trollehatt
Jag har blivit inspirerad av forumet så nu är jag lycklig ägare till en påse med vita pelargoner från Weibulls.

Hur gör jag nu för att lyckas med sådden?
Blommar de vid samma tidpunkt som de man köper i affärerna framåt sommaren?
pisanggoreng
Jag la mina vildpelargonfrö i varmt vatten i två dygn innan sådd och sådde
sen ganska ytligt i såjord. Några grodde efter bara två dagar, medan andra
ännu inte har kommit upp. smile.gif
Margith
Pelargonfröer av zonaler som jag köper från t ex Weibulls har jag aldrig lagt i vatten. Jag sår de bara som vanligt och ställer sådderna varmt. De brukar gro på bara några dagar smile.gif
Din sista fråga kan jag inte svara på, men de blommar i sommar, det vågar jag lova! biggrin.gif
Min erfarenhet av att så vildpelargoner är att det är en helt annan sak biggrin.gif wub.gif
Fenja
CITAT (trollehatt @ 15-02-2006, 17:04)

Du kan nog inte räkna med att de du sått själv är lika stora och blomrika som de som drivits upp och säljs i början av sommaren. Skola gärna upp dem i större krukor flera gånger, det är bättre än att sätta dem i en stor kruka direkt. Toppa OFTA så grenar de sig och blir fina.
Mvh
Fenja
Gertie
CITAT (trollehatt @ 15-02-2006, 17:04)
Jag har blivit inspirerad av forumet så nu är jag lycklig ägare till en påse med vita pelargoner från Weibulls.

Hur gör jag nu för att lyckas med sådden?

Ställ gärna sådden i minidrivhus eller ha plast över krukorna.
Håll fuktigt och lufta då och då.
Jag sådde flera sorter i fjol. De blommade mycket och länge.
Gertie
CITAT (Margith @ 15-02-2006, 17:21)
Min erfarenhet av att så vildpelargoner är att det är en helt annan sak biggrin.gif wub.gif

Jag har sått flera olika sorter vildpelargoner.
De flesta har grott. rolleyes.gif
Brukar de blomma första året?
Brukar du toppa dem också?
Margith
De flesta har grott skriver du... de som inte har grott kan mycket väl göra det... men det kan ta 1 år, så är det nåt du är riktigt rädd om, ha inte för bråttom att slänga de på komposten smile.gif
Många blommar första året, men långt ifrån alla.
Vildpelargoner gör lite som de vill wub.gif och det är det som jag tycker är så häftigt med dem. En del blir långt över metern hög på en sommar och andra blir bara 1 dm. Men jag har alltså inte ens funderat på att toppa dem. Jag vill att de ska växa som de vill! I ärlighetens namn växer många av dem fruktansvärt fult, men det är det som gör att jag gillar dem wub.gif
Jag låter dem alltså göra som de vill, och sen har jag ett gäng zonalpelargoner som får stå för blomning och knubbiga, täta plantor! De toppar jag alltså smile.gif
Alla är vi ju knäpp på vårt sätt, eller hur? biggrin.gif laugh.gif
Gertie
Skönt att höra att andra också är lite knäppa. laugh.gif
Då låter jag också mina växa vilt första året.
Det går ju alltid att göra något åt om man inte
gillar det. biggrin.gif
Skall bli spännande att se vad det blir av alla. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon