Full version: Nedsnkt vxthus
aqualis
Hej

Jag vill ha ett lgt vxthus men med god sthjd inne.
Det kommer att se bst ut i trdgrden.

"Golvet" kommer allts att ligga under markplanet.

r det ngra nackdelar som man br knna till?

Nivskillnaden blir ca 3 dm ( tv trappsteg)

Med vnliga hlsningar
Sven
RibesRubusVitis
Sofiero hller i dagarna p att gra om sin hemsida. Annars finns dr fina bilder p gamle kungens nedsnkta vinhus, som ngot liknar vad du tnkt dig, fast betydligt djupare. Viktigt r drneringen, s att du inte snart jobbar i ett vattenfyllt dike
Gurkan
Hr r en variant, fast det r inte byggt fr att vara snyggt utan fr att vara frostfritt ven i kallt klimat.

Earth-sheltered greenhouse

Lnken r p "amerikannska", hoppas det gr bra nd.
pisanggoreng
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-02-2006, 23:48)
p gamle kungens nedsnkta vinhus,

r det inte melonhuset som r nedsnkt..? sleep.gif
RibesRubusVitis
Jo, mht gamle kungens dryckesvanor kallas det oftast melonhus, men dr fanns faktiskt vinrankor d vi firade brorsans 50-rsdag
(Som vinhus r de knda i England.)
Katti med torpet
Vrt vxthus (blev klart i somras) str p en murad grund som r nedsnkt en bit. Det r ett bra stt att hja takhjden, dessutom tycker jag att det r snyggt, huset fr ett lite gedignare utseende nr det finns en en stadig bas.

Ang problem:
1) Drnering!!!! Vi blev tvugna att gra en pumpbrunn. Vi har ju iof grvt vldigt djup (90-70 cm) eftersom vi har nedsnkta kallbnkar/komposter runt om och placeringen dessutom r tomtens bltaste lge...

2) Insteget. Hjdskillnaden gr ju att det krvs en trappa, den stjl utrymme och kan vara lite riskabel om man har armarna fulla s man inte ser var man stter ftterna. Omjliggr ocks infart med t.ex. skottkrra. Frsk f en bred drr s att du inte behver trckla dig in.

Annars har jag bara upplevt frdelar. Inbillar mig att det hjlper till att utjmna de vrsta temperatursvngningarna.

Kolla grna p den hr odlatrden eller bilder p vxthusbygget i mitt album. (varning, mnga bilder r det...)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon