Full version: Pachira
lissa
Hej igen, hoppas att jag inte är allt för fräck, men jag såg just i en tråd om ananas, att du har en fin Pachira., jag ville inte kapa tråden och har därför börjat ny...har annars som ni knske har märkt en viss förmåga att kapa hej vilt, men försöker bättra mig. Själv har jag egentligen inget emot kapning eftersom det mestadels gäller något som har med just den tråden att göra...Till saken
Min Pachira är inte så glad sen en tid tillbaks, alldeles för ljusa blad och en del har torkat ihop lite konstigt i topparna. Har behandlat den med medel mot virus och svamp(?) hongos, och acaros(or?) Det kommer nya små blad hela tiden, men skulle nog behöva bra skötsel råd smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Jag är inte rätt person -min förra gav upp på liknande vis fast jag pjollrat med den på alla sätt
Denna verkar robustare och har klarat sig länge nu smile.gif
Jag låterden torka upp ordenligt mellan vattningarna vintertid -annars vet jag inte

Kapa trådar -det gör nog alla :9 Men jättebra att du startar en ny
Utan nya trådar dör ju ettt forum ...

Hoppas nån annan har skötselråd på kinkeputten
lissa
Oj då vad tråkigt att den gav upp. Jag har haft den drygt ett år och var väldigt glad över att den var så fin...alla sa nämligen att den var svår att sköta. Egentligen har jag haft den ute hela tiden, men tog in den när kylan tilltog...men den hade redan börjat få problemet ute. Men om din har samma symptom så lär det väl inte vara någon virus i alla fall...Kanske någon som har lösningen läser detta och hjälper oss smile.gif smile.gif
Tack för svaret Kerstin z 5-6
L I A H
Hej på er! Angående Pachiran....

Jag (och flera i min bekantskapskrets som också är väldigt förtjusta i gröna växter) börjar misstänka att pachiran kanske inte vill ha vissa näringsämnen i för stor utsträckning. Kanske vill den ha ganska kalkfattig näring och jord. Flera av våra plantor har nämligen börjat bete sig precis så som ni beskriver efter omplantering eller när vi börjat ge annan sorts näring eller kraftig näring. Och om man tänker efter brukar de stå i ganska mullrik, luftig jord när man köper dem.

Nu har jag en älskad pachira som var ganska stor då jag skaffade den och nu ser den tyvärr mest ut som ett gäng tråkiga pinnar utan blad och jag VET att den började bete sig så när jag började ge näring till den efter ca 1 år i min vård. Död är den inte, det kommer nya blad även på min men de har heller inte suttit kvar särskilt länge och blivit ljusbruna och lossnat på sistone. Jag ska testa min hypotes på denna lilla försökskanin nu i vår och sommar och lovar att återkomma om hur det hela artar sig...

Vårhälsningar från Skåne och God Grodd på er! :-D

/ L I A H
lissa
Min har tyvärr gått hädan, men om du kommer ihåg att berätta om hur försöket går, då kan man kanske kunna tänka sig att köpa en ny...för den är ju jättefin.. Tack för infon smile.gif
Ciczi
Min pachira som jag köpte på IKEA mår utmärkt... till skillnad från den jag köpte i blomsterbutiken för dyra pengar...

Den får bara vanligt vatten och står i ett västerfönster tillsammans med hibiskusarna. Växer så det knakar gör den också. smile.gif

Ciczi
lissa
Den brukar finnas i IKEA här också, och dom brukar ha bra växter, speciellt om man kommer samma dag eller dagen efter dom har fått in dom..så man kanske ska våga sig på en iaf då...tack för hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon