trollehatt
Jag har blivit inspirerad av forumet s nu r jag lycklig gare till en pse med vita pelargoner frn Weibulls.

Hur gr jag nu fr att lyckas med sdden?
Blommar de vid samma tidpunkt som de man kper i affrerna framt sommaren?
pisanggoreng
Jag la mina vildpelargonfr i varmt vatten i tv dygn innan sdd och sdde
sen ganska ytligt i sjord. Ngra grodde efter bara tv dagar, medan andra
nnu inte har kommit upp. smile.gif
Margith
Pelargonfrer av zonaler som jag kper frn t ex Weibulls har jag aldrig lagt i vatten. Jag sr de bara som vanligt och stller sdderna varmt. De brukar gro p bara ngra dagar smile.gif
Din sista frga kan jag inte svara p, men de blommar i sommar, det vgar jag lova! biggrin.gif
Min erfarenhet av att s vildpelargoner r att det r en helt annan sak biggrin.gif wub.gif
Fenja
CITAT (trollehatt @ 15-02-2006, 17:04)

Du kan nog inte rkna med att de du stt sjlv r lika stora och blomrika som de som drivits upp och sljs i brjan av sommaren. Skola grna upp dem i strre krukor flera gnger, det r bttre n att stta dem i en stor kruka direkt. Toppa OFTA s grenar de sig och blir fina.
Mvh
Fenja
Gertie
CITAT (trollehatt @ 15-02-2006, 17:04)
Jag har blivit inspirerad av forumet s nu r jag lycklig gare till en pse med vita pelargoner frn Weibulls.

Hur gr jag nu fr att lyckas med sdden?

Stll grna sdden i minidrivhus eller ha plast ver krukorna.
Hll fuktigt och lufta d och d.
Jag sdde flera sorter i fjol. De blommade mycket och lnge.
Gertie
CITAT (Margith @ 15-02-2006, 17:21)
Min erfarenhet av att s vildpelargoner r att det r en helt annan sak biggrin.gif wub.gif

Jag har stt flera olika sorter vildpelargoner.
De flesta har grott. rolleyes.gif
Brukar de blomma frsta ret?
Brukar du toppa dem ocks?
Margith
De flesta har grott skriver du... de som inte har grott kan mycket vl gra det... men det kan ta 1 r, s r det nt du r riktigt rdd om, ha inte fr brttom att slnga de p komposten smile.gif
Mnga blommar frsta ret, men lngt ifrn alla.
Vildpelargoner gr lite som de vill wub.gif och det r det som jag tycker r s hftigt med dem. En del blir lngt ver metern hg p en sommar och andra blir bara 1 dm. Men jag har allts inte ens funderat p att toppa dem. Jag vill att de ska vxa som de vill! I rlighetens namn vxer mnga av dem fruktansvrt fult, men det r det som gr att jag gillar dem wub.gif
Jag lter dem allts gra som de vill, och sen har jag ett gng zonalpelargoner som fr st fr blomning och knubbiga, tta plantor! De toppar jag allts smile.gif
Alla r vi ju knpp p vrt stt, eller hur? biggrin.gif laugh.gif
Gertie
Sknt att hra att andra ocks r lite knppa. laugh.gif
D lter jag ocks mina vxa vilt frsta ret.
Det gr ju alltid att gra ngot t om man inte
gillar det. biggrin.gif
Skall bli spnnande att se vad det blir av alla. tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon