Ingelasö
Hej jag är ny här!
Blev hitlurad av Ingrid på Västkusten biggrin.gif

Har precis köpt ett hus som jag ska flytta till 1 April och det är en trädgård som är täckt med 20 cm snö, så jag vet inte riktigt vad som väntar. Bor nu i radhus med miniträdgård så jag har lite vana men vill ha en lättskött trädgård.

Planerar att ha pallkragsodling, men det stora frågetecknet är vad som är värt att så själv och vad som är bäst att köpa färdigt. Känner inte att jag har tid och möjlighet att pyssla med egen sådd inne förrän kanske efter 1 maj, är det försent?
Dreglar givetvis över runåbergs fröer....

Tipsa mig gärna om "säkra kort".
Sen skulle jag gärna vilja veta vart man i Göteborgstrakten kan få tag på bra plantor, t.ex körsbärstomat, libsticka och örtkryddor.
Eller är det någon här på odla som kan tänka sig att sälja mig några plantor från runåbersfrön senare i vår?
RibesRubusVitis
Hej och välkommen,
Ingrid visste allt vad hon gjorde, men din fråga är möjligen (som filosoferna säger) ”fel ställd” – vad som är värt att så eller plantera är väl både bokstavligt och bildligt en smaksak. Inte alla vanliga trädgårdsgrödor är ekonomiskt ”värda” att odla, när t ex butikspotatisen är så rasande billig jämfört med din nedlagda arbetstid. Men ska du leva ditt liv i ett eget hus spelar det onekligen en roll för trivseln hur trädgården ser ut.
Ta det lugnt, vänta och se vad som finns under snön; kanske mer än du vågat hoppas på. Och massor av växter kan sås även efter den 1 maj.

Som framgår av min signatur, tycker jag själv att Ribes, Rubus och Vitis är omistliga i en trädgård. De har förutom hobbyvärdet, och det ät- och drickbara utbytet, fördelen att sköta sig själva även om man reser bort ett par veckor. Ett par fruktträd bör du såklart ha, både för frukten och som trivselskapare. (Om trädgården är riktigt stor, kan du unna dig lyxen av träd utan ätbara frukter.)
Pallkragar har jag aldrig testat, men föreställer mig att man inte måste planera så mycket i förväg utan vänta och låta sig inspireras av butikens fröhylla. Och de vanligaste hushållsgrönsakerna kan faktiskt köpas som färdiga plantor, lagom att sätta ut ett stycke in i maj månad.

Grattis till den nya trädgården, jag avundas dig verkligen, i synnerhet som min kommunala odlingslott väntas bli parkeringsplats inom kort. Med eller utan egen täppa har vi ändå stort utbyte av trädgården på nätet. Glöm heller inte biblioteket – där finns allt för den som vill ha idéer och uppslag.
Gurkan
Om du inte berättar vad du gillar så är det ju inte lätt att rekomendera nåt ...

Är du dessutom kompis med Ingrid så borde du veta att ALLT ÄR MÖJLIGT.

Berätta mer om vad du gillar att äta så ska vi försöka tipsa (för nu är du i ätavdelningen, vill du odla blommor och annat tingeltangel får du knata upp till "Prydnadsväxter")... antar att ditt "vad är värt" inte betyder vad som är billigare att köpa på konsum utan vad som verkligen blir GODARE, STÖRRE, VACKRARE och NYTTIGARE .... än på konsum.

Bor du i göteborgstrakten kan du ju odla allt som går att odla i Sverige så din fråga är lite väl vid ....

Frågar du mig så är det tomater, chilipeppar, paprika och ännu mer TOMATER som gäller. Men det är ju inte alla som är chiliheads och tomatfetichister.
MB1965
Örter är en bra idé och kräver ganska lite jobb- timjan, basilika, persilja, rosmarin, salvia, osv - omistliga i maten.

Har ingen potatis här i stan ( gbg) men väl vid stugan, och då sätter jag vanlig potatis, inte sättpotatis .

Jag funderar själv på lite pallkrageodlande. betor, auberginer, sallader ... wink.gif
Ingelasö
Det jag menade med fråga var egentligen vad som är enkelt att så från frön och vad som är svårt att så från frö och bäst köpes som planta.

Timmen var sen igår och jag hann inte skriva allt jag tänkt så här kommer det:

Detta finns i trädgården:

Äpple, svarta och röda vinbär, krusbär, grönsaksland med jordgubbar och ett dåligt plommonträd.

Det jag vill/tänkt odla är:

morötter, körsbärstomater, jalapeño, rädisor, broccoli, smultron, ruccola, libsticka, timjan, pepparmynta och rosmarin.
Eventuellt någon grön liten squash som liknar de man kan köpa i affären (de får absolut inte bli gigantiska), tips?

Det borde inte vara för mycket att sköta första året eller?

Tomten sluttar mot öster så det är väster bakom huset där jag tänkt ha odling.

Eller är det bättre att ha det mot söder, kanske blir det för varmt?
Det finns ett grönsaksland vid sidan av huset mot söder, men det är nog använt i över 20 år, så jag tror mer på pallkragsodling så jag vet att jorden är ok.
Jag har tillgång till jord från en stor kompostmaskin som blandar matavfall med träpellets. Till vad och hur kan jag använda det i odling ?

Tilla tt börja med ska man ha såjord över hästdyngan i pallkragen va?

Jo, jag har varit på biblioteket och satt och läste böcker igår. Ingrid tipsade om Israelssons bok om Köksträdgården och den måste jag definitivt köpa.
Tesa
Jag tycker attdu kan nöja dig med att fröså morötter, rädisor och ruccola..och kanske squash...de andra sorterna köper du nog med fördel som färdiga plantor om du skall hinna få nåt utbyte av dem..

Jorden från kompostmaskinen borde ju vara alldeles utmärkat att jordförbättra med i det gamla grönsakslandet..du kanske kan odla gröngödslingsväxter där till att börja med och ta det i bruk efter ett par år..börjar man odla grönsaker så brukar man expandera.. rolleyes.gif

Har du bara så du kan vattna ordentligt så är söderläge det absolut bästa...ju mer ljus desto bättre...

Till grönsaker behövs knappast nån såjord....men har du hästdynga i så finns där säkert en massa ogräsfrön också så kanske du skall toppa med nån sorts köpejord så att grönsaksfröerna får övertaget...
Lyckatill!!
Susanne i Linköping
Äkta pepparmynta kan man inte fröså, den kan bara förökas vegetativt. Enormt lätt att föröka med sticklingar.

Squash är ett väldigt vitt begrepp, det finns både stora och små, och sommar- och vintersquash, förutom att de kan ha massor av olika former och färger. Min gissning är att du menar zuccini, som är avlång och oftast grön eller gul. Alla jag prövat blir gigantiska om de får sitta kvar på plantan för länge men man kan skörda dem när man vill, till och med innan de ens blommat om man vill ha pyttesmå, späda zuccini. Godast tycker jag de brukar vara när de är dryga decimetern långa. Vill man kunna skörda många likadana frukter på en gång får man ha flera plantor, men då får man räkna med att kassera en hel del för plantorna är produktiva (läs i gamla inlägg om alla oss som har fullt sjå att göra av med all squash!).

Några blomsterbönor är trevliga också, klättrande på något slags ställning ger de lite dekorativ höjd i kökslandet. Gillar man inte de ganska grova baljorna är ju blommorna fina i alla fall. Och låter man bönorna i baljorna utvecklas lite kan man testa att äta bönorna färska, alltså likadant som kokbönor men kokta utan att de torkat först.

Gillar du lite starkare ruccola kan du fundera på sandsenap, den är flerårig. En av mina favoriter, hoppas mina plantor överlevt sin andra flytt på ett år (tidigt i våras och sent i höstas).
Svante, zon 1
CITAT (Ingelasö @ 17-02-2006, 12:39)
Det jag vill/tänkt odla är:

morötter, körsbärstomater, jalapeño, rädisor, broccoli, smultron, ruccola, libsticka, timjan, pepparmynta och rosmarin.
Eventuellt någon grön liten squash som liknar de man kan köpa i affären (de får absolut inte bli gigantiska), tips?

Om jag skulle odla växterna i din lista skulle jag göra såhär:

Dra upp från frö:
morötter, körsbärstomater, jalapeño, rädisor, broccoli, ruccola, squash

Köpa planta:
smultron, libsticka, timjan, pepparmynta och rosmarin.

Jalapeno kanske bäst odlas i kruka, först inne och sedan ute i det varmaste hörnet du har. Broccoli har jag aldrig odlat men kålväxter kan vara knepiga pga skadedjursangrepp. Rosmarin får du också odla i kruka. Jag tror inte du behöver oroa dig för jorden i det gamla trädgårdslandet, om jag vore du skulle jag prova att odla både där och i pallkragar paralellt.
Lady Hamilton
CITAT (Svante @ zon 1,17-02-2006, 15:30)
Köpa planta:.....smultron....

Ja vill du ha bär i år håller jag med om att du bör köpa, men till nästa år kan du frö-så om du vill ha många plantor. Dessa sår man då lämpligast i Januari
Merlin
Plantera en libbsticka! Supergott som buljong eller i grytor - doftar köttsoppa! En favorit!
Eller vinterkyndel - oumbärlig till artsoppan eller tillsamman med bönor!
morellen
Jag skulle råda dig att ta det lungt i år och se vad som verkligen finns få tomten, ibland får man överraskningar på köpet... Efter ett år vet du också lite mer bar solen gassar, var det blir skuggigt och kort sagt var du vill odla vad...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon