Jag kpte i somras en rtt stor ficus deltoidea, som mdde vldigt bra fram till ungefr oktober, d den brjade flla blad i rask takt, systematiskt startande frn toppen. En del var gulnade, andra torkade in p plats. Jag kpte halogenlampor till den och minskade vattningen till en gng i veckan, men inget verkade hejda bladavfallet, ungefr till julen tappade den bladen frn de nedersta grenarna. Det fanns lite lite spinnvv p ett kort stycke av stammen, och nrmare toppen bodde en spindel som jag inte kunde bli av med, men de torde vl inte ha rckt till att ta kl p en ver 1m hg planta (spinnvven kade inte heller) ? Fikusen stod ca. 2 meter in frn ett sydfnster.
Jag blev vldigt frtjust i arten med sina runda blad och sm frukter, och skulle vilja kpa en ny, men undrar hur jag kan undvika problemet nr nsta hst kommer?
-jb-
Hej Hum..jag knner inte till den sorten av fikus, men kan det inte bero p att den gr sig av med gamla blad som den inte behver lngre ?? Min Benjamin fikus gr s ibland, bladen bara drsar av den, men det brukar komma nya. Torkade den in helt och hllet och dog?? Det verkar som att du har kollat stam och grenar ordentligt, och om du inte har sett mer spinn eller skldlss s var den kanske sjuk nr du kpte den. fr om den var 1m hg d, s dr den inte p en gng ven om den r sjuk. Ngon annan kanske har mer erfarenhet p den fikusen och kan hjlpa dig...
Jag sger samma sak, mina Benjaminfikusar fller bladen nu, men det r mera strvis och bladen svartnar. Fllande Pillerfikus har jag inte sett, inte som fllt i sna mngder. Vlkommen hit och hoppas nn kan svara p vad det kan vafr orsak
Den verkar nog vldigt dd nu.. fast nu d jag granskar den ser det ut att finnas ngot vitt pulveraktigt som tcker nedersta delen av stammen (ca. 10 cm) och barken sitter vldigt lst i de partierna. Kanske det har varit ngon svamp- eller mgelsjukdom? Kanske jag d vgar tro att jag bara hade dlig tur och kper en ny.
-jb-
Har du skrapat lite p stammen fr att se om den r grn under barken??
Inge grnt. Helt torr. Ska nog slnga den bara jag hinner.
-jb-