Full version: Pelargonia
wille
Mina pelargonier blir alltid blomstänglarna så långa. I butiken är plantan
knubbig, iga långa blomstänglar där inte. Ett år gjorde jag som plant
skolan troligen gör, ( jag vet) sprutade plantorna med ett förkortningsmedel Nu blev dosen lite väl stark, så de hämtade sig aldrig
efter den behandlingen. Nu till min fråga: Vad kan jag göra för att
få dessa ,"knubbiga" blommor?
Kajsa
Snart kommer värme och vi kan sätta ut alla pelargoner i solen,
då blir dom knubbiga och fina. Förkortningsmedel, så trist stackars
växter. Det kan vi väl välja bort. Förra veckan hade vi varmt då
passar jag på att ta ut dom några timmar.
Nutten
Det finns snälla metoder att få kompakta (retardera) plantor på. Här är några:

*Vattna betydligt mindre. Pelargonen får gärna torka så mycket att den börjar hänga en aning och först då får den vatten så den återhämtar sig igen.
*Öka ljusintensiteten (med ex tillsatsbelysning)
*lägre temperatur ger kortare noder
*Vidrör översta delen av plantan i 20 min på morgonen (jobbig metod om man gör för hand ) tongue.gif Det stör cellsträckningen

CITAT
Nu blev dosen lite väl stark, så de hämtade sig aldrig
efter den behandlingen

Olika retarderingsmedel tar olika lång tid att bryta ned. Det rör sig om flera år innan växten blir normal igen, speciellt om man inte bryr sig om att byta all jord
Almdalen
CITAT (wille @ 29-04-2003, 19:02)
Mina pelargonier blir alltid blomstänglarna så långa.  I butiken är plantan
knubbig, iga långa blomstänglar där inte.

Visst är det härligt att se blommorna sväva över bladverket. Det blir något "personligt" över dem, lite uppkäftigt, inte lika enformiga som de som kommer direkt från plantskolan.
Man kan se positivt på allt!!
biggrin.gif wub.gif
Lotten
Min mormor var vida känd för sina Pelargonier.....
hon kissade en skvätt i vattnet. smile.gif
*Boråstjej*
Hej!
Det beror också på sorten om de blir långa eller inte. Jag har en röd och en kraftigt rosa som är små till växten. Bladen blir inte så stora och de luktar inte pelargon så mycket när man tar i dem. Det blir heller inte så tydliga ringar på bladen. Enda gången bladen blir stora är när jag vattnar med substral på mina årssticklingar. Upptäckte i veckan att det troligen beror på att Substral har innehåller mycket i kväve i förhållande till fosfor. Skall nu pröva med blåkorn istället. Fjolårsplantorna har små söta blad trots det myckna kvävet. De är inte omplanterade så de kanske behövde det. Jag har nu köpt några sorter till men det är för tidigt att se om de är den småväxta typen.

Boråstjej
*Boråstjej*
Jag glömde en sak. Pelargonierna skall stå solig om de skall bli bra.

Boråstjej
Shyme
Om man vill veta mer om pelargoner kan jag varmt rekomendera att gå in på Svenska pelargonsällskapets hemsida. Där finns myckat att äsa om pelargoner och länkar till bl.a. privata pelargon-hemsidor där man också kan få många bra tips. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon