Full version: muggar och udda glas
Eva i Skåne
Varje gång jag tömmer diskmaskinen konstaterar jag att jag inte har plats med alla muggar
och när jag dukar är det inte alltid det går att hitta fyra likadana glas.

Samlingen av muggar är något som ständigt ökar. Det är reklammuggar, muggar med husdjur, julmotiv, "världens bästa mamma" biggrin.gif osv osv. Ständigt utökas samlingen och svinnet är minimalt. Stöttåliga är de ju.

Glasen är det kanske lite större åtgång på, men om jag köper sex eller fler nya så kastar jag inte de gamla udda.

Kaffeserviser ska vi inte tala om unsure.gif . Fem (5) finserviser och jag kunde varit utan allesammans. En var lysningspresent för massor av år sedan, så okej, den har jag åtminstone själv valt en gång, men de andra är ärvda.
Födelsekalas och jul, då kanske jag dukar med kaffekoppar, men jag kör hellre med muggar. Jag är ju inte ens kaffedrickare.
Två av dem är "kungligt danskt" som påstås vara dyrbart. Jovisst, om man ska köpa, men att sälja ger inte många kronor. Sen har ju det ärvda ett personligt värde, minnen osv, men det är ju så fullt i alla skåp.
Hannele
CITAT (Eva i Skåne @ 15-02-2006, 13:21)
Kaffeserviser ska vi inte tala om unsure.gif . Fem (5) finserviser och jag kunde varit utan allesammans.

Lämna in dem till Myrorna, Stadsmissionen, Smyrna, Emmaus... Jag behåller inget jag inte tycker om.
Jag lämnar in en liten kasse då och då, kläder, gamla böcker, ligger nära gymmet.
pejori
det verkar som du har varit och snokat i mina skåp. Eva laugh.gif laugh.gif laugh.gif
så ser det ut här med.... smile.gif
det där man inte slänger kan vara "bra att ha" om det kommer småbarn eller nått. smile.gif smile.gif
till sticklingar m.m. wub.gif wub.gif
och var står dom?...jo i skåpet så klart wub.gif wub.gif
inte använder jag dom till ungar eller skott inte laugh.gif laugh.gif
Biggan_
Så ser här ut i skåpen också sad.gif Man är ju uppväxt på den fattiga tiden när inget användbart fick slängas, och det sitter i ohmy.gif
Har massor av "bra o ha-saker" i mina gömmor och "synd att slänga-saker"
Samma med garderoberna, jag brukar städa garderoberna varje vår och tänker att jag skall rensa ut massor, så tar man ut plagg efter plagg och hänger in dom igen därför att man tycker det är synd att slänga sånt som går att använda. Så fortsätter det i några år innan man verkligen slänger det och då kan man ge sig katten på att det blir modernt igen när det är försent ohmy.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Birgitta P @ 15-02-2006, 13:57)
Samma med garderoberna, jag brukar städa garderoberna varje vår och tänker att jag skall rensa ut massor, så tar man ut plagg efter plagg och hänger in dom igen därför att man tycker det är synd att slänga sånt som går att använda. Så fortsätter det i några år innan man verkligen slänger det och då kan man ge sig katten på att det blir modernt igen när det är försent ohmy.gif laugh.gif

japp...min garderob är ultramodern...synd bara att jag har växt lite sad.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 15-02-2006, 14:02)

Samma med garderoberna, jag brukar städa garderoberna varje vår och tänker att jag skall rensa ut massor, så tar man ut plagg efter plagg och hänger in dom igen därför att man tycker det är synd att slänga sånt som går att använda. Så fortsätter det i några år innan man verkligen slänger det och då kan man ge sig katten på att det blir modernt igen när det är försent  :o  :lol:

japp...min garderob är ultramodern...synd bara att jag har växt lite sad.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nä, det är kläderna som krymper när dom förvaras mörkt ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
Man är ju uppväxt på den fattiga tiden när inget användbart fick slängas, och det sitter i  :o

Igenting slängs, om någon annan får chansen att använda dem.
Dom gör ingen nytta i en mörk skrubb.
netaave
Har väl ett gäng ligger nerpackat "till barnen" brukar inte slänga men plockar undan som jag har färre än 4 lika, slänger sen efter några år tongue.gif
Bee
För två år sen samlade jag ihop alla udda muggar. Kantstötta kastade jag, hela packades in och bars upp på vinden i väntan på Godot laugh.gif
Sen köptes nya fina på Ikea, av samma färg och sort.
Idag börjar det likna gamla tider igen.
Visst bär det emot att kasta funktionsdugliga saker... Men. Vi har inte plats för fler garderober, därför har jag börjat rensa bland kläderna. Vissa nostalgiplagg åker upp på vinden.
Vinden har inte blivit rensad på 25 år laugh.gif
Hannele
Bra bok.

Det finns fyra definitioner av röra:
* saker som du inte älskar eller inte använder, t.ex. oönskade gåvor
* saker som är misskötta eller oorganiserade
* för många saker på alltför liten yta
* allting som är oavslutat
pejori
CITAT (Hannele @ 15-02-2006, 14:35)
Bra bok.

Det finns fyra definitioner av röra:

där rök hela mitt hem laugh.gif laugh.gif laugh.gif
humla
Vi har nog.... massor av olika sorter. Men som student har man ju inte råd att köpa allt nytt, och sånt som matchar, man tar det man får.

Och är det inte lite modernt att duka med ex. glas som inget är det andra likt? Tror jag såg det på något intredningsprogram! laugh.gif rolleyes.gif wink.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 15-02-2006, 14:37)
där rök hela mitt hem laugh.gif  :lol:  :lol:

Det var ju synd, att inte tycka om något i sitt hem, pejori. wink.gif
Jag har kämpat mycket, för att bara behålla saker jag tycker om.
Det har varit lite tabu att göra sej av med oönskade presenter, till exempel...
(Maken säger efter rensningen av gamelmormors hus, att våra barn ska inte ta hand om vårt skräp.)
Bee
Här får man kompromissa rejält när det bor fler än en i huset.

Förstod nog inte frågan

Håller med fullständigt! Men vad som är "för många" får det kompromissas om.

Nej, jag ställer inte alltid tillbaka dammsugaren i städskåpet. Kommer nån och ringer på så ser det ju ut som att jag håller på och städar biggrin.gif
Annars håller jag med helt!

[I][COLOR=blue]
olgak
Vi slänger eller ger bort (emmaus). När det är för få glas kvar köper vi nya och slänger de (2-3) gamla. Muggar - hu - sparar bara de fina och som vi använder.

Jag är också ett stort fan av

.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif !!!!!
pejori
CITAT (Hannele @ 15-02-2006, 15:03)
CITAT (pejori @ 15-02-2006, 14:37)
där rök hela mitt hem laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Det var ju synd, att inte tycka om något i sitt hem, pejori. wink.gif
Jag har kämpat mycket, för att bara behålla saker jag tycker om.
Det har varit lite tabu att göra sej av med oönskade presenter, till exempel...
(Maken säger efter rensningen av gamelmormors hus, att våra barn ska inte ta hand om vårt skräp.)

tänkte närmast på dom tre sista jag laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
Här slängs udda muggar och koppar mm....
och faktiskt så kunde jag utan minsta samvetskval
slänga en hel del dricksglas i somras... barnen gav mig mod laugh.gif
Sedan köpte jag nya fina blå på ÖB, passar fint till tallrikarna med blå ränder.(jättegamla Arabia)
Jag är sån typ att mår dåligt om det inte är ordning i porslinsskåpen
och att då ha en blandning av olika sorters muggar, koppar mm...
nej det fixar jag inte. tongue.gif
fruberglund
Bara att ringa till mamma, här får inget slängas utan att hon sett det laugh.gif går ju alltid ha i sommarstugan osv.

Annars skänks det till hjälpställen, tvingade mannen att rensa bland sina gamla kläder häromdagen och skickade i återvinningen.
Inga från Närke
Tycker ibland att det inte gör något med udda muggar eller glas kan bli lite kul vid en dukning t.ex.

Annars så tar jag med dem till jobbet där var och en har en personlig mugg och om den går sönder kan de ta av mina udda till sin egen mugg.

Ibland kollar min dotter och jag om vi har samma sort, fattas det då så ger vi till varandra.
Kan även ge till min mamma o pappa eller så skickar jag till Röda Korset till försäljning. Alltid är det någon som har en likadan och inte vill kasta.

En gång för ca 11 år sedan när jag bodde i hyreshus, i vårt grovsoprum hittade jag 12 stycket engelska muggar som någon hade kastat fast de var helt felfria dem har jag kvar än i dag, tror det är bara en som är kantstött.
Anki på Öland
CITAT (Bee @ 15-02-2006, 14:26)
För två år sen samlade jag ihop alla udda muggar.

......men, då skulle det ju bli tomt i skåpet... rolleyes.gif
Anki
Annlo
Är en organisationsmänniska, så jag måste ha ordning o reda även i skåpen...

Udda grejor åker till någon av stugorna! Där får allt vara udda.... rolleyes.gif

Man jag har faktiskt , minst fyra kaffeserviser som jag bara tar fram när vi är så många att kaffet från bryggaren inte räcker om jag tar muggar! sleep.gif laugh.gif "Jaha, nu kommer fingerborgarna fram" säger brorsan som liksom jag gärna dricker kaffe ur dricksglas! biggrin.gif
pejori
här finns inte en kaffekopp... smile.gif
bara muggar.... laugh.gif
dricker kaffe som en kamel dricker vatten, så stora muggar gäller för mej... wub.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 15-02-2006, 21:37)
här finns inte en kaffekopp... smile.gif
bara muggar.... laugh.gif
dricker kaffe som en kamel dricker vatten, så stora muggar gäller för mej... wub.gif

Kaffekoppar finns ett halvt dussin i köksskåpet... används sällan smile.gif
Ett o ett halvt dussin av finare sort... vita med guldkant... som ska handdiskas... i porslinsskåpet i bokhyllan. De används mest bara när äldre släktingar är på besök
å så förståss vid jämna födelsedagar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon