Full version: Uselt, ICA!
Bee
Jag var inne på ICA på nätet för att söka efter ett recept som fanns med i senaste Buffé, Salsa verde.
Tänkte prova receptet i helgen och behövde ha ingredienslistan. En ingrediens förvånade mig (rödvinsvinäger i stället för vitvinsvinäger som verkade mer logiskt).

Jag tänkte kommentera detta och då såg jag att man måste ange sitt personnummer - alla 10 siffror - för att kunna göra detta! Det var det sämsta jag varit med om!
Jag menar, jag skulle inte handla på kredit, bara skriva en kommentar! Varhelst man är på nätet kan man skriva och kommentera vad som helst (tex registrera sig på Odla.nu) utan att behöva ange det. Vi vet alla att man skall vara oerhört försiktig med personnummer, särskilt på nätet.

Vad är det för storebrorsfasoner man ägnar sig åt på ICA?? Vad vill dom uppnå med detta? Jag har skrivit till dom och talat om vad jag tycker.

Nu frågar jag er: tycker ni att det är ok att uppge sitt personnummer för att få kommentera ett recept?? När tycker ni att det är ok att uppge sitt personnummer?

//Bee, sur som vinäger
mad.gif
*Felix matte*
Svar NEJ!
Gillan
Aldig i livet!

Men vill dom inga skribenter ha så mad.gif

/Gillan
netaave
NEJ!!
Bjäbban
mad.gif
silos
N E J !!!
snuffiz
Nej men kan upplysa att även på siten blip kräver dom hela personnr. för att spela spel.
pejori
nej!!!! mad.gif mad.gif
solkatten
Funkade att skriva in ett fejkat personnummer?
För i så fall kan man göra det.
Bee
CITAT (solkatten @ 16-02-2006, 12:51)

Det kollade jag inte. Tyckte själva idén var rutten
:-s
anna_rispan
men hur vet man att man skriver in ett fejkat person nummer man kanske tar någon annans då??!!
yenny
CITAT (anna_rispan @ 16-02-2006, 14:16)
men hur vet man att man skriver in ett fejkat person nummer man kanske tar någon annans då??!!

kan man inte bara köra med en massa nollor? det funkar ibland
pejori
CITAT (Bee @ 16-02-2006, 13:45)
Det kollade jag inte. Tyckte själva idén var rutten
:-s

ja..det var kanske inte den smartaste idén smile.gif smile.gif
tror det lyder under "urkundsförfalskning" till och med sad.gif
Gossen Ruda
Tror inte det är så allvarligt att skriva en annans personnummer, inte som att skriva nån annans namnteckning. Man kan ju skriva fel siffror, ingen är ofelbar. rolleyes.gif

Jag kan tänka mig att orsaken är att sålla bort såna som bara är ute på nätet för att tramsa. Det är enkelt att kolla om ett personnummer är falskt, eller åtminstone att kontrollsiffran stämmer.
Smedsborg
Spelar en hel del på Blip. Bland annat yatsy och 500.

Det är många unga som "hänger" där och jag tycker att det är helt ok att lämna ut personnummer om det kan stoppa några av de "snuskburkar" som finns på nätet.
KURT

Man kan ju alltid skapa ett nytt personnummer, det finns ju flera s.k. personnummer generatorer på nätet t ex denna.
pejori
CITAT (KURT @ 17-02-2006, 09:15)

Man kan ju alltid skapa ett nytt personnummer, det finns ju flera s.k. personnummer generatorer på nätet t ex denna.

vad har man en sån till? ohmy.gif ohmy.gif
KURT
CITAT (pejori @ 17-02-2006, 10:45)
CITAT (KURT @ 17-02-2006, 09:15)

Om företag (som t ex ICA) i onödan kräver personnummer så kan man ju på detta sätt ge dem ett personnummer.
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken sida går ni in på hos ICA????

Jag testade söka hos ICA idag i deras receptbank och jag behövde inte uppge något personnummer? Det är ju bara om man ska gå in på sina personliga sidor ex. "Mina recept "man måste uppge personnummer, men det är ju för att man ska kunna spara egna recept i en mapp.
pejori
CITAT (KURT @ 17-02-2006, 12:05)

Om företag (som t ex ICA) i onödan kräver personnummer så kan man ju på detta sätt ge dem ett personnummer.

vad händer om någon redan har det då? huh.gif huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon