Victoria
Hej,

Jag köpte i somras en planta vit fjärilslavendel (stog det på "lappen". Den luktar lavendel med lite inslag av citron eller....svårt att förklara.........) på Plantagen som jag grävde ner i min kryddträdgård.

Nu har jag pratat lite med min svärmor som bor i sydeuropa och hon blev väldigt nyfiken på denna lavandel som hon själv inte sett och blev VÄLDIGT begaistrad och ville att jag skulle försöka ta med mig till sommaren.

Nu är frågan, har precis letat lite info på nätet och läser då att den inte är härdig i Sverige Men det stod ju att den var perenn och då antar man ju att den klarar vintern precis som all annan lavendel. Tror ni den klarar den småländska vintern (hur har det varit för er) och hur bär jag mig åt för att ta med lite åt henne så att hon kan plantera ner. Vi ska bila och vi åker i juni så tills dess lär den ju knappast bilda frökapslar (om den förökar sig så?) Kan jag knipsa av en gren och sätta i vatten och sedan plantera eller hur ska jag bära mig åt?

Kan jag få lite råd?
kerstin z5-6
Tyvärr är den sällan härdig i sverige , men säljs ju som utplanteringsväxt på våren , just vit har jag inte sett men lila -sticklingar från lavendel är annars ett lätt sätt att få fler
Lavendula stoechas alba är det vetenskapliga/latinska namnen -denna lavendel härstammar från medelhavs området och brukar ibland kunna övervintra i z1, om man har tur smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon