|
Så patetiskt .... Vilken ruskigt dålig chef och ledare. Avsätt tanten och anställ Kalle Anka i stället.
Mest häpnadsväckande är ju deras fruktansvärt dåliga minne tycker jag. Jag fattar inte att jag som privatperson minns så mycket mer än våra politiker. Jag som inte ens har ansvaret. Nej huja mig /Gillan
snuffiz
16-02-2006, 09:29
Sitter här med ku-förhören i bakgrunden och håller helt med Anita. Varför inte bara erkänna att har klantat sig ordentligt. Det va extra häftigt när kd satte in sitt hårda garde i form av Peter Ahltin. Han ifrågasatte när Freiwalds kallade sin personal för proffsig och även frågade om hon visste eller inte visste om kabinettsekreteraren Dahlberg eller va han heter va i tjänst den aktuella dagen. Nä, va är det man säjer. För många kockar desto sämre soppa. I den här soppan tror jag det är för många personer inblandade så den ena vet inte va den andra gör. Ta Italien som exempel. Där va det 1 gubbe som tog beslutet om insatser efter tsunamin. Han pratade med Berlusconi och sa att nu gör jag så här. Fick ok och sen satte han själv bollen i rullning. Måste vi ha så mycket byråkrati i sverige?
CITAT (snuffiz @ 16-02-2006, 09:29) Sitter här med ku-förhören i bakgrunden och håller helt med Anita. Varför inte bara erkänna att har klantat sig ordentligt. Det va extra häftigt när kd satte in sitt hårda garde i form av Peter Ahltin. Han ifrågasatte när Freiwalds kallade sin personal för proffsig och även frågade om hon visste eller inte visste om kabinettsekreteraren Dahlberg eller va han heter va i tjänst den aktuella dagen. Nä, va är det man säjer. För många kockar desto sämre soppa. I den här soppan tror jag det är för många personer inblandade så den ena vet inte va den andra gör. Ta Italien som exempel. Där va det 1 gubbe som tog beslutet om insatser efter tsunamin. Han pratade med Berlusconi och sa att nu gör jag så här. Fick ok och sen satte han själv bollen i rullning. Måste vi ha så mycket byråkrati i sverige? Visst är det lite genant nästan? Hur hon skyller på alla möjliga personer som inte gjort det dom ska. Själv gick kärringen på teater på kvällen Hon är PINSAM!
*Felix matte*
16-02-2006, 09:45
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2006, 09:42) CITAT (snuffiz @ 16-02-2006, 09:29) Sitter här med ku-förhören i bakgrunden och håller helt med Anita. Varför inte bara erkänna att har klantat sig ordentligt. Det va extra häftigt när kd satte in sitt hårda garde i form av Peter Ahltin. Han ifrågasatte när Freiwalds kallade sin personal för proffsig och även frågade om hon visste eller inte visste om kabinettsekreteraren Dahlberg eller va han heter va i tjänst den aktuella dagen. Nä, va är det man säjer. För många kockar desto sämre soppa. I den här soppan tror jag det är för många personer inblandade så den ena vet inte va den andra gör. Ta Italien som exempel. Där va det 1 gubbe som tog beslutet om insatser efter tsunamin. Han pratade med Berlusconi och sa att nu gör jag så här. Fick ok och sen satte han själv bollen i rullning. Måste vi ha så mycket byråkrati i sverige? Visst är det lite genant nästan? Hur hon skyller på alla möjliga personer som inte gjort det dom ska. Själv gick kärringen på teater på kvällen Hon är PINSAM! Man må tycka vad helst om Laila Freivald... jag tycker också att hon inte är "kvinna för sin hatt" men att kalla någon enda kvinna för kärring tycker jag inte man ska göra. Hur kan vi kvinnor kräva respekt om vi själva börja kalla varann för såna ord.
Gossen Ruda
16-02-2006, 09:48
KU-förhören om tsunamin intresserar inte mig ett dyft. Varför rota i sånt som passerat? Att bli politiker är en syssla som bara en del klarar och förmodligen krävs det vissa egenskaper där handlingskraft inte ingår. Det är inte säkert att några andra hade skött saken bättre och det gäller alla politiska grupperingar. Det är dock jävligt lätt att vara efterklok när framtiden har blivit dåtid och man har facit i handen. Detta var en exceptionell händelse som INGEN kan vara förberedd på.
CITAT (Felix matte @ 16-02-2006, 09:45) Hur kan vi kvinnor kräva respekt om vi själva börja kalla varann för såna ord.  "Laddningen" i ett ord upplever vi nog lite olika utifrån individuella erfarenheter. För mig är det inte ett särskilt laddat ord, men tydligen för dig. Sorry! Var inte någon mening att nedvärdera kvinnosläktet.
" Hon är PINSAM! " ARROGANT är ett annat ord som faller sig naturligt i samband med fru Freivalds.
Och ja, varför kan inte har ett sådant system som man har i Italien vid sådana här situationer? Tror att svaret stavas HSB, Han Som Bestämmer. Tror inte han skulle tolererat ett liknande agerande från en medarbetare. Även där passar ordet ARROGANT in som hand i handske.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2006, 09:48) KU-förhören om tsunamin intresserar inte mig ett dyft. Varför rota i sånt som passerat? Att bli politiker är en syssla som bara en del klarar och förmodligen krävs det vissa egenskaper där handlingskraft inte ingår. Det är inte säkert att några andra hade skött saken bättre och det gäller alla politiska grupperingar. Det är dock jävligt lätt att vara efterklok när framtiden har blivit dåtid och man har facit i handen. Detta var en exceptionell händelse som INGEN kan vara förberedd på. Jag håller med dig om att det förmodligen inte hade spelat nån som helst roll vilken regering vi än haft. Vad jag stör mig på är sveriges handlingskraft i förhållande till många andra länder. Och jag kommer aldrig att glömma Lotties rop på hjälp när hon sitter i Tv-soffan och vår regering fortfarande inte vaknat /Gillan
*Felix matte*
16-02-2006, 10:19
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2006, 10:06) CITAT (Felix matte @ 16-02-2006, 09:45) Hur kan vi kvinnor kräva respekt om vi själva börja kalla varann för såna ord.  "Laddningen" i ett ord upplever vi nog lite olika utifrån individuella erfarenheter. För mig är det inte ett särskilt laddat ord, men tydligen för dig. Sorry! Var inte någon mening att nedvärdera kvinnosläktet. Jag har ingen egen erfarenhet av att kallas för det (såvitt jag vet)....men eftersom ordet anses som allmänt nedlåtande så tycker jag inte att vi kvinnor ska använda det. "laddat" vet jag inte vad som menas
Gossen Ruda
16-02-2006, 10:19
CITAT (Bee @ 16-02-2006, 10:06) Och ja, varför kan inte har ett sådant system som man har i Italien vid sådana här situationer? Tror att svaret stavas HSB, Han Som Bestämmer. Tror inte han skulle tolererat ett liknande agerande från en medarbetare. Även där passar ordet ARROGANT in som hand i handske. Svaret finns i Regeringsformen, i Sverige är ministerstyre förbjudet. Mot detta står behovet av handlingskraft. Förmodligen behövs en grundlagsändring.
*Felix matte*
16-02-2006, 10:21
Kanske borde ansvariga åka på studieresa till Italien och lära sig hur det eg bör fungera.
Sååå skööönt att jag inte har ett sådant arbete!
Gunvor Nilsson
16-02-2006, 10:23
Jag tror säkert att hon såg på TV eller hörde i radio vad som hänt i Thailand, det var väl bara så att hon var så seeeg att hon inte associerade det till sitt jobb! Jag gissar att 80-90% av svenska folket hörde det i en eller annan form under dagen. Varför skulle just hon vara ovetandes om vad som hände?
/Gunvor
Gossen Ruda
16-02-2006, 10:27
CITAT (Felix matte @ 16-02-2006, 10:21) Kanske borde ansvariga åka på studieresa till Italien och lära sig hur det eg bör fungera. Dom ansvariga är hela riksdagen eftersom det är dom som har hand om lagstiftningen. DET blir en studieresa. Krävs en grundlagsändring blir det även nästa riksdag som skall åka.
*Felix matte*
16-02-2006, 10:28
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2006, 10:27) CITAT (Felix matte @ 16-02-2006, 10:21) Kanske borde ansvariga åka på studieresa till Italien och lära sig hur det eg bör fungera. Dom ansvariga är hela riksdagen eftersom det är dom som har hand om lagstiftningen. DET blir en studieresa. Krävs en grundlagsändring blir det även nästa riksdag som skall åka.  ja där ser man... jag som trodde att det skulle räcka med en trupp på cirkus 20 pers.
Gossen Ruda
16-02-2006, 10:55
Om man bara tar dom som håller sig vakna i riksdagen kanske din summa stämmer.
kristerh
16-02-2006, 11:19
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2006, 10:55) Om man bara tar dom som håller sig vakna i riksdagen kanske din summa stämmer.  krister
säja vad man vill om "damen", men hon är en mästare på att slingra sig. hon delegerar sina misstag väldigt bra på andra
*Felix matte*
16-02-2006, 11:31
CITAT (pejori @ 16-02-2006, 11:22) säja vad man vill om "damen", men hon är en mästare på att slingra sig. hon delegerar sina misstag väldigt bra på andra  Hon vet att GP har orubbat förtroende för henne då är det inte så viktigt med kunskaper.... som jag förstått av ministertillsättningarna.
Gossen Ruda
16-02-2006, 11:39
CITAT (pejori @ 16-02-2006, 11:22) säja vad man vill om "damen", men hon är en mästare på att slingra sig. hon delegerar sina misstag väldigt bra på andra  Med andra ord en utmärkt politiker.  Hur hon är för övrigt har jag ingen uppfattning om, jag har för lite kunskap. Och intresse.
CITAT (Felix matte @ 16-02-2006, 10:19) CITAT (AnitaGg @ 16-02-2006, 10:06) CITAT (Felix matte @ 16-02-2006, 09:45) Hur kan vi kvinnor kräva respekt om vi själva börja kalla varann för såna ord.  "Laddningen" i ett ord upplever vi nog lite olika utifrån individuella erfarenheter. För mig är det inte ett särskilt laddat ord, men tydligen för dig. Sorry! Var inte någon mening att nedvärdera kvinnosläktet. Jag har ingen egen erfarenhet av att kallas för det (såvitt jag vet)....men eftersom ordet anses som allmänt nedlåtande så tycker jag inte att vi kvinnor ska använda det. "laddat" vet jag inte vad som menas  Ska försöka förklara ... När Reserv använde ordet "surgubbe" i svammeltråden så kom ingen reaktion på detta. Men när jag använder ordet "kärring" så kommer det en reaktion. Jag använde ordet i nedlåtande syfte. Men endast gentemot Fru Freidvalds. Inte mot kvinnor i allmänhet. Jag har inte respekt för en person för att dom har ett visst kön. Respekt har jag för en person (oavsett kön) som på något vis har gjort sig förtjänt av det. Det verkar som om det är känsligare när det gäller kvinnor. Toleransen är lägre. Vad det beror på vet jag inte, men jag konstaterar att det är så.
Kakaduan
16-02-2006, 11:50
Det där med "Varför rota i sånt som passerat?" får mig att fundera...
Ska vi strunta i skattesmitning, smitning från trafikolyckor, mord, misskötta djur som dött av vanvård stående i avföring, valfusk, krigsförbrytelser, osv, osv? Allt detta har ju redan passerat. Jag håller faktiskt inte alls med!
Nä, jag tycker man ska rota! Det handlar inte om att någon har missat att vattna pelargonerna, utan att en hel nations folkvalda politiker inte har följt de handlingsplaner för krissituationer som finns, om att de felbedömt händelsen och att räddningsinsatserna blivit därefter. Det är väl rimligt att man tar reda på vad som brustit, mindre för att sätta åt någon personligen, mer för att det inte ska hända igen.
Kakaduan
*Felix matte*
16-02-2006, 11:53
Förlåt Anita Det var inte menat som annat än jag skrev.... jag tycker inte om ordet och tycker inte att det ska användas öht.
Om det ska jämföras med Italien så kan påpekas att det var MÅNGA fler svenskar i Thailand, samt att Italien, ju, är ett land med större resurser. Hur hade Italien klarat sig om det var 120 000 italienare i Thailand? Hade en stark minister kunnat få iväg flygplan och räddningsteam då?
Gossen Ruda
16-02-2006, 12:50
CITAT (Kakaduan @ 16-02-2006, 11:50) Nä, jag tycker man ska rota! Det handlar inte om att någon har missat att vattna pelargonerna, utan att en hel nations folkvalda politiker inte har följt de handlingsplaner för krissituationer som finns, om att de felbedömt händelsen och att räddningsinsatserna blivit därefter. Det är väl rimligt att man tar reda på vad som brustit, mindre för att sätta åt någon personligen, mer för att det inte ska hända igen.
Kakaduan Men det är just för att försöka sätta dit enskilda personer som KU rotar. Man letar efter fel och brister istället för att försöka se framåt och lära av misstagen. Upplägget gör att dom inblandade kommer i försvarsposition och då kommer inte allt dåligt fram. Jämför gärna med flyget. Ingen pilot blir straffad för att h*n gör ett misstag, istället gör man allt för att det inte skall upprepas men då måste hela sanningen fram. Nu kan piloten tala fritt eftersom han inte riskerar något. OK, avsked kanske om han klantat sig ordentligt men inget åtal.
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2006, 11:41) När Reserv använde ordet "surgubbe" i svammeltråden så kom ingen reaktion på detta. Men när jag använder ordet "kärring" så kommer det en reaktion.
Jag använde ordet i nedlåtande syfte. Men endast gentemot Fru Freidvalds. Inte mot kvinnor i allmänhet. det beror nog på att han använde "surgubbe" om sig själv, istället för någon annan men annars håller jag med dej...vet inte vad hon skulle kunna kallas annars sedan enl. SAOL betyder kärring också "min käresta" typ.men det är väl inte hon, så det får bli i negativt syffte istället
Biggan_
16-02-2006, 13:08
aqualis
16-02-2006, 13:10
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2006, 09:48) KU-förhören om tsunamin intresserar inte mig ett dyft. Varför rota i sånt som passerat? Att bli politiker är en syssla som bara en del klarar och förmodligen krävs det vissa egenskaper där handlingskraft inte ingår. Det är inte säkert att några andra hade skött saken bättre och det gäller alla politiska grupperingar. Det är dock jävligt lätt att vara efterklok när framtiden har blivit dåtid och man har facit i handen. Detta var en exceptionell händelse som INGEN kan vara förberedd på. Hej Gossen ruda Har du nån aning om vad det tredje telefonen anvädes till? Det var ju en för inkommande, en för utgående samtal. Den tredje var den för utbildning ? Det verkar ju som om bristande utbildning alltid är problemet när det gått åt pipsvängen. Jag tycker att dom ska träna mera så att dom kan klara av fler än två lurar till nästa gång. Sven
CITAT (Birgitta P @ 16-02-2006, 13:08) CITAT (pejori @ 16-02-2006, 12:51) sedan enl. SAOL betyder kärring också "min käresta" typ.men det är väl inte hon, så det får bli i negativt syffte istället  :) Det är stor skillnad på ordet "kärring" och på det kärvänligare "käring"  ett R hit eller dit får köra med felstavning, så det blir käring i fortsättningen
Biggan_
16-02-2006, 13:16
CITAT (Birgitta P @ 16-02-2006, 13:16) alltid
Kakaduan
16-02-2006, 13:20
Nä, Gossen Ruda, KUs uppgift är inte att sätta dit enskilda. KUs uppgift är att granska att regeringen sköter sig som de ska - det är INTE personligt. De personer som nu granskas, oavsett om de heter Laila, Putte, Göran, Gordon eller Ulla, granskas i egenskap av tjänstemän som har ett visst uppdrag. Har de skött uppdraget eller inte? De SKA leta fel och brister eftersom den som är satt att göra ett jobb - oavsett vilket - ska sköta det. Om man inte granskar hur saker gått till - hur ska man då kunna lära sig, som du säger?
Såvitt jag vet är det inte heller någon som blir "avskedad" lika lite som piloten blir. Det har Göran alltid sett till - det visar historien.
Precis som det finns en myndighet som granskar poliser (de ska ju inte utreda sig själva), tycker jag att det ska finnas en instans som granskar våra makthavare. Tänk vad vi skulle riskera annars!
Har man "ren byk" behöver man dessutom inte oroa sig alls!
Kakaduan
flicka-pojke tjej-kille kvinna-man dam-herr tant-farbror gumma-gubbe kärring-gubbjävel Så verkar det ofta tolkas iaf...  Jag menar dock att "kärring" inte alltid ska ses som nedsättande, även om jag sett kvinnor här på forumet använda uttrycket "kärring" om män
Gossen Ruda
16-02-2006, 13:37
Om KU kommer fram till att någon inte skött sitt uppdrag och därmed prickar denne, är inte det att sätta dit en enskild? Att dom sen inte kan avsätta någon hör inte dit. Formen där en massa utfrågare sitter framför den anklagade är ett domstolsliknande förfarande. Kommer inget gott ut sånt.
Kakaduan
16-02-2006, 13:46
Har man gjort fel så har man.
Måste fråga (och förklara hur jag menar), Ruda...
Om en polisman anklagas t ex för att ha tagit i för hårt vid gripandet av någon är det väl rimligt att det inte är hans kollegor som utreder det - de han är polare med? Att en oberoende instans kontrollerar vad som hänt handlar om rättssäkerhet och borde uppskattas av alla. Samma sak gäller de flesta - man ska inte granska sig själv! Det ska INGEN göra!!! Ju mer makt, ju viktigare är det. HUR KAN DU INTE HÅLLA MED OM DET?
Du skiljer inte på sak och person, Ruda. De granskar inte PERSONEN Göran Persson (som din argumentation utgår ifrån) - de granskar landets statsminister. (eller vem vi än talar om. Det är 100% skillnad!
Formen har jag ingen åsikt om - den kanske är fel. Om det kommer något gott ur det här eller inte är en annan diskussion, men vi måste kunna lära oss av våra misstag.
Kakaduan
Gossen Ruda
16-02-2006, 14:19
KU-formen har nästan 200 år på nacken, det är dags att förändra eller skrota. Allt skall kunna granskas men formen för detta måste reformeras. KU kan bara granska men knappast komma med konkreta ändringsförslag, därför är dom passé.
Tror inte politiker är schizofrena, inte till 100 % iaf.
Sluttjafsat från mig i denna fråga.
andersen
16-02-2006, 15:33
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2006, 14:19) KU-formen har nästan 200 år på nacken, det är dags att förändra eller skrota. Allt skall kunna granskas men formen för detta måste reformeras. KU kan bara granska men knappast komma med konkreta ändringsförslag, därför är dom passé.
Tror inte politiker är schizofrena, inte till 100 % iaf.
Sluttjafsat från mig i denna fråga. Men du har helt fel i vanlig ordning. Om det är något som har reformerats så är det KU numera kan vi se det hem i våra tv apparater, det kunde vi inte förut.
aqualis
16-02-2006, 15:47
Hej Gossen Ruda
Du har bra på fötterna
Riksdagens utskott bildades med 1809 års regeringsform 53 §, där det stadgas att riksdagen ska tillsätta utskott och däribland ett konstitutionsutskott som ska bereda ärenden åt riksdagen. Dess uppgifter definierades i densamma regeringsform 105 § och riksdagsstadgan; uppgifterna är i princip oförändrade
Enligt aktuell beskrivning av vår regeringsform. Tv har gjort skådespelet tillgängligt men roller o former är samma.
MVH Sven
Gossen Ruda
16-02-2006, 18:06
Vem gillar kalla fötter? Andersen har fått svar av Sven så det låter jag bero. Jag får väl påpeka att jag inte är nån större beundrare av GP och LF, särskilt inte den senare, men jag ogillar ovederhäftig kritik mer och särskilt drevet efter syndabockar.
Hur som haver så tycker jag att våra ministrar med sina löner har betalt för att utföra ett jobb...även när det är jul...De har tamej17 jour dygnet runt, året runt......hade det varit en läkare med jour som inte vaknat på flera dar så hade han fått sparken... Vet inte varför politiker kan göra ena blundern efter den andra men ändå sitta kvar....
CITAT (Tesa @ 16-02-2006, 18:06) Hur som haver så tycker jag att våra ministrar med sina löner har betalt för att utföra ett jobb...även när det är jul...De har tamej17 jour dygnet runt, året runt......hade det varit en läkare med jour som inte vaknat på flera dar så hade han fått sparken... Vet inte varför politiker kan göra ena blundern efter den andra men ändå sitta kvar.... Eller i värsta fall blir dom ambassadörer nånstans
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2006, 19:17) CITAT (Tesa @ 16-02-2006, 18:06) Hur som haver så tycker jag att våra ministrar med sina löner har betalt för att utföra ett jobb...även när det är jul...De har tamej17 jour dygnet runt, året runt......hade det varit en läkare med jour som inte vaknat på flera dar så hade han fått sparken... Vet inte varför politiker kan göra ena blundern efter den andra men ändå sitta kvar.... Eller i värsta fall blir dom ambassadörer nånstans  Men Maggan Winberg skötte sig faktiskt ganska bra men hamnade ju i sydamerika nånstans ändå..
CITAT (Tesa @ 16-02-2006, 22:21) CITAT (AnitaGg @ 16-02-2006, 19:17) CITAT (Tesa @ 16-02-2006, 18:06) Hur som haver så tycker jag att våra ministrar med sina löner har betalt för att utföra ett jobb...även när det är jul...De har tamej17 jour dygnet runt, året runt......hade det varit en läkare med jour som inte vaknat på flera dar så hade han fått sparken... Vet inte varför politiker kan göra ena blundern efter den andra men ändå sitta kvar.... Eller i värsta fall blir dom ambassadörer nånstans  Men Maggan Winberg skötte sig faktiskt ganska bra men hamnade ju i sydamerika nånstans ändå..[/QUOTE ]henne gillade inte Person, för hon gick emot honom i nåt tjaffs. är det katastrof, blir dom landshövdingar gå går det inte ens att skicka ut dom i världe, så dumma är dom
CITAT (Tesa @ 16-02-2006, 22:21) CITAT (AnitaGg @ 16-02-2006, 19:17) CITAT (Tesa @ 16-02-2006, 18:06) Hur som haver så tycker jag att våra ministrar med sina löner har betalt för att utföra ett jobb...även när det är jul...De har tamej17 jour dygnet runt, året runt......hade det varit en läkare med jour som inte vaknat på flera dar så hade han fått sparken... Vet inte varför politiker kan göra ena blundern efter den andra men ändå sitta kvar.... Eller i värsta fall blir dom ambassadörer nånstans  Men Maggan Winberg skötte sig faktiskt ganska bra men hamnade ju i sydamerika nånstans ändå.. I Brasilien har hon väl fortsatt att göra bort sig med diverse skandaler. Svarta löner och annat trams
CITAT (Bee @ 16-02-2006, 10:06) " Hon är PINSAM! " ARROGANT är ett annat ord som faller sig naturligt i samband med fru Freivalds.
Och ja, varför kan inte har ett sådant system som man har i Italien vid sådana här situationer? Tror att svaret stavas HSB, Han Som Bestämmer. Tror inte han skulle tolererat ett liknande agerande från en medarbetare. Även där passar ordet ARROGANT in som hand i handske. Jag Italien är verkligen ett föredöme, fast i så fall skulle det förstås inte ha blivit några KU-förhör och de hade i alla fall inte sänts i TV! Det hade Berlusconi satt stopp för. Det är nog bara så att vi har en annan beslutsprocess i Sverige, här tänker man efter och skaffar fakta innan man agerar, oftast är det bäst, men inte alltid snabbast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|