kristianzon3
15-02-2006, 15:44
Hejsan är ny här.
Funderar lite på det här med växelbruk på min nyinskaffade kolonilott. Är inte så lätt att få ihop planeringen

Det största problemet ligger i att jag täker odla mycket tomater, ungefär på halva lotten, och andra grönsaker på andra halvan.
Hur viktigt är det att växla bäddar för tomaterna. Läste någonstans att tomater trivs bäst på samma jord år efter år vilket jag tycker låter lite skumt, med det skulle onekligen underlätta. I nadra böcker så skrivs det om jordtrötthet och små skördar om man inte växlar.
Vad tror ni? Kan jag odla tomaterna på samma ställe utan att få några större problem? Har också läst att tagetes ska minska antalet nematoder, kan det va en bra idé att sammodla tomaterna med tagetes??
//Kristian
Svante, zon 1
15-02-2006, 16:41
I alla böcker jag har läst rekommenderar man växelbruk för tomater för att minska problem med sjukdomar. Kan du inte odla vartannat år tomater och vartannat andra växter åtminstone?
Man får problem med nematoder om man odlar tomater i samma jord i flera år, så man skall definitivt byta.
Men generellt är det ju svårt med växelbruk på en kolonilott. Hur bra man än gör det så är det lätt att man får sjukdomar från tidigare odlare eller från grannar.
Det där har jag också funderat på... Hur man gör med växelbruk om man har en liten yta att odla på. Är det lönt att försöka liksom för ev sjukdomar o annat som inte är bra borde väl sprida sig ändå när ytorna är små?! Eller?
Här finns en bra liten genomgång av växtföljd.
Odla.nu, växelbrukJag tror absolut att det är en bra ide att försöka planera nån slags växtföljd, även i små odlingar men man behöver ju inte gå till överdrift åt nåt håll. Vissa växter är mer känsliga och det som det brukar varnas mest för är kålväxter och potatis, dessa bör inte växa flera år i rad på samma ställe.
Massa olika otrevliga organismer övervintrar i jorden, svampsporer, nematoder och en del insekter. Odlar man samma sak växer de till år från år och flyttar man runt sina grödor gör man livet svårare för dem.
Olika grödor utarmar också jorden på olika näringsämnen så ta en titt i länken ovan och se den som en tumregel för vad som trivs efter vad.
Fast lite överdrivet med "farligheten". Vi har odlat potatis på samma land i 10 - 12 år nu!
På en kolonitomt ca 400 kvm, där rabatter, gräsmatta, trädgårds- och potatisland, stuga, äppelträd, växthus, bärbuskar m m ska rymmas GÅR det inte att ändra odlingsställen år från år!
2005 blev vår potatisskörd enorm och med jättefin kvalitet.
Fram på eftersommaren får vi bladmögel, men har inte märkt att det påverkar kvaliteten på potatisen
Vi har förståss förbätttrat jorden varje år med kompost, kogödsel o s v
Hade inga stora odlingar på min kolonilott, men gick bra att byta liten bit,
hade/har en fyrkant som jag delade in i fem bitar.
gjorde små stigar in från alla hörnen och gjorde en liten såytan i mitten.
Där kunde jag byta plats, visserlligen ligger det nära men lite byte, blev det.
hade även ett land på annat ställe, där jag hade "vanliga" rektangulära bäddar, som jag bytte mellan,
Det kanske inte räknas om man ska byta jord fullt ut.
Kan man inte blanda med tagetes som visst kan motverka vissa sjukdomar?
anna_rispan
16-02-2006, 15:31
Jag har planerat för att flytta grödorna från år till år i fyra rutor. Då vet jag ju vilka rutor som ska få dynga o var jag ska lägga på torv o annat växtmaterial. Det är det som är knepigast tycker jag , att få ihop material att återföra till trädgårdslandet. Skulle jag få tag på exempelvis dynga så dt räckte till hela landet skulle jag inte orka sprida ut det sedan. Och skulle jag löpa torv till allt så skulle jag bli pank, själva föreningen har inte mycket gräs runt sitt arrende så inte mycket gräsklipp blir det heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.