Full version: Ficus deltoidea
Hum
Jag köpte i somras en rätt stor ficus deltoidea, som mådde väldigt bra fram till ungefär oktober, då den började fälla blad i rask takt, systematiskt startande från toppen. En del var gulnade, andra torkade in på plats. Jag köpte halogenlampor till den och minskade vattningen till en gång i veckan, men inget verkade hejda bladavfallet, ungefär till julen tappade den bladen från de nedersta grenarna. Det fanns lite lite spinnväv på ett kort stycke av stammen, och närmare toppen bodde en spindel som jag inte kunde bli av med, men de torde väl inte ha räckt till att ta kål på en över 1m hög planta (spinnväven ökade inte heller) ? Fikusen stod ca. 2 meter in från ett sydfönster.

Jag blev väldigt förtjust i arten med sina runda blad och små frukter, och skulle vilja köpa en ny, men undrar hur jag kan undvika problemet när nästa höst kommer?

-jb-
lissa
Hej Hum..jag känner inte till den sorten av fikus, men kan det inte bero på att den gör sig av med gamla blad som den inte behöver längre ?? Min Benjamin fikus gör så ibland, bladen bara drösar av den, men det brukar komma nya. Torkade den in helt och hållet och dog?? Det verkar som att du har kollat stam och grenar ordentligt, och om du inte har sett mer spinn eller sköldlöss så var den kanske sjuk när du köpte den. för om den var 1m hög då, så dör den inte på en gång även om den är sjuk. Någon annan kanske har mer erfarenhet på den fikusen och kan hjälpa dig... smile.gif
Reserv
Jag säger samma sak, mina Benjaminfikusar fäller bladen nu, men det är mera strövis och bladen svartnar. Fällande Pillerfikus har jag inte sett, inte som fällt i såna mängder. Välkommen hit och hoppas nån kan svara på vad det kan va´för orsak wub.gif
Hum
Den verkar nog väldigt död nu.. fast nu då jag granskar den ser det ut att finnas något vitt pulveraktigt som täcker nedersta delen av stammen (ca. 10 cm) och barken sitter väldigt löst i de partierna. Kanske det har varit någon svamp- eller mögelsjukdom? Kanske jag då vågar tro att jag bara hade dålig tur och köper en ny.

-jb- rolleyes.gif
lissa
Har du skrapat lite på stammen för att se om den är grön under barken??
Hum
Inge grönt. Helt torr. Ska nog slänga den bara jag hinner.

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon