trollehatt
Förra året blev dillen tanig. Jag behöver massor med dill till mina kräftkok i augusti och har hur mycket odlingsmöjlighet som helst. Trots detta fick jag köpa till för flera hundra kronor förra året och det vill jag undvika i år.

Vad behöver dillen för att växa optimalt?
Eva i Skåne
Säkert kan någon annan svara bättre på detta än jag för min dill växer lite där den själv vill
men jag tänkte mest på att du köper rätt fröpåsar. Det finns särskilda fröpåsar för krondill.
noora
Vad menar du med "tanig"? Kort? Gles? Få blad? Små kronor?

Dill vill ha relativt mycket näring. Den trivs i soligt läge men får inte torka ut. Den ska gärna sås när det fortfarande är ganska svalt ute (april-maj). I för hög värme dör småplantorna lätt. Så den ytligt i rader, täck gärna med fiberduk så att inte fåglar och katter rör till det för dig och för att hålla kvar fukten tills dillen har grott.
Svante, zon 1
Dill, den växer om den vill, brukar min svärfar säga.

Jag fick i alla fall fin krondill till kräftorna förra året. Jag brydde mig inte om att köpa någon speciell sort utan köpte vanlig dill (det finns en sort utan speciellt namn som heter/kallas "Vanlig" eller "Comun")

Jag sådde tidigt, så fort jorden redde sig. Luckrade upp och jämnade till såbädden och lade sedan på ett ca 3 cm tjockt täcke av köpt plantjord. Vattnade, bredsådde över hela ytan och myllade sedan mycket försiktigt ned fröna och tryckte till löst med krattan.

Anledningen till att jag toppade med lite plantjord är att jag har tung lerjord och att jag tidigare år har haft problem att få dillen att gro. Jag har läst någonstans att dillfrön inte tål att jorden blir för kompakt och slammar igen när de skall gro.

Hursomhelst verkade dillen trivas fint, (den gror ju inte så snabbt men den kom till sist). Jag gallrade ut och använde den som bladdill allteftersom men den började gå i blom redan i juli. Sedan skördade jag kronor pö om pö och frös in dem. (OBS, förpacka dem i hinkar med lock eller flera lager med fryspåsar, annars smakar allt i frysen krondill!)

Lycka till med din dill!
Svante, zon 1
Litet tillägg: Förra året sådde jag dillen 16 april (bor i Skåne).
MB1965
Hmm har du fått dåliga frön tror du ? Min krondill växer som ogräs- hade det på balkongen i balkonglådor ( välgödslade ) först- växte så att det knakade helt utan förodling Nu, två år senare har jag fprtfarande rejält med krondill i min rosrabatt- jorden i den är välgödslad iofs. ZOn 2 för övrigt.

mvh
trollehatt
Jag har nog haft för tät jord när jag läser era svar. Ska luckra upp den och se hur det går i år.
evelina
Sedan ska man inte odla dill på samma ställe varje år, för då kan den få rothalsröta, ibland får man prova sig fram på olika ställen och se var den tar sig bäst.
Till krondill blir kronorna större när avståndet mellan plantorna ökas.

Lera är dillen inte så förtjust i hellre då lite sand i.
Jag köper krondill som heter Dukat. Till vanlig dill en sort som heter Mammut.
Ibland när jag kommer ihåg sår jag dillen på hösten.
Åsa, mälardalen zon 2
Höstsådd tycker jag lyckas bäst för mig + dill vill bara växa där den själv vill så man kan testa slänga ut på många ställen i trädgården även i blomsterrabatten många dillpåsar är ganska billiga i inköp så man kan slösa med fröerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon