Full version: Pelargonia
wille
Mina pelargonier blir alltid blomstnglarna s lnga. I butiken r plantan
knubbig, iga lnga blomstnglar dr inte. Ett r gjorde jag som plant
skolan troligen gr, ( jag vet) sprutade plantorna med ett frkortningsmedel Nu blev dosen lite vl stark, s de hmtade sig aldrig
efter den behandlingen. Nu till min frga: Vad kan jag gra fr att
f dessa ,"knubbiga" blommor?
Kajsa
Snart kommer vrme och vi kan stta ut alla pelargoner i solen,
d blir dom knubbiga och fina. Frkortningsmedel, s trist stackars
vxter. Det kan vi vl vlja bort. Frra veckan hade vi varmt d
passar jag p att ta ut dom ngra timmar.
Nutten
Det finns snlla metoder att f kompakta (retardera) plantor p. Hr r ngra:

*Vattna betydligt mindre. Pelargonen fr grna torka s mycket att den brjar hnga en aning och frst d fr den vatten s den terhmtar sig igen.
*ka ljusintensiteten (med ex tillsatsbelysning)
*lgre temperatur ger kortare noder
*Vidrr versta delen av plantan i 20 min p morgonen (jobbig metod om man gr fr hand ) tongue.gif Det str cellstrckningen

CITAT
Nu blev dosen lite vl stark, s de hmtade sig aldrig
efter den behandlingen

Olika retarderingsmedel tar olika lng tid att bryta ned. Det rr sig om flera r innan vxten blir normal igen, speciellt om man inte bryr sig om att byta all jord
Almdalen
CITAT (wille @ 29-04-2003, 19:02)
Mina pelargonier blir alltid blomstnglarna s lnga.  I butiken r plantan
knubbig, iga lnga blomstnglar dr inte.

Visst r det hrligt att se blommorna svva ver bladverket. Det blir ngot "personligt" ver dem, lite uppkftigt, inte lika enformiga som de som kommer direkt frn plantskolan.
Man kan se positivt p allt!!
biggrin.gif wub.gif
Lotten
Min mormor var vida knd fr sina Pelargonier.....
hon kissade en skvtt i vattnet. smile.gif
*Borstjej*
Hej!
Det beror ocks p sorten om de blir lnga eller inte. Jag har en rd och en kraftigt rosa som r sm till vxten. Bladen blir inte s stora och de luktar inte pelargon s mycket nr man tar i dem. Det blir heller inte s tydliga ringar p bladen. Enda gngen bladen blir stora r nr jag vattnar med substral p mina rssticklingar. Upptckte i veckan att det troligen beror p att Substral har innehller mycket i kvve i frhllande till fosfor. Skall nu prva med blkorn istllet. Fjolrsplantorna har sm sta blad trots det myckna kvvet. De r inte omplanterade s de kanske behvde det. Jag har nu kpt ngra sorter till men det r fr tidigt att se om de r den smvxta typen.

Borstjej
*Borstjej*
Jag glmde en sak. Pelargonierna skall st solig om de skall bli bra.

Borstjej
Shyme
Om man vill veta mer om pelargoner kan jag varmt rekomendera att g in p Svenska pelargonsllskapets hemsida. Dr finns myckat att sa om pelargoner och lnkar till bl.a. privata pelargon-hemsidor dr man ocks kan f mnga bra tips. smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon