Jag ska anlägga en ny plantering i vår. Det är en bit av nordsidan på vår tomt, som sluttar direkt ner mot havet. Området är ca 30 m långt och består av en ca 5-10 m bred slänt, samt en plattå ovanför som är ungefär lika bred. Söder om området finns en stor parkering/vändplats, där det kan bli ett garage så småningom, samt ett litet uthus. Området består av fyllnadsmassor av fattig morän med block och mo/mjäla. På plattån står ett antal tallar, som jag tänker ta bort och en stor sälg, som jag vill behålla så länge. Resten består av gräs och ogräs. Vi slår med röjsågen ett par ggr per säsong.
Jag vill, mot alla odds, skapa en lummig miljö med träd och buskar i olika form och färg. Jag vill också att det ska bli vindskydd både för oss och för de planteringar som jag redan har längre in på tomten. Jag har vindskydd från söder och öster och har skapat vindskydd i väster i form av plank, med spaljer. Huset står också som ett vindskydd genom att det är byggt i vinkel och tar delar av vindarna från norr och väster.
För tidigare planteringar har jag tagit hit en grävare och grävt ut ca 50 cm djupt och fyllt med den jord som jag har velat ha. Jag tänker göra likadant på plattån. I slänten tänker jag bara låta grävaren göra hål för träden och buskarna och fylla dem med lämplig jord. Där räknar jag med att behålla gräset och fortsätta slå det, medan jag vill ha nya marktäckare och perenner på plattån.
Så här har jag tänkt hittills vad gäller växtval - och det är här jag vill ha era erfarenheter och råd.
I slänten vill jag sätta grupper av slån/purpurslån, havtorn, silverbuske, ullvide och eventuellt några enar med pelarform, samt rosen schneezwerg.
I kanten mellan slänten och plattån funderar jag på en häck med två högre partier av kopparhäggmispel eller koreatry, samt ett lägre parti (för utsikt) med dvärgtry eller måbär.
Både i slänten och på plattån vill jag ha ett antal träd. Jag har funderat på skogslönn - crimson king, ullungrönn, scharlakansek, hängask, manchurisk solfjäderlönn, strimlönn, manchurisk strimlönn, turkhassel, hängblodbok, hängande gullregn, maackia, bergkörsbär, pärlhägg. Jag ska naturligtvis inte ha alla, åtminstone inte där. Några får stå utanför häcken och blir åtkommligt för nordliga, västliga och även östliga vindar. De på plattån är vindskyddade från öster, söder och väster och så småningom delvis av häcken och träden i slänten för nordliga vindar.
Plattån funderar jag på att lägga markduk på och plantera 2007 istället, eftersom jag har småbarn och en befintlig trädgård som ska skötas också. Då skulle jag nöja mig med att plantera några träd där i år. Det är annars här jag tänker mig det mer lummiga, t ex syrenhortensia, vidjehortensia, gaffelolvon, vingad benved...
Som sagt kan jag få ta del av era erfarenheter så kan det bli mer rätt direkt. Jag är annars inte rädd för att byta ut några enstaka träd om de skulle visa sig mindre lyckade.