Full version: Gyckelblomma
Floppy
Jag har sått Mimulus Aurantiacus 'Kalifornisk Gyckelblomma den 3:e februari men det har inte hänt nått än...är det någon som har sått denna och som kan berätta lite om den?... smile.gif
Floppy
Är det ingen som har erfarenhet av denna? sad.gif
lissa
Hej Floppy..jag känner inte till den, men här är en link jag hittade som kanske kan hjälpa dig
http://www.californiagardens.com/index.html smile.gif
Floppy
Tack så mycket ...har kikat där nu men jag hittade lite bara om själva blomman när den väl hade kommit upp om var den trivs mm... men ingenting om själva sådden och hur lång tid den tar på sig innan den dyker upp... sad.gif ...eller så är jag så dålig på engelska så jag inte hittade nått annat... wink.gif tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Känner inte till just den sorten men många mimulusarter är ljusgroende och det är normalt att det tar en 3-4v innan de gror (sedan finns det ju också arter som kan behöva kallstratifiering men californien är ju inte speciellt kallt så är det en art som kommer därifrån behöver fröerna troligtvis inte kallstratifiering)
lissa
på impecta stod det inte mycket, och linken du fick säger inte heller hur lång tid det tar..bara att den ska sås på hösten och att man sen ska invänta regnperioden...där verkar det som om det vore en vattenblomma, och på impecta säger dom inte mycket om vatten. Ett annat ställe jag såg sa dom att det var en svårodad växt. Jag får intrycket av att ingen vet så värst mycket om din växt , du har verkligen försökt dig på en svårflirtad en:D biggrin.gif biggrin.gif
Men eureca...här står det att det tar upp till 8-12 veckor
http://www.botany.com/plant.aspx?plantid=745
kerstin z5-6
Gror den i början april blommar den i slutet juni början juli, ettåring som tar ett par v att gro
Floppy
Tack för alla svaren...

Super tack till dig lissa som har suttit å kollat runt åt mig... smile.gif wub.gif

Provar att häva i lite mer frön i jorden...fröna ser väldigt konstiga ut...om man nu kan kalla det frön...ser ut som nått är söndersmulat... ska försöka ta en bild på det i morgon....

Tack än en gång allihopa...det blir till å ha tålamod i stora portioner....*suck*.... jag återkommer om det händer nått i krukorna... huh.gif
Floppy
Gick inte å ta en bild...blev bara suddigt eftersom de är så små.... sad.gif
lissa
Floppy...du får väl visa oss när dom är lite större tongue.gif Jag vet inte vad för sorts kamera du har, men jag känner en kille som satte ett förstoringsglas framför linsen när han ville ta närbilder på "smått", kanske värt att prova?? smile.gif smile.gif
Floppy
Jag har en digitalkamera som jag tänkte att jag skulle ha fotat med...men sen har jag en systemkamera Nikon F80 men det tar ju lite längre tid med framkallning och så... tongue.gif ...

Men jag ska testa förstoringsglas men jag har inget nu men jag ska till svärfar i helgen som kommer och han kanske har...så jag kan låna och testa då...värt och prova... tongue.gif
lissa
Vad har du för digital??
Floppy
CITAT (lissa @ 20-02-2006, 22:31)
Vad har du för digital??

Jag fick digitalkameran av HP för att vi måste lämna in datorn för ett fabrikationsfel (hyr/köp dator från min sambos jobb).
Det är en HP Photosmart M517...

Skrev till Impecta, som jag köpte fröna ifrån, och fick detta svaret av dem:

Släktet Mimulus är ganska stort och omfattar allt från sumpväxter till rena ökenväxter.
Mimulus aurantiacus är en ökenväxt. Den växer vilt i Kalifornien och Oregon, USA.
Den passar utmärkt i amplar, lådor och liknande.
Normal grotid: oregelbunden under 1-4 månader.

Förstå [B]1 - 4 månader[B] då har jag blivit utan hår och de få stråna som jag inte har slitita av mig kommer att vara grå... wacko.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon