arnek
Jag har köpt en krukväxt, s.k. doftjasmin, som man har låtit växa efter en grön ståltråd (eller vad det är) så att växten växer i en cirkel. Man brukar göra likadant med murgröna. (Jag hoppas ni förstår vad jag menar min digital kamera är ute på vift).

Jag vill helst att mina växter skall växa som de själva vill, inte symmetriskt eller så. Slottsträdgårdar t.ex med fyrkantiga häckar och buxbom som bollar inger mig bara en viss ångest. (Jag vet att det är löjligt men ändå.)

Jag undrar därför om man kan ta bort denna "ståltråd" och vad händer om man gör det? Måste blomman ha något stöd, kommer allt falla platt till marken. Är det någon som vet på råd ang denna något underliga fråga?
/A
wolkenkrabber
Visst kan du linda av den ifrån bågen, men då måste du hitta en större spalje, eller sätta upp trådar i fönstret den kan klättra efter, annars kommer den bara att lägga sig ner, alternativt brytas av sin egen tyngt, Men risken för att krukan välter är nog större...
Carex
jag tog bort allt vad stöd hette från min doftjasmin och lät den hänga utför kanterna på en hög och enormt tung kruka, funkar alldeles utmärkt. Inget knäckt.
arnek
Idag tog jag bort bågen. Och växten var ju jättestor. Jag gjorde ett arrangemang av blompinnar och nu ser den ut som resten av mina krukväxter - helt osymmetrisk. Jag tycker, fast att jag kanske har fel, att det måste bli bättre för den att växa på detta sätt med luft i mellan bladen och inte sammanpressad med bladen på varandra lager på lager. När min digitalkamera kommer tillbaka från sina äventyr så kan jag ta kort på den så får ni se vad fin den blev. /A
Alexander-VG-zon3
jag tar bort alla mina blommstöd från växter jag köper låter dom själv hänga eller vira in dom lätt i en hylla eller gardinstång
Lady Hamilton
Jag tog oxå bort stödet i fjol på min Jasmin, efter den hade blommat klart. Sedan hängde jag upp den i en ampel och klippte av de skott som blev för långa. Sedan strax före jul "lindade" jag upp den igen på ett stöd och sedan har den blommat sedan mitten på Januari..............
Jag kommer nog att göra likadant i år.

Men större och tyngre växter låter jag alltid få "vara kvar" på sina stöd om jag nu inte byter till ett "bättre" smile.gif
arnek
CITAT (Hamilton @ 17-02-2006, 19:19)
Jag tog oxå bort stödet i fjol på min Jasmin, efter den hade blommat klart. Sedan hängde jag upp den i en ampel och klippte av de skott som blev för långa. Sedan strax före jul "lindade" jag upp den igen på ett stöd och sedan har den blommat sedan mitten på Januari..............
Jag kommer nog att göra likadant i år.

Men större och tyngre växter låter jag alltid få "vara kvar" på sina stöd om jag nu inte byter till ett "bättre"  :)

[QUOTE]

Hamilton

Var jasminen lätt eller svår att övervintra, något särskilt som krävdes? /A
Lady Hamilton
CITAT (arnek @ 18-02-2006, 19:15)
..Var jasminen lätt eller svår att övervintra, något särskilt som krävdes? /A...

Jag tyckter att den är lätt att övervintra. Men det är klart att jag har haft den ute i min vinter-trädgård med sval temperatur och viss belysning.
Men annars har jag inte gjort något särskilt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon