|
Full version: Vackra krukor
Det var i ett album här på Odla jag såg vackra, målade krukor men jag minns inte vems de var. Någon som känner sig träffad? Isf, hur gjorde du? Jag vill hemskt gärna veta
*Felix matte*
15-02-2006, 20:36
Det var Yin o Yang DecoupageDet handlar om att man klipper ut motiv från servetter, limmar fast dem på krukor, brickor, gör tavlor mm sedan lackar man med speciellt lack. Allers skrev om det häromveckan. Boktips
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-02-2006, 20:46
Och det är mycket roligt.
Håller just nu också på med några krukor. Köpte lack och färg för några år sedan men började inte förrän nu.
Elisabeth
*Felix matte*
15-02-2006, 20:56
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-02-2006, 20:46) Och det är mycket roligt.
Håller just nu också på med några krukor. Köpte lack och färg för några år sedan men började inte förrän nu.
Elisabeth Jag blev också nyfiken när jag såg Yin o Yangs krukor och läste i Allers och vill testa men nu undrar jag... Luktar lacket starkt? Är det vattenbaserat?
ingrid fuxwall
15-02-2006, 21:05
Det finns vattenbaserat lack.
ingrid
*Felix matte*
15-02-2006, 21:15
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-02-2006, 21:05) Det finns vattenbaserat lack.
ingrid Jo jag vet att det finns vattenbaserat... sånt lackade vi slipat köksbord med för några år sedan. Men som jag förstod så krävdes speciellt decoupagelack till servetterna.
CITAT (Felix matte @ 15-02-2006, 20:36) Det var Yin o Yang DecoupageDet handlar om att man klipper ut motiv från servetter, limmar fast dem på krukor, brickor, gör tavlor mm sedan lackar man med speciellt lack. Allers skrev om det häromveckan. Boktips Just det, tack Jag blev så nyfiken, tänk om man kunde göra något så fint...
*Felix matte*
15-02-2006, 21:45
CITAT (LadyG @ 15-02-2006, 21:38) CITAT (Felix matte @ 15-02-2006, 20:36) Det var Yin o Yang DecoupageDet handlar om att man klipper ut motiv från servetter, limmar fast dem på krukor, brickor, gör tavlor mm sedan lackar man med speciellt lack. Allers skrev om det häromveckan. BoktipsJust det, tack Jag blev så nyfiken, tänk om man kunde göra något så fint... Jag fick Marimekkoservetter i julklapp.. skulle passa fint på en bricka
15-02-2006, 21:53
Min lack är vattenbaserad och luktar inte. Köpte alla mina grejor visserligen i tyskland men jag tror att det är nog ingen skillnad på det man köper här , panduro t.ex. har ju allt det där med.
Köpte även några tidningar med olika idéer. Mycket snyggt och so skickade en trädgårdskompiss en massa servietter till mig.
Det finns även en bok på bibliotet (från ICA).
Elisabeth
*Felix matte*
15-02-2006, 22:17
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-02-2006, 21:53) Min lack är vattenbaserad och luktar inte. Köpte alla mina grejor visserligen i tyskland men jag tror att det är nog ingen skillnad på det man köper här , panduro t.ex. har ju allt det där med.
Köpte även några tidningar med olika idéer. Mycket snyggt och so skickade en trädgårdskompiss en massa servietter till mig.
Det finns även en bok på bibliotet (från ICA).
Elisabeth Ja men då vet jag att det går bra med vattenbaserat.. de brukar normalt inte lukta så som andra lacker
16-02-2006, 08:23
Felix matte jag är också lite känslig när det handlar om färger och lacker och sånt men med mina lacker känner jag ingenting. Dom är till för Decoupage.
Och så får man ju måla krukorna först så att motivet syns bättre.
Många som håller på med servietteknik byter servietter sinsemellan, man har ju alltid fler än man behöver om man nu inte köper styckevis i vissa butiker.
Elisabeth
*Felix matte*
16-02-2006, 08:25
Låter bra....ska ta en titt i hobbybutiken.
Yin o Yang
16-02-2006, 08:32
Så kul att ni belv nyfikna på mina krukor  . Var tillsammans med massor av människor i helgen och gjorde nya saker, fast på trä. Ska försöka ta nya kort när jag lackat allt  . Jag köper inga dyra speciallim, -färger eller lacker. Det går precis lika bra med tapetklister, vanlig väggfärg och halvblank lack som man normalt använder till t ex möbler
*Felix matte*
16-02-2006, 08:42
Ok.. bra att veta att det inte krävs specialgrejer Blir till att testa men kanske inte förrän till sommaren.
16-02-2006, 08:48
CITAT (Yin o Yang @ 16-02-2006, 08:32) Så kul att ni belv nyfikna på mina krukor  . Var tillsammans med massor av människor i helgen och gjorde nya saker, fast på trä. Ska försöka ta nya kort när jag lackat allt  . Jag köper inga dyra speciallim, -färger eller lacker. Det går precis lika bra med tapetklister, vanlig väggfärg och halvblank lack som man normalt använder till t ex möbler  Limmar du innan du lägger på motivet eller bara efteråt? Elisabeth
Yin o Yang
16-02-2006, 11:43
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-02-2006, 08:48) Limmar du innan du lägger på motivet eller bara efteråt?
Elisabeth Jag limmar först före och sedan närmotivet torkat ordentligt limmar jag även efter. Tänk på att det ska vara TUNNT med lim, annars går motivet lätt sönder. Låna gärna böcker på biliboteket, finns många som kan inspirera till stordåd. Och som sagt, man kan limma motiv på det mesta, t o m tyg, men då krävs speciallim. Det är fantastiskt roligt, särskilt om man som jag inte har några teckningstalanger
03-03-2006, 19:05
Nu har jag gjort mina första krukor med servietteknik. Äntligen.
Minst 2 år hade jag ju grejorna hemma, men aldrig blev det av.
Nu skall jag försöka att få in en bild här
Elisabeth
Nej det gick inte, tyvärr
mamamaggan
03-03-2006, 19:07
Va fin den blev! Men du ska väl inte vänta flera år igen innan du gör fler?  Nu ser jag att du redigerat och tagit bort länken. Men jag såg den och VAR fin.
03-03-2006, 19:13
Men jag såg ju inget därför tog jag bort den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|