|
kristianzon3
16-02-2006, 22:14
Hur lång tid tar det för physialis frön att gro?? Mina har vart i jorden i snart en vecka och det har inte hänt något alls. Har sått frön jag tatt från köpta frukter och frön från bröderna nelsons, inga har grott än.
Maggan H
16-02-2006, 22:17
I fjol tog mina 10 dagar på sig, så hav förtröstan, snart.....
maloppa
17-02-2006, 07:16
Sådde mina frön som jag sparat från förra årets frökapslar den 7 feb, på alla hjärtans dag, 14 feb, tittade de upp! Trodde också att de skulle ta längre tid på sig därav den tidiga sådden.
Lycka till!
Jag har frön kvar (köpta frön, inte från frukter direkt) sen förra året och som jag har sått 3:e februari och som jag såg att de börjar kika över jordkanten nu i morse...alltså precis 2 veckor idag...så du får ha lite tålamod till...
Elisabeth P
17-02-2006, 09:15
Skönt att höra Då kan även jag vänta ett tag till. Sådde mina i Lördags, 6 dagar sen, men än har ingen tittat upp./ Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2006, 14:27
Det är även helt normalt ifall det skulle ta runt 3veckor vilket det kan göra ifall sådden står något svalare.
kristianzon3
17-02-2006, 15:40
Tackar för svaren. De där med att ha tålamod är ju urtrist
Ja visst är det...finns inget som är så tråkigt som när någon påstår att man är otålig...
Lady Hamilton
17-02-2006, 21:28
CITAT (Floppy @ 17-02-2006, 21:27) Ja visst är det...finns inget som är så tråkigt som när någon påstår att man är otålig...   Det kan jag hålla med om.............. mina physalis har inte grott ännu...................
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2006, 21:30
Och jag har inte sått mina ännu jag väntar tills slutet på mars-början av april med sådden i år igen det hinner bli rejäla plantor med blommor tills jag planterar ut iallafall.
Å jag ska ha en stooor portion tålamod med en annan planta som jag har skrivit om i en annan tråd här...Kalofornisk Gyckelblomma...som ingen har hört talas om...ja ja...det är förhoppningsvis värt att vänta på...
Att få dom att gro är väl egentligen inte det största problemet, för mig..jag tycker det värsta är att frukterna tar väääldigt lång tid på sig innan dom är klara. Är inne på min tredje sådd nu, och dom 2 sista kommer från den första skörden. Några har jag fortfarande ute, men det är för att jag vill att frukten ska bli klar PÅ växten, normalt eftermognar den ju när dom är skördade...åtminstonde sår det så på webbarna jag har hittat. Den tedje sådden bytte jag till en större kruka i förra veckan, och har just sett att det är dags för gallring igen
Elisabeth P
18-02-2006, 10:03
Oj oj oj, har Du svårt att få dem klara i Barcelona Lissa, då finns det väl knappt en chans för mig i zon 4-5 utan växthus Fast dina var väldigt fina  / Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
18-02-2006, 10:15
Visst kan man klara av att få frukter på Physalis i Sverige, vill man ha hyfsat tidig skörd bör man dock välja gyllenbäret ´Goldie´, som är en mindre amerikansk art av Physalis. Den klarar kyla bättre och har snabbare utvecklingstid. Jag sådde gyllenbäret i början av april förra året och kunde skörda första bäret 1 juli, plantorna har jag i kallväxthus här i zon 2. Jag har förut odlat dem på friland här i mälardalen och det gick utmärkt det med. När gyllenbären mognar faller de till marken och kallas ibland för markkörsbär. 
Lady Hamilton
18-02-2006, 10:34
Jo vi var ju flera stycken i fjol som lyckades få bär (  Dock varierande antal) Men bl.a. jag odlade i krukor på friland som jag sedan kunde ta in när det blev för kallt. Och då kunde bären fortsätta att mogna.
Elisabeth P
18-02-2006, 10:46
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-02-2006, 10:15) Visst kan man klara av att få frukter på Physalis i Sverige, vill man ha hyfsat tidig skörd bör man dock välja gyllenbäret ´Goldie´, som är en mindre amerikansk art av Physalis. Den klarar kyla bättre och har snabbare utvecklingstid.
Jag sådde gyllenbäret i början av april förra året och kunde skörda första bäret 1 juli, plantorna har jag i kallväxthus här i zon 2. Jag har förut odlat dem på friland här i mälardalen och det gick utmärkt det med. När gyllenbären mognar faller de till marken och kallas ibland för markkörsbär. Okej Nästa år ska jag satsa på gyllenbäret ´Goldie´ i stället  Det såg ju jättefint ut hos dig Åsa. De bär som inte ramlar till marken kan man alltså ta in när frosten kommer så att de får fortsäta att mogna inne Jag har ju sått redan om det nu blir något så då finns det kanske hopp om att det i alla fall kan bli lite bär/ Lisa
Jag vet inte vilken sort jag har eftersom jag planterade fröna från en frukt som jag köpte i en affär. Förmodligen importerad från sydamerika.. Jag redan sått redan nu för att dom ska bli klara i aug, sept , förhoppningsfullt. Jag var ute och tog lite kort på balkongen idag, och tror att ett av den krukan kom med, men har inte lagt in dom i datorn ännu. Om jag hinner sätter jag in dom i mitt album i morgon.. Dina ser jättefina ut Åsa..och du ska inte tro att mina bär är större än dina, så gyllenbären verkar ju vara ett bra alternativ
kristianzon3
19-02-2006, 14:11
Nu har iallafall mina physialis tittat upp efter 9 dagar Någon som kan svara på hur många frukter en planta ger?
Jag tog frön förra året av physalisfrukt från affären. Jag tänkte odla det i sommar, men jag undrar om växten är giftig för katter?
Själva frukten kan ju inte vara giftig, men hur är det med växten i övrigt?
Lady Hamilton
19-02-2006, 17:43
CITAT (kristianzon3 @ 19-02-2006, 14:11) ...Någon som kan svara på hur många frukter en planta ger?  .......  Det kan bli väldigt många! Men antal? Gissar att mina gav närmare 50.......
Hammilton..50 !!! wow...min planta blev av med sina frukter idag..det blev totalt 16, plus 3 som jag har ätit upp...men det var bara på en planta, och den hade varit med om en olycka som betydde 1 stor gren av  Hoppas jag nu inte blir besviken på smaken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|