Full version: Skolat om!
Magdis
I år har jag varit tidigt ute med sådderna så jag har fått skola om Lammöron redan! Så här ser de ut just nu. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag ska också skola om mina Silversalvior, måste bara köpa mer jord. Det har börjat nu lite roligt 'jobb' med omskolningar, har hunnit med Brudbröd, Liljor, Plectranthus och Violer. / Helen

Ett litet tips till alla som skolar om!
1. Ta inte för stora krukor, jorden blir så blöt och plantorna ruttnar lättare, skola hellre om en gång till.
2. Skola ner plantorna ändå ner till hjärtbladen, stammen är rotbildande ändå dit och plantan blir 'fastare' i krukan.
3. Ställ svalt och under lysrör, ca. 15-20cm. över plantorna.
4. Kolla ofta om det dyker upp flugor, kan vara sorgmyggor, sätt dit 'flugpapper'
5. Njut över allt du lyckas driva upp rolleyes.gif
Magdis
Ja det kan vara roligt att skola om ifall man inte har för mycket på en gång. Det är det som är lite kul med att jag börjat tidigt med en del sorter och sparat en del. Vissa sorter jag sådde tidigt har inte grott ännu och vissa växer väldigt långsamt. Astilbe och Hjärtbergenia t.ex...de verkar inte växa överhuvudtaget. Vad kan det bero på? unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Hjärtbergenia frösådde jag förra året, fröna grodde sakta och mycket ojämt. Jag hade plantorna nästan hela sommaren i växthuset innan det blev riktig fart på dom. Men dom blev till slut så stora att det gick att plantera ut i rabatten, du får ha tålamod och pyssla om de små. rolleyes.gif / Helen
Ange en titel på hemsidan
pisanggoreng
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-02-2006, 14:50)
2. Skola ner plantorna ändå ner till hjärtbladen, stammen är rotbildande ändå dit och plantan blir 'fastare' i krukan.

Gäller detta alla småplantor..?
Ullet
Det gäller nog för dom flesta. Alla blir inte så snygga ändå, då får man tänka på att sätta dom lite svalare direkt dom kommer upp o m mer ljus.
kerstin z5-6
Jag undviker detta bara med meconopsis -de åker ner, men inte så långt ner som övriga
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2006, 16:25)
Jag undviker detta bara med meconopsis -de åker ner, men inte så långt ner som övriga

Hur var det nu med Meconpsis...vill de ha det väldigt svalt när de grott? Förra året växte de aldrig för mig.
kerstin z5-6
det ska ha svalt en tid -till de fått riktiga rötter ... man kan lösa detta med lysrör dagtid o sval plats på natten tex
Bäst är växthus , lite senare ,skuggsidan , lågt vid golvet
Har de väl blivit riktiga plantor är de inte så känsliga längre
De bör skolas ut så fort de är hanterbara
lyckero
Jag undrar också om detta även gäller små frösådder av träd?????? Kan man sätta dem djupare, eller ruttnar de då?
mvh Lyckero
kerstin z5-6
Nej detta gäller INTE träd , eller buskar
lissa
Hej igen....Det där var nytt och intressant...att man ska gräva ner plantorna till hjärtbladen ....Jag har ju omskolat trots att inget karaktärsblad hade dykt upp...men från dom första bladen och ner till jorden är det ju minst 10 cm (på krassen) kan man verkligen gräva ner dom så mycket utan att dom ruttnar ?? jag hade aldrig förut läst eller hört om det, vilket är synd, jag hade säkert kunnat få mycket bättre blommor om jag hade vetat om det .. sad.gif
kerstin z5-6
10 cm ? ooops-då har de haft lite ljusbrist ...
här ser du ett exempel

Hibiscus trionum ute sort som du säkert kan ha)

Hjärtbladen vid jordytan -de faller av senare
Har du så långa halsar kanske du inte ska begrava allt-det innebär ju jättedjupa krukor dessutom ..
men begrav en del i alla fall
Helen i Piteå Zon 5
Ja, det blir alltid svårt då vissa sorter 'ränner' iväg med stor hastighet. Du kan ju använda mjölkpaket, väl urdiskade och med uppklippta hörn då du skolar om. Men glöm ej att mycket jord = blöt jord, så man får vara väldigt försiktig med vattningen. Eller så tar man mindre krukor och 'ringlar' ner stjälken och fyller samtidigt på med jord försiktigt. Då det gäller krasse så brukar dom väl oftast bli lite långa och rangliga, det kan man undvika genom att fröså dom så sent som möjligt, de hinner i alla fall. rolleyes.gif / Helen
kerstin z5-6
Men nu bor ju Lissa i Barceooonaaa , laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Suck ... där våren är .....Lyllo dej ..snart blommar din krasse
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2006, 12:25)
Men nu bor ju Lissa i Barceooonaaa , laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Suck ... där våren är .....Lyllo dej ..snart blommar din krasse

Nämen blink.gif inte har jag sett det rolleyes.gif Lyllo du lissa som redan har vår och ljuvlig värme biggrin.gif Då är det ju inga problem, du får ju strax plantera ut dina krasseplantor... biggrin.gif / Helen
Floppy
Lyllo henne överhuvudtaget...oavsett om det är vår eller inte...
Har nämligen varit i Barcelona för länge sedan och det är den bästa storstaden som finns tycker jag.... nån gång i mitt liv ska jag få råd å åka dit igen...*suck*... wub.gif wub.gif wub.gif
lissa
Hej alla, jag förstår att ni suktar hit nu när det är så kallt uppe i norden, men inget går upp mot en svensk sommar..jag har alltid den underbara grönskan och dom svala nätterna i huvudet . Det värsta här är ju att nätterna nästan är värre än dagarna vad det gäller fuktighet, och inte minsta lilla bris. Att bo mitt inne i stan är som att bo i en bastu i augusti Ibland ser man att dom stackars växterna bara böjer sig pga.värmen. Jag måste alltid ha markiserna nerfällda för att skydda dom från solen. Allt det gör att blommorna inte trivs så värst bra, och det är tråkigt. I år ville jag sätta så tidigt som möjligt för att försöka få blommor tidigt och sen igen för att få dom i Sept. Mina Ipomeer var som vackrast i september october...men det blomman är tålig. Det stora problemet är luktärtorna som aldrig vill lyckas riktigt, bladen nertill blir som pergament och får kanske 3-4 blommor totalt. Dom enda jag vet som lyckas rätt bra är dom som har trädgård. Nu har jag mer eller mindre hittat växter som trivs, men ibland vill jag ha dom jag VILL ha, och gör mina försök.
Idag har vi haft nästan 17 grader, men på fredag blir det kallare igen, så det är inte så lätt att veta hur man ska göra. Det var egentligen förrförra året som jag började så mina plantor, så jag är verkligen nybörjare. I mitt spanska forum är det ingen som har sagt att man ska ställa dom svalt när dom har grott..dom kanske inte sår inne, vi har aldrig pratat om det egentligen
Att krassen blev så hög beror på att jag trodde det räckte med extrabelysningen, men framför allt berodde det nog på att jag hade dom i värmen på elementet... unsure.gif (Jag vet inte om det bara var krasse eller om det är blandat med luktärtor, tror att jag satte in en bild på dom i mitt album?? ) Av er har jag nu lärt mig att det inte ska vara så, så nu har jag bestämt mig för att så igen, och den här gången börjar jag veta hur jag ska hantera dom...men dom här rangliga ska jag sätta ut även på natten i övermorgon..om det slutar blåsa...vi har haft vindstötar på 50km/tim.

Kerstin z 5-6...krassen som började växa i jan på balkongen bara växer o växer..inte en knopp laugh.gif Över huvud taget växer det gröna väldigt bra, men blommorna är en annan femma laugh.gif
.Jag gjorde som någon här sa..köpte höga plastglas, och där finns det bra med plats för långa långa rötter, men det är nog bäst att jag lämnar dom ifred några dagar innan jag börjar mixa med jord igen biggrin.gif

Helen i Piteå..jag kör med avklippta vatten flaskor i stället för mjöljkkartonger, men trots att jag just nu ville lyxa till det med "köpe" byttor, så brukar jag återanvända så gott som allt till "trädgården" biggrin.gif biggrin.gif

Floppy..om det var länge sedan du var här så skulle du inte känna igen dig..Olympiaden 92 gjorde att vi fick en riktig ansiktslyftning. Det mesta bra, men andra , speciellt typiska restauranger vid stränderna, fick åka väck, och det tyckte dom flesta inte om..men politikerna råder över allt biggrin.gif
Oj vilken tegelsten det blev, lovar att bättra mig och skriver lite mindre i framtiden. Vi kan ju säga att detta blev mitt "presentationskort" i forumet..
Tack för all hjälp jag får smile.gif smile.gif
Floppy
CITAT (lissa @ 17-02-2006, 01:53)
Floppy..om det var länge sedan du var här så skulle du inte känna igen dig..Olympiaden 92 gjorde att vi fick en riktig ansiktslyftning. Det mesta bra, men andra , speciellt typiska restauranger vid stränderna, fick åka väck, och det tyckte dom flesta inte om..men politikerna råder över allt biggrin.gif

Jag var dit i augusti 90 och då höll det på att byggas om rejält inför OS...det var ju rena rama kaoset då...jag kan hålla med dig om att det är väldigt varmt och fuktigt inne i staden...jobbit när vindarna inte kan ge en liiiiten svalkande pust iallafall...

Jag kom ihåg att vi rusa ner i tunnelbanan så fort det vart för varm...det var sååå skönt att komma ner och svalka sig...kändes som om man kom in i ett kylskåp.... wub.gif wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Djuup kruka till luktärtan och mycket gödsel -gärna pelleterad höns sk-t:)

Tvärtom med krassen mager jord -fler blommor smile.gif
myrtille
Jag har ett par omskolningsfrågor till alla kunniga människor på det här forumet:

- När ni skolar om så tidigt (direkt efter att hjärtbladen kommit), använder ni då likadan jord ni satte fröna i (=såjord) eller ska det till något annat?

- Det där med att plantor ränner iväg i höjden, har det bara med ljusbrist att göra eller kan de göra det även om det blir för varmt?

Jag har satt chilifröer och enligt alla rekommendationer ska de stå rätt varmt även efter det att fröerna grott, tvärtemot vanliga plantor, men jag har fått för mig att de "ränner iväg" då ...
kerstin z5-6
krukväxtjord , plantjord gödslad är vad jag använder .
Ljusbrist, särskilt i kombination med hög värme ger rangliga plant
Motsatsen svalt + 15 och bra lysrör ger korta knubbiga smile.gif
Anki V
Jag har skolar om 50 st Blå salvia idag och känner mig så duktig laugh.gif .

Jag satte två småplantor i varje kruka, 8x8 cm och sattde dom djuuupt.

Hjärtbladen vilar nästan på jordytan. Nu är det bara att hoppas att just Blå salvia inte var undantaget när det gäller att gräva ner plantorna till hjärtbladen rolleyes.gif

Jo, en sak till.... Det blev en del jord på karaktärsbladen och om jag duschar bort den blir det för blött i krukorna. Inte tar dom väl någon skada av jorden?wink.gif

/Anki
kerstin z5-6
nej laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon