Full version: Växtreaktion
e_sedell
Jag hade två röda tulpaner i en vas. (jättefint, sätt dem i en smal var utan blad) De såg lite väl utslagna ut när jag tog in dem, men de stog tills i dag. De hade tidigare stått i växthuset. Tulpanerna man köper brukar vara pollinerade radan. Men i af, i får så sprang jag av en påsklilja på vår lökäng när jag skojade med hunden. Jag satte i den i samma vas. I dag så vissnade tulpanerna direkt. Jag tror att tulpanerna inte tålde påskliljans växtsaft. Det var en mycket lite vas så de måste ju ha blandat diverse ämnen. Kan det vara någonting från påskliljorna som påverkade. Själv tror jag det eftersom de vissnade så heftigt. Själken böjde ner sig på ena tulpanen också, det brukar de ju aldrig göra annars häller.... Vad tror ni?
Eivor E på Väddö
Ja, jag har alltid skilt påskliljor från andra blommor, just för att de ger ifrån sig Växtsaft som förgiftar andra.
Åsa, mälardalen zon 2
Njae påskliljor förgiftar inte tulpanerna(eller andra växter), men påskliljorna har en ganska slemmig växtsaft som täpper till rören som tulpanen(+andra växter) suger upp vatten igenom och växter som inte kan suga upp vatten vissnar.

Man kan blanda tulpaner + påskliljor i samma vas men man bör då snitta påskliljorna och sedan låta dem sitta i separat vas först i några timmar och gärna byta vatten ett par gånger sedan kan man blanda tulpaner + påskliljor i samma vas. Har man bråttom så brukar det också gå ganska bra att snitta påskliljorna och sedan spola snittytorna under kranen så man får bort det värsta slemmet.

Både tulpaner och påskliljor ska sättas i kallt vatten utan snittblomsnäring.
e_sedell
okej, det där hade jag alldrig hört förut! Bra att veta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon