Patrik, Lkpg
Jag tänkte försöka mig på att odla lite tomater i sommar. Har läst många tips om att det funkar utmärkt att odla i 12 liters murarhinkar, så sagt och gjort, jag köpte några sådana på Jula.

Men... det visar sig att de luktar nåt fruktansvärt illa. huh.gif Tänkte att lukten ger sig väl efter ett tag, men nu börjar jag bli tveksam. Dessutom är jag lite orolig för vad som gör att det luktar, släpper platsen ur sig en massa otrevligheter som kommer att hamna i mina tomater? wacko.gif Plasten är matt, inte blank och hinkarna är av budgetvariant.

Är det någon som har några liknande erfarenheter eller tips på vad man kan göra åt det. Funderade på att lacka insidan, men det blir väl inte heller så nyttigt. Plastpåse i hinken kanske?
Maggan H
Låt dom stå med kallt vatten i, det brukar dra ur dålig lukt/smak.
Fenja
Hej och välkommen hit! Jag odlar tomat i 20 liters murarhinkar och det fungarar bra. Jag har inte tänkt på om de luktar, de är alltid utomhus. De verkar inte skada växten på något vis i alla fall.
Glöm inte att göra en 3-4 stora hål i botten så att det inte blir vatten stående som gör att plantan ruttnar.
Mvh
Fenja
Eva St
Planterar också i murarhinkar har inte märkt att de luktar och det funkar helt suveränt
Eva St
Patrik, Lkpg
Tack för svaren, jag får avvakta och se om lukten försvinner och gör den inte det så funkar det kanske iaf. Ställer nog ut hinkarna fyllda med vatten senare i vår få se om det drar ur lukten.
pisanggoreng
Jag köpte också hinkar för inte så länge sedan, och de luktade väldigt starkt i början. Lukten avtar dock...! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon