Monica R
15-02-2006, 23:05
Jag har nu väckt mina Pelargonier men jag måste ha dem i ett norrfönster.
Hur ofta behöver man vattna dem tror ni?
Vattna när de är torra, det känner du lätt genom att lyfta i krukan och känns den lätt så är det dags. Pelargoner klarar av att torka ganska hårt! Värre är det om du övervattnar dem, då kan rötterna börja ruttna. När det blir varmare ute får man vattna oftare även i norrfönster.
Mvh
Fenja
Patrik, Lkpg
18-02-2006, 13:12
Jag lånar din tråd för en relaterad fråga. Jag köpte en blommande pelargon för några veckor sen. Blommorna har nu nästan vissnat ner helt och även de nya blomknoppar som var på väg har liksom torkat bort. Antar att den drivits hårt och fick en chock när den kom hem till mig.
Nu undrar jag vilket som blir bäst, att ställa den svalt (15-18 grader) under lysrör eller i rumsvärme (20+) på fönsterbrädan i östläge med mindre ljus. Förutom blommorna ser plantan frisk ut och skjuter fram nya blad. Ska jag redan nu klippa bort vissnande blommmor för att locka den att sätta nya knoppar?
Lady Hamilton
18-02-2006, 13:46
Klipp bort det "torra vissna" och sätt den svalt under lysrör, så ska du se att den återhämtar sig snabbt
Patrik, Lkpg
18-02-2006, 15:00
Tack Hamilton, då provar jag med det.
Lady Hamilton
18-02-2006, 19:47

Gör det. Och hör gärna av dig med flera frågor. Vi är många här som är villiga att svara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.