Sagosessa
Måste bara få skriva av mig lite. sleep.gif

Det började för några veckor sedan med min häck med bokplantor, planterade våren 2005. Haren käkade upp alla lövbärande grenar och lämnade kvar mittstammen. Han/hon kapade även plantorna rejält på toppen (uaaaahhh!!! ska ju inte toppas förrän de nått önskad höjd) mad.gif

Någon dag senare drabbades Ullungrönnen (också planterad våren 2005). Den klarade sig med blotta förskräckelsen, några barkskador - men jag tror att den klarar sig finfint.
Mina 2 Ullungrönnar är nu nästan bakom lås och bom - jag har hängnat in dem med tätt trådnät.

Även mina 2 syréner (Charles Joly) toppades rejält och fick svåra barkskador. Har hängnat in dem, men det vete katten om de kommer att klara sig.

Sedan tidigare har haren kalasat på min Rosenkvitten = Nästan ingenting kvar.

och IDAG - idag såg jag att den givit sig på mina entrérosor. Mina Lichtkönigin Lucia. Inte så farligt, men något toppade.

Jag tror jag blir galen!!! mad.gif mad.gif

Och det värsta av allt nästan: jag får skylla mig själv. Varför i jösse namn *harkel* har jag inte hängnat in alla plantor jag är rädd om??!!!!
1. Jag trodde inte haren åt rosor (taggar, ni vet)
2. Det kostar plenty med nät (trodde jag inte, men 10 m kostar 198 kr på Granngården - tipsa mig gärna om andra alternativ).
3. Jag trodde att jag klarat mig eftersom det inte hänt något förrän nu.

*suckar* Jag känner ingen som har hägnat in hela sin häck. Har aldrig sett någon som har gjort det heller. Men kanske är det så jag måste göra? Hur gör ni?

En sak är saker: Idag ska jag hängna in alla mina rosor! mad.gif
MB1965
Trist med ätmaskiner.... Prata med en jägare?

det var ett dyrt hönsnät(sexkantsnät), 10 meter finns för mellan 50-100kr. tex här: sexkantsnät 60cm högt 85kr 10m Eller titta på ett "viltstängsel".

Jag har ett inplastat grönt nät i hela min häckl för att stoppa haren- två sidor, totalt 60m staket- och hålla småbarnen inne. Ställer hönsnät runt äppelträd, magnolior och de "viktigaste" rabatterna.
pisanggoreng
(En annan sak bara: Jag tittade i ditt album Sagosessa- vilket underbart hus!)
Alexander-VG-zon3
oj titta på huset när jjag såg framsidan tyckte jag sådär .men sen lite länngre fram så fick jag en snygg överraskning smile.gif smile.gif wub.gif wub.gif
ztina
var glada över att ni bara har harar, jag har rådjur och dom stänger man inte ute med stängsel över huvud taget. De brukar inte äta något på vintern här utan först i vår när tulpanerna kommer ( det har jag slutat med), men i vinter höll jag på att bli galen, de har varit uppe på vår altan och ätit av mina vintergröna växter jag hade i krukor närmast fönstret, kål murgröna, en nyköpt rubella mm. Inte ens våra hundar vaknade. Det är inte roligt.
Fenja
CITAT (pisanggoreng @ 15-02-2006, 17:32)
(En annan sak bara: Jag tittade i ditt album Sagosessa- vilket underbart hus!)

Absolut, jag älskar tornet och verandan!! wub.gif
Mvh
Fenja
sanna
Wow! Vilket häftigt hus och vilka vackra omgivningar. Nu förstår jag varför du kallar dig sagosessa! smile.gif
Åsa E
Hej sagosessa!

Harar är ett otyg! Jag har försökt att stängsla in hela tomten, och det har hjälpt till viss del, men inte helt. Vi satte upp 80 cm högt nätstaket, som häckens grenar får växa igenom så det inte syns så mycket. Staketet kompletterades med lika höga grindar i trä. Detta hoppar inte hararna över även om de kan, de är för lata och går till grannen i stället.

Men tyvärr finns det en tomtgräns där grannarna har satt upp ett staket som bara är 60 cm, och utan någon häck intill. Där tar sig hararna över ibland, men vi har bara haft några enstaka besök i vinter. Tidigare var de hos oss varje dag på vintrarna och betade och gödslade hela trädgården. Jag tänker plantera ett buskage utefter hela det staketet, det borde hjälpa.

Jag tror att lösningen är att ha nätstaket som går ända ner till marken, i kombination med häck eller buskar. Alternativt ett rejält högt staket, minst en meter. Men växter man är extra rädd om ska man nog näta in ändå. Det har jag inte gjort i år, och haruslingen har bitit av min nya japanska gyllenlönn. sad.gif Jag har hör att de är speciellt förtjusta i lönnar. Och så gillar de ginst och små späda rosor.

Lycka till, och berätta gärna hur det går!
Hälsningar Åsa
Plain
Småvillt - hmm får du inte jaga hare, du har ju jaktlicens om jag inte missminner mig helt ? smile.gif Bara att göra en Runar nästa gång han är framme tongue.gif

/David i Viksjö
Kakaduan
Ja, det där med harar och rådjur vet man ju allt om. Försöker välja sådant de inte gillar, men har fått nytt hopp sedan jag började med blodmjöls-soppa! Har haft både rosor och tulpaner i flera år nu. Ge inte upp utan att pröva det - betydligt billigare än att hängna in allting.

Kakaduan
Sagosessa
biggrin.gif Vilka roliga inlägg ni har gjort! laugh.gif

Kakaduan: blodmjölssoppa? Berätta mera? Vad är det? Hur funkar det? Även på vintern?

Plain: Du minns alldeles rätt. Jag har jaktlicens. DOCK är min tomt för liten för att jagas på. Måste ju vara minst 10 000 kvm för att klassas som "jaktområde". Vet inte om lagen säger om "skyddande av egendom" tongue.gif
Istället har jag sagt till mina jagande grannar att de gör ett dåligt jobb, så vi får väl se. Nädå, helst vill jag faktiskt att harar ska kunna leva i harmoni i min trädgård - det är bara det att de ska ge F*N i mina växter!!

Åsa E: Jag orkar inte stängsla in hela tomten. Väljer hellre växter som haren inte gillar. Visste dock inte att jag lyckats så bra med att välja en smaklig meny ... Det dröjde ju dessutom tills NU i februari innan han/hon satte igång så jag trodde att jag klarat mig *dumma mig* Men men, det hänger väl ihop med att hararna fått ungar nu.

Alla ni andra: Tack för era snälla ord om vårt hus! Men Sanna: det är INTE därför jag heter Sagosessa biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nu ska jag kolla billigt hönsnät! Tack MB1965 för tipset! rolleyes.gif
Kakaduan
Ja, de exakta måtten har jag inte... Går säkert att hitta någonstans.

Jag brukar ta en liten hink (sådan där korvkioskerna får gurka i - kan den var 5 liter?).
I hinken blandar man vatten, blodmjöl och ammoniak. Hinken står i garaget och jag har en gammal diskborste till den.

På och runt det man vill skydda stänker man sörjan med diskborsten. Om det störtregnar får man gå dit och skvätta igen, men jag tycker att det fungerar bra ändå.

Luktar pyton i hinken och precis när man stänker på det, men efter en liten stund känner vi människor ingenting.

MYCKET billig metod jämfört med att köpa färdig produkt i handeln!

Kakaduan
Sagosessa
Okej, låter intressant smile.gif
Var köper man blodmjöl någonstans? I handelsträdgården?
Susanna
Ja, blodmjöl brukar finnas på handelsträdgårdar. Har även köpt det hos Granngården. Tidigare år har jag hägnat in alla buskar hos mig. Det har varit besvärligt eftersom häcken är ungefär 60 meter lång och jag dessutom har rosor och andra saker utspridda överallt. I år prövar jag blodmjöl, vi får se hur det funkar. Tillbringar nämligen vintern 65 mil från trädgården, så jag har ingen aning om hur det ser ut just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon