Full version: Pelargondöden .....
råse-marie
Åh vad tråkigt nästan alla pelargoner har dött under vintern.
Jag som hade köpt på mig fler sorter och många doft
Nu är det väl bara att börja om sad.gif
inte ens min dr vesterlund överlevde ......

Jag brukar köpa på tradera men det blir ju så väldans höga priser

Nu längtar man iallfall tills det blir altan dags och man kan sitta ute och njuta läsa lite och påta lite i jorden

eller vad säger ni rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif
Eva i Skåne
Är du säker på att de är helt döda? Kanske finns det nåt liv i några av dem. Här finns massor av trådar att läsa om pelargoner just nu som kanske kan ge nåt överlevnadstips.
här t ex och
här och en massa andra trådar.

Köpa på Tradera har jag väldigt liten erfarenhet av, men det finns många generösa medlemmar på Odla smile.gif .
Om ett par månader kan jag säkert dela med mig av mina sticklingar om du hör av dig.
Sollan
Gå in på Pelargonsällskapets hemsida oxå...generösa och trevliga även där!
cinis74
Jag kan också dela med mig för en billig penning om ett par månader. Brukar bli ett bra gäng med sticklingar varje år. smile.gif
Betty
CITAT (råse-marie @ 15-02-2006, 09:11)
Jag brukar köpa på tradera men det blir ju så väldans höga priser

Nu börjar man få tag på fina sticklingar ute i trädgårdsbutikerna. På "våran" handelsträdgård säljer de vanliga pellissticklingar för 15:- St och ovanligare sorter för en tjuga. smile.gif
bonzor
här har också nästan alla dött. Jag har gett upp och slutar samla på pellisar.
bandin
Lider med dig, Råse-Marie!

Börjar fundera, hur har ni som blivit av med nästan alla pellisar förvarat dem? Jag har erfarenhet av att de klarar det mesta, men förlorade också en doftis i år som inte tycktes gilla svalförvaringen.

Säger som flera andra här, det börjar dyka upp sticklingar här och där. Har själv köpt en hel del på tradera, men inser att det blir ganska dyrt.

Lycka till!
lissa
Vad dör dom av??? Och en fråga till, ör pelargonfjärilen ett stort problem i Sverige också????
Sollan
Vad är en pelargonfjäril....?
lena:-)
Fortsätter med frågor ang pelargoner pch pelargondöden.
Jag tar in pelargonerna lite pö om pö så att jag inte drunknar i pelargoner och så att familjen liksom inte hinner förstå innan huset är fullt.
Idag provade jag en ny metod,. Jag klippte ner och bytte jord samtidigt.
För häftigt eller?
Kan man klippa ner dom som står ute i det kalla halvmörka förrådet?
Eller är det lika bra att dom får rangla iväg för att klippas när de kommer inomhus?
Jag borde egentligen bokföra alla medoderna som jag tillämpar, gör olika hela tiden..ovanemänniska som jag är. Fast skall jag vara riktigt ärlig så verkar det kvitta hur man gör, några dör andra inte....

blink.gif blink.gif blink.gif
lissa
Sollan...Det är en larv som holkar ur stammen på pelargonen och inne i stjälken genomgår den sin metamorfos från larv till fjäril, och du blir utan pelargon...Det är en riktig farsot här, och skulle tro att 80% av pelargonerna som dör har den larven, och den är väldigt svår att få bukt med. ... sad.gif
cinis74
CITAT (lenasch @ 19-02-2006, 15:47)
Idag provade jag en ny metod,. Jag klippte ner och bytte jord samtidigt.
För häftigt eller?

Jag gör alltid så. Klipper och planterar om alltså, men inte förrän de ska vakna till liv = ta in i ljus och värme. Här uppe får man nog vänta en nästan månad till innan det blir dags. *längtar* wub.gif

Har lyckats ganska bra med mina i år. Bara en (av ca 60)har strukit med och den stod i köksfönstret.
Lady Hamilton
Och jag klipper ner på hösten och planterar inte om på våren förrens de börjar "skjuta grönt" och jag har gett liiiite näring
wacko.gif På våran lokalradio sa en "expert" att det finns nog lika många "knep" som det finns pelargon ägare laugh.gif Alla hade "sina" knep för att lyckas.
lena:-)
Idag på pelargonronden såg jag att två av mina nyinköpta sticklingar har säckat ihop....konstigt..två doftpelargoner! K

Kräva dessa speciella omsorger?

Jag får kasta mig ut i affäern och inhandla nytt, jag misstänker att inga omsorger räcker till....PelargonIVA går bet på uppgiften.
Men trädgårdsnäringen skall ju leva också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon