Kerstin
Vi har klängrosen, New dawn insvept i säckväv, läge sydväst i zon III.
De grenar som är dolda av väven ser gröna ut medan de som sticker ut är torra. Förra året såg det bra ut tills vi tog av väven vid den här tiden och sedan torkade grenarna in och vi fick klippa ner den ordentligt. När är rätta tiden att ta av väven?
Våra spretiga buskrosor förmår vi inte svepa in. Alba maxima, Madam Boll, gallicarosen m.fl klarar sig bra medan t.ex Honorine de Brabant och de andra zon IV -rosorna måste skäras ner rejält varje år. Som tur är blommar de på årsskotten så vi blir inte utan blommor, men det hinner aldrig bli så stor buskar.

frågar Kerstin
Åsa, mälardalen zon 2
Titta på hur björken ser ut, när björken har musöron brukar man kunna klippa rosorna för då brukar risken för hårdare frost vara över. Jag var och tittade på björkar häromdagen och det är nog snart musöron här i zon 2 i mälardalen så här är det nog ganska riskfritt att också klä av rosorna. Fast New Dawn täcker inte jag, det händer vissa år att den fryser ner nästan ända ner mot marken men den växer bra och den blommar på årsskotten så jag bryr mig inte om att täcka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon