|
Katti med torpet
17-02-2006, 04:37
Inspirerad av bl.a. Kerstin z5-6 börjarj jag planera för att flytta över sådder som har vuxit till sig lite till växthuset. Då uppstår två problem som jag vore glad att veta hur ni löser.
1) Värme. Jag har grundvärme på i den inbubblade delen av växthuet men av ekonomiska skäl håller jag den på ca 10 grader. Dagtid blir det givetvis varmare när solen tittar fram. Är inte 10 grader i kallaste laget för sådderna? Antar att 15 grader vore en lämpligare temp åtminstonde för värmeälskande växter som tomat, hjälmbönor och paprikor. Jag funderar på att skaffa en el-värmematta (40x120 cm) från Willab och ställa de känsligaste på. Den kostar ju dock runt 1000-lappen så jag vill gärna höra vad ni anser om lägsta acceptabla temperatur. Hur gör ni andra?
2) För varmt. Ett annan sida av myntet är ju att det i ett växthus kan bli väldigt varmt och det fort när solen ligger på. Sommartid har jag ju automatiska öppnare men de tål inte minusgrader så de är inplockade för vintern. Dessutom står ju bubbelplasttältet som ett eget litet växthus innanför glaset så att vädra i det yttre glas-huset kanske inte hjälper så mycket. Hur fixar ni vädring i växthuset på dagarna, om ni gör det? De flesta är ju inte hemma dagtid så det måste ju vara någon slags automatik i det hela... (Jag befinner mig dessutom 25 mil därifrån 1-2 veckor i sträck så jag måste definitivt förlita mig på atuomatik både vad gäller temp och bevattning.)
Inser nu att den här tråden kanske hade platsat bättre i "växthus" men hopps ni ursäktar.
kerstin z5-6
17-02-2006, 07:24
Jag vet inte varför man envisas med att informera om att automatiska fönsteröppnare inte tål minusgrader -det är en ren lögn -Jag har under 15 år haft mina ventomax ,uni vent ,och allt vad de heter ute året om...i -30 veckovis De fönsteröppnarna INTE tål är att man LÅSER FAST dem under höst vinter och lämnar dem så-de måste kunna öppna sig när de vill Jag har alltså inte det problemet i mitt växthus, öppnarna brukar vara igång med luftning redan i mars dagtid-Då börjar jag också ha dörren öppen dagtid -soliga dagar-Mina luckor är bubblade separat så de kan öppna sig Kanske kan du fixa detta i din bubbeldel Grönsaker odlar jag inte . Perenner klarar och vill gärna ha + 10 som minitemp-du får en snabbare men naturlig " vår med succesivt höjda dagstemp. vilket är helt perfekt Om grönfoderväxterna får du konsultera nån annan
Susanna
17-02-2006, 21:15
Värmebehovet för paprika borde väl kunna jämföras med värmebehovet för chili? Jag har läst att chili inte sätter blommor om tempen är under 15 grader, men jag har även läst att det finns sorter som sätter blom under den temperaturen. Å andra sidan har du kanske inte tänkt att de ska blomma redan nu? Då borde 10 grader funka, det blir ju varmare varefter tiden går mot vår.
För tomat har jag läst att den inte mår bra om tempen går under 8 grader, så det borde inte vara någon fara där. Hjälmböna har jag inte testat någon gång. Men min efarenhet av andra bönor är att de är ganska tåliga. En del kräver ganska varmt för att gro, men sedan brukar det inte vara någon fara.
Håll koll på om planterna fortsätter att utvecklas, om de stannar i tillväxten behöver du kanske höja temperaturen.
Lady Hamilton
17-02-2006, 21:23
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-02-2006, 07:24) Jag vet inte varför man envisas med att informera om att automatiska fönsteröppnare inte tål minusgrader -det är en ren lögn -Jag har under 15 år haft mina ventomax ,uni vent ,och allt vad de heter ute året om...i -30 veckovis  :blink: :blink: :blink: De fönsteröppnarna INTE tål är att man LÅSER FAST dem under höst vinter och lämnar dem så-de måste kunna öppna sig när de vill........ Jag håller med dig där kerstin, men jag vill nog även tillägga att man måste se till att det inte är för tung snö eller is på de öppnings bara fönster-luckorna, för även då kan "öppnarna" gå sönder pga överbelastning
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2006, 21:27
Hjälmbönan: när de kommit upp vill de ha en temp på runt +15-18C detta är en värmeälskande växt, detta är en bönväxt som kommer från en varm del av världen de måste ha mer värme än de vanliga bönor vi odlar utomhus normalt.
Tomat och paprika klarar +10 men de blir nog bättre ifall du håller runt +15.
kerstin z5-6
18-02-2006, 00:33
Men om snö ligger på taket är det väl för det mesta, för låg temp för att de ska öppna sig ?Har 30cm nu på bägge v husen ..har aldrig haft en trasig öppnare
Lady Hamilton
18-02-2006, 09:27
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-02-2006, 00:33) Men om snö ligger på taket är det väl för det mesta, för låg temp för att de ska öppna sig ?Har 30cm nu på bägge v husen ..har aldrig haft en trasig öppnare  Jag lovar dig kerstin! Ingenting är omöjligt! Det har förkommit i Sverige under modern tid att "automatiska-växtfönster-öppnare" har velat öppna växthus fönster med för tung belastning utanpå och därmed har "öppnaren" efter det inte blivit sig lik................ (Men jag håller med om att MINUSGRADERNA gör ingen skada på "öppnarna". )
Åsa, mälardalen zon 2
18-02-2006, 09:32
Min Ventomax är också ute året runt och har varit det i många år och den funkar utmärkt ändå, med tanke på hur krånglig den är att sätta dit och den där konstiga arbetsställningen man måsta ha för att pilla dit den, är det inte värt att hålla på och ta in den över vintern så dyr är den inte. Kiropraktorkostnaden som brukar behövas efter montering kostar mer än öppnaren.
kerstin z5-6
18-02-2006, 14:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-02-2006, 07:24) Jag vet inte varför man envisas med att informera om att automatiska fönsteröppnare inte tål minusgrader -det är en ren lögn -Jag har under 15 år haft mina ventomax ,uni vent ,och allt vad de heter ute året om...i -30 veckovis De fönsteröppnarna INTE tål är att man LÅSER FAST dem under höst vinter och lämnar dem så-de måste kunna öppna sig när de vill Jag har alltså inte det problemet i mitt växthus, öppnarna brukar vara igång med luftning redan i mars dagtid-Då börjar jag också ha dörren öppen dagtid -soliga dagar-Mina luckor är bubblade separat så de kan öppna sig Kanske kan du fixa detta i din bubbeldel Grönsaker odlar jag inte . Perenner klarar och vill gärna ha + 10 som minitemp-du får en snabbare men naturlig " vår med succesivt höjda dagstemp. vilket är helt perfekt Om grönfoderväxterna får du konsultera nån annan  Håller inte med har haft de billigare typerna förut och oturen att behöva köpa nya öppnare var och vart annat år ... Men det lär finnas de som funkar trotsatt tilverkaren inte rekomenderar.. i nya växthuset satsade jag på de som tillverkaren påstår funkar och dessa 8 har funkat två vintrar.... Hälsningar JÅJ
" bubbelhuset" inne i växthuset.
Vist blir det för varmt när solen tittar fram och det blir för fuktigt .... Min lösning har varit att på morgonen öppna "dörren" till bubbelhuset och det stora huset har termostatstyrda öppnare...
Hälsningar JÅJ
kerstin z5-6
18-02-2006, 21:44
Tillverkarna ?de jag pratat med har inga sådana rekommendationer, däremot tar ventomax tex inte på sig reklamationer via återförsäljare -eftersom det nästan alltid beror på handhavandefel-dvs att man skruvat fast öppnaren i stängt läge för vintern .... Så naturligtvis rek man av stället man köper dem på att skruva ner dem ..
Fast det gäller inte alla återförsäljare -Florum rek tex att man lämnar dem kvar
Katti med torpet
19-02-2006, 15:00
Tack för alla svar! Skall nog försöka pilla dit öppnarna igen (med risk för ryggskott  ). Är det någon som har en sån där elektrisk undervärmematta (sid 65 i nya Willab-katalogen)? Eller något annat märke för den delen. Är de bra? Med en sådan skulle jag ju kunna göra en mindre värmetunnel för de värmekrävande växterna och fortfarande ha bara 10 grader i övrigt... Är det någon som har erfarenhet av eller kvalifcerad gissning på hur utplanteringsväxter som t.ex. blomman för dagen, luktärtor, petunia, blomstertobak, klockranka, pärlhirs, thunbergia m.fl reagerar på 10 graders natt-temperatur?
Bitta98
19-02-2006, 15:32
Jag brukar flytta ut mina sommarblommor i växthuset i mars och sätter då termostaten på 7 grader. Har inte märkt att blommorna mår dåligt av det. Har petunia, tobak, salvia och diverse andra blommor där då. //bitta
Katti med torpet
19-02-2006, 19:04
Det låter ju lovande! Då är det alltså egentligen bara hjälmbönan, tomater, paprika och chili som är lite petiga med temperaturen?! Prylgalningen i mig vill köpa en värmematta men ekonomen säger att 1000:- är lite mycket för något som man kanske inte absolut behöver...
Skulle vara lättare att sluta vela om jag fick höra lite erfarenheter från er som har en värmematta, för nog finns det väl någon där ut som har en, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|