Full version: Hjärtblad
lissa
Hej alla..Läste just en tråd om planteringspinnar..Där skrev någon att man alltid ska ta i hjärtbladen när man planterar om"för dom faller ändå alltid av"
Nu har jag en ny dum fråga..Om man tar i hjärtbladen , och ett eller båda ramlar av...lönar det sig att vänta på växten ändå, eller klarar den sig inte utan dom??? smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det finns ju inga dumma frågor, man måste ju fråga för att få veta wub.gif
Det första som växer ur fröet är roten, sen stammen, stjälken och hjärtbladen, till sist kommer de riktiga karaktärsbladen. Då dom har kommit faller hjärtbladen bort, dom behövs inte längre, så låt din växt växa den kommer att bli stor. rolleyes.gif / Helen
Ett litet tillägg...skola aldrig om förrän minst 2-4 par karaktärsblad har vuxit fram.
kerstin z5-6
Det var väl jag som skrev det -ta i hjärtbladen när du skolar om -då ska växten se ut såhär , hjärtbladen , längst ner, gulnar så småningom och faller av-
ramlar något av dem bort under utskolning, är alltså ingen skada skedd smile.gif
Floppy
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 17-02-2006, 06:59)
Det finns ju inga dumma frågor, man måste ju fråga för att få veta  :wub:
Det första som växer ur fröet är roten, sen stammen, stjälken och hjärtbladen, till sist kommer de riktiga karaktärsbladen. Då dom har kommit faller hjärtbladen bort, dom behövs inte längre, så låt din växt växa den kommer att bli stor.  :rolleyes:     / Helen
Ett litet tillägg...skola aldrig om förrän minst 2-4 par karaktärsblad har vuxit fram.

Ha... smile.gif ...bra att du frågade lissa...för nu fick jag lära mig nått nytt samtidigt...

....å precis som Helen i Piteå Zon 5 skrev...det finns inga dumma frågor... biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
fast på palmer trillar dom inte av och äevn så på kaffeplantor som hharf sinna kvar en bra lång tid
lissa
Tack för era svar, men jag förklarade mig nog inte så bra...det jag menade var att, om hjärtbladen faller av INNAN karaktärsbladen har kommit, finns det möjlighet att karaktärsbladen kommer själva så småning om ?? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (lissa @ 17-02-2006, 13:17)
Tack för era svar, men jag förklarade mig nog inte så bra...det jag menade var att, om hjärtbladen faller av INNAN karaktärsbladen har kommit, finns det möjlighet att karaktärsbladen kommer själva så småning om ?? unsure.gif

Om växten är helt utan blad och det bara är en pinne lär de nog ha svårt att överleva för utan blad kan de inte fotosyntesa och utan fotosyntes blir det ingen tillväxt.
lissa
Tack Åsa...jag trodde väl det sad.gif
kerstin z5-6
nej -då får man som Åsa säger försöka med nya frö
lissa
biggrin.gif biggrin.gif Jag märker att jag kommer att vara tvungen att dubbelså allt...men den här gången ska jag försöka göra rätt biggrin.gif biggrin.gif Tack för hjälpen.
Anna Maria
Med ett hjärtblad kvar klarade sig i alla fall mina vildpelargoner, perenna vallmor och hornviol. Jag frätte bort en del hjärtblad när jag sprutade mot bladlöss. De plantor där båda hjärtbladen skadades dog däremot.

Maria utanför Enköping
lissa
Tack Anna-Maria...bra att veta att det finns chans om bara ett finnas kvar smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon