Full version: Nedsänkt växthus
aqualis
Hej

Jag vill ha ett lågt växthus men med god ståhöjd inne.
Det kommer att se bäst ut i trädgården.

"Golvet" kommer alltså att ligga under markplanet.

Är det några nackdelar som man bör känna till?

Nivåskillnaden blir ca 3 dm ( två trappsteg)

Med vänliga hälsningar
Sven
RibesRubusVitis
Sofiero håller i dagarna på att göra om sin hemsida. Annars finns där fina bilder på gamle kungens nedsänkta vinhus, som något liknar vad du tänkt dig, fast betydligt djupare. Viktigt är dräneringen, så att du inte snart jobbar i ett vattenfyllt dike…
Gurkan
Här är en variant, fast det är inte byggt för att vara snyggt utan för att vara frostfritt även i kallt klimat.

Earth-sheltered greenhouse

Länken är på "amerikannska", hoppas det går bra ändå.
pisanggoreng
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-02-2006, 23:48)
på gamle kungens nedsänkta vinhus,

Är det inte melonhuset som är nedsänkt..? sleep.gif
RibesRubusVitis
Jo, mht gamle kungens dryckesvanor kallas det oftast ”melonhus”, men där fanns faktiskt vinrankor då vi firade brorsans 50-årsdag…
(Som ”vinhus” är de kända i England.)
Katti med torpet
Vårt växthus (blev klart i somras) står på en murad grund som är nedsänkt en bit. Det är ett bra sätt att höja takhöjden, dessutom tycker jag att det är snyggt, huset får ett lite gedignare utseende när det finns en en stadig bas.

Ang problem:
1) Dränering!!!! Vi blev tvugna att göra en pumpbrunn. Vi har ju iof grävt väldigt djup (90-70 cm) eftersom vi har nedsänkta kallbänkar/komposter runt om och placeringen dessutom är tomtens blötaste läge...

2) Insteget. Höjdskillnaden gör ju att det krävs en trappa, den stjäl utrymme och kan vara lite riskabel om man har armarna fulla så man inte ser var man sätter fötterna. Omöjliggör också infart med t.ex. skottkärra. Försök få en bred dörr så att du inte behöver tråckla dig in.

Annars har jag bara upplevt fördelar. Inbillar mig att det hjälper till att utjämna de värsta temperatursvängningarna.

Kolla gärna på den här odlatråden eller bilder på växthusbygget i mitt album. (varning, många bilder är det...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon