh
I senaste Allt om Trädgård finns tips om hur man sköter och tar hand om fuchsiorna. (fick det häromdagen i brevlådan).
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon