|
Just det... Blir de det? Funderar på att köpa en stor säck frön men tror inte att de kommer gå åt innan vintern är över. Blir de gamla innan vintern kommer igen? Vad säger ni!? Oh, allvetande skräphög!
vad jag har förstått, så blir dom gamla och deras näringsvärde försvinner fåglarna nobbar dom, då dom inte slösar energi på näringsfattiga frön
kristerh
15-02-2006, 11:35
Jag hade kvar frön från förra året som jag lade ut nu i höstas, solrosfrön och hampfrön, de dög åt fåglarna, så det är nog ingen fara med dem, om de inte legat fuktigt. krister
Eva i Skåne
15-02-2006, 11:41
CITAT (karjo @ 15-02-2006, 11:15) Oh, allvetande skräphög!  Från barnprogrammet Fragglarna, va? Ang solrosfrön så har jag en påse från förra året och den har inte alls haft nån åtgång i år  Dom är kanske gamla
CITAT (Eva i Skåne @ 15-02-2006, 11:41) CITAT (karjo @ 15-02-2006, 11:15) Oh, allvetande skräphög!  :D Från barnprogrammet Fragglarna, va? Ang solrosfrön så har jag en påse från förra året och den har inte alls haft nån åtgång i år  Dom är kanske gamla här nobbas gamla frön också dom små dj****na är finsmakare
Sommartorparn
15-02-2006, 11:59
Oj, jag som inte har börjat på årets ännu. Köpte en jättesäck som jag tänkte skulle räcka ett par år.
Har vridit o vänt på säcken för att se om det finns något bäst före datum. Hittar inget. Hur ser det ut hos er?
Hur är det med talgbollarna?
kristerh
15-02-2006, 12:10
CITAT (Sommartorparn @ 15-02-2006, 11:59) Hur är det med talgbollarna? Talgbollarna är ju fett, de härsknar ju  iofs är ju solrösfröna oxså feta krister
Då kanske det är bättre att köra med några småsäckar resten av denna vinter... Synd om det blir gammalt ju. Det är ju inte så förfärligt stor skillnad i pris, men det är ju smidigt med en stor säck, har man burit hem en sån så slipper man ju på ett tag sen!  Ang talgbollarna så kanske det är samma sak. det som blir gammalt i frön är ju fett, och talgbollar är ju i princip bara fett så de borde ju också bli gamla. När jag tänker på det så "räckte" "bollarna" längre tidigt i vintras, men så var det också de som var kvar sen förra året, de kanske var lite "härskna" och inte lika lockande för de flygande finsmakarna! Nu när jag kört med nya ett tag går de åt mer! *fundersam* Och Eva, ja, det kommer från fragglarna!
pisanggoreng
15-02-2006, 12:29
Våra frön från förra året ratas också.
i början av sesongen köper jag en stor säck, jag har ju burfåglar som äter solrosfrön också. numera köper jag bara småpåsar med frön. det som inte går åt slänger jag ut i skogen eller på ängen fina solrosor blir det ibland
Inga från Närke
15-02-2006, 20:00
Jag har inte märkt något vid vårt fågelbord men i och för sig hade jag köpt havre av en bonde förra året och den har gått åt. Beror nog mycket på vilka fåglar man har på besök. Fasanerna älskar havre, även råddjuren, småfåglarna solrosfrö, hamfrö och nötter mera. Men det de rakar ut får ju som sagt fasanerna. Talgbollarna är färskvara, måste förvaras svalt och inte för länge eftersom det kan härskna och det mår inte fåglarna bra av.
Sommartorparn
15-02-2006, 20:16
CITAT (Inga från Närke @ 15-02-2006, 20:00) Talgbollarna är färskvara, måste förvaras svalt och inte för länge eftersom det kan härskna och det mår inte fåglarna bra av. Om man lägger dom i frysen till nästa år då? Har köpt fler än vad som går åt.
kristerh
16-02-2006, 11:26
CITAT (Sommartorparn @ 15-02-2006, 20:16) Om man lägger dom i frysen till nästa år då? Har köpt fler än vad som går åt. fett härsknar även i frysen krister
Anki på Öland
16-02-2006, 12:05
CITAT (Sommartorparn @ 15-02-2006, 20:16) CITAT (Inga från Närke @ 15-02-2006, 20:00) Talgbollarna är färskvara, måste förvaras svalt och inte för länge eftersom det kan härskna och det mår inte fåglarna bra av. Om man lägger dom i frysen till nästa år då? Har köpt fler än vad som går åt. Jag hade ett par talgbollar kvar från förra året som låg kvar i påsen i ett svalt mörkt skåp. Dom luktade inte illa iår och fåglarna smaskade i sig dom lika snabbt och glatt som alla senare nyköpta bollar. Anki
...och här struntar fåglarna både i årets och förra årets frö (som vi hade lite kvar av i början av vintern, stått svalt hela sommaren)... Både fågelbordet och bollarna hänger på samma plats som förra året. Förra året gick det åt massor, i år kan det gå dagar utan att man behöver fylla på något....
Tips! Här äter fåglarna "vad som helst", glupskt och fort. Så får ni fågelfrön nästa vinter som era kräsna fjäderfän inte mumsar i sig, skeppa hit!! Jag tar inga avgifter för dumpning...  De blir bara fler o fler så dör av det gör de inte heller... Wilma
Biggan_
16-02-2006, 13:24
CITAT (Wilmer @ 16-02-2006, 12:36) Tips! Här äter fåglarna "vad som helst", glupskt och fort. Så får ni fågelfrön nästa vinter som era kräsna fjäderfän inte mumsar i sig, skeppa hit!! Jag tar inga avgifter för dumpning...  De blir bara fler o fler så dör av det gör de inte heller... Wilma Jaså, det är hos dej dom är
 Ja, jag blir nog först i sverige med fågelinfluensa om någon nu ska oroa sig... Inga änder i sikte än dock...
CITAT (Birgitta P @ 16-02-2006, 13:24) Och hos mig. Inga finsmakare här inte. De äter snällt av allt jag ger dem. Talgbollarna var bara lite sprödare i konsistensen så jag fick vara försiktig när jag hängde upp dem. Snart är det dags för det årliga besöket av Sidensvansar. En hel flock kommer samtidigt och äter upp frukterna på Purpurapeln. En underbar syn!! Hoppas jag är hemma då.
Sommartorparn
28-02-2006, 10:05
Jag köpte nya frön o kastade dom gamla. Fåglarna är som galna
Det är väl egentligen bara nötter (fettet i nötterna) som härsknar? Frön borde kunna hålla sig fräscha länge?
kristerh
28-02-2006, 13:38
CITAT (LadyG @ 28-02-2006, 12:35) Det är väl egentligen bara nötter (fettet i nötterna) som härsknar? Frön borde kunna hålla sig fräscha länge? Ja men alla frön man ger fåglarna som tex solrosfrön, hampa mm innehåller ju stora mängder fett. Och det borde ju oxså kunna härskna. krister
Sommartorparn
28-02-2006, 13:54
CITAT (kristerh @ 28-02-2006, 13:38) CITAT (LadyG @ 28-02-2006, 12:35) Det är väl egentligen bara nötter (fettet i nötterna) som härsknar? Frön borde kunna hålla sig fräscha länge? Ja men alla frön man ger fåglarna som tex solrosfrön, hampa mm innehåller ju stora mängder fett. Och det borde ju oxså kunna härskna. krister Tänk om det är fåglarna som härsknar? Jag har en teori om att dom gamla fröna är svårare att skala, och att det är en anledning till att fåglarna föredrar färska. Jag provskalade nya och gamla och fann att det var en klar skillnad. Vad gäller smaken märkte jag ingen skillnad. (talgbollarna har jag inte smakat på)
kristerh
28-02-2006, 13:58
CITAT (Sommartorparn @ 28-02-2006, 13:54) Tänk om det är fåglarna som härsknar? Jag har en teori om att dom gamla fröna är svårare att skala, och att det är en anledning till att fåglarna föredrar färska. Jag provskalade nya och gamla och fann att det var en klar skillnad. Vad gäller smaken märkte jag ingen skillnad. (talgbollarna har jag inte smakat på) Ja tänk, det är inte roligt att ha att göra med en härsken taloxflock Tycker du ska provsmaka talgbollarna så har vi en som verkligen kan tala om hur det ligger till, fåglarna säger ju inte så mycket krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|