Elisabeth P
När det väl grott ska de flesta ha det lite svalare, vad jag förstått.
I mitt garage som jag tänker använda för detta är det för nuvarande svårt att få upp tempen tillräckligt. Vi har för närvarande bara ett element, men ska så småningom sätta in ett till.

Under lampan får jag upp en temp på ca 12 grader, men när lampan inte är tänd så sjunker tempern kanske.

Hur lågt får tempen gå utan att planterna skadas?Jag vet att inget händer under 10 grader, men kan de skadas?

Lisa
Elisabeth P
CITAT (Lisa:) @ 17-02-2006, 12:26)
Hur lågt får tempen gå utan att planterna skadas?Jag vet att inget händer under 10 grader, men kan de skadas?

Lisa

Finns det ingen som kan hjälpa mig sad.gif , fast alla kanske inte é lediga idag tongue.gif , så man har tid att vara här inne/ Lisa
noora
Det är lite olika med olika växter. T.ex. basilika kan få "frostskador" vid 10 grader, medan en del andra växter klarar lägre temperaturer utan problem.

Skaffa gärna en termometer som kommer ihåg min/max-temperatur. Då kan du kolla hur långt ner temperaturen har sjunkit under natten smile.gif
Elisabeth P
Det tror jag faktiskt att jag kan kolla på den termometer som står där ute rolleyes.gif .
Jag har inga grönsaker, men det kanske finns andra växter som ochså är känsliga för låga temperaturer wacko.gif .
Just nu springer jag fram och tillbaka hela tiden för att kolla tempen. Jag höjer upp elementet hela tiden, nu står det inställt på 25 grader (den faktiska tempen blir ändå inte mycket högre än 13 grader, men det känns inte bra, det känns som att elda för kråkorna sad.gif . Måste få fart på allt och fixa ett element till. Som det är nu vågar jag inte ställa ut något, då har nog min lilla sådd det bättre på köksbänken under lysrören, fast det funkar ju inte när jag skolat om och dessutom är det ju lite väl varmt där

Lisa
kerstin z5-6
Är det perenner ? De klarar sig ner mot 2-3 + grader så du behöver nog inte oroa dej -fa om du inte hall kalldrag nånstans utan bara låg temp-men sätt dit den där termometern som visar högsta lägsta temp under dygnet så kan du vara lugn sen ..smile.gif
Elisabeth P
Ja det är perenner hittills.
Jag har iof sig planer på att förkultivera även atlasblomman innan, men det har jag inte hunnit än.
Jag får upp tempen till ca 13 - 14 grader under lampan men när den släcks kan det nog gå deråt 7 - 8 grader. Något drag är det inte just där, i andra ändan av garaget kan det nog dra lite ifrån dörren.
Jag ska hålla kollen på hur tempen går upp/ ner under en tid, men i övrigt verkar det som jag kan vara lugn och sätta ut mina små plantor, eller vad tror ni?

Lisa
ewa zon 3
En liten värmefläkt tycker jag fungerar bra om rummet inte är för stort. Jag köpte en som även kan cirkulera luften utan uppvärmning och nu har jag stängt av de gamla elelementen i uterummet helt och kör bara på värmefläkten. Vill man ha störtkoll på temperaturen kan man köpa en elektronisk termostat o timer som man sätter direkt i uttaget. Finns bla hos Willab. Fläkt upp till 2000W kan du köra på vanlig säkring om du inte samtidigt kör en massa andra prylar på den säkringen. smile.gif

/Ewa
Anna Maria
Hej!
Mina perenner står i ett utrymme där det är runt 10°, något mer när lysrören gått hela dagen men lite mindre på morgonen. De är jättefina, små, knubbiga och mörkgröna. Jag har physalis och chili där också och de ser fina ut.
När proppen gick en gång blev det 2° ett halvt dygn innan jag upptäckte det, ingenting skadades. Jag har en billig max/mintermometer för växthus där.

Maria utanför Enköping
Merlin
Jag har motsatt problem - har precis satt upp en lysrörsarmatur i tvättstugan. (Tack för alla tips ang. lysrör Hamilton och Gurkan wub.gif!)
Där inne är det rumstemperatur. Kommer växterna att rbli rangliga av den höga temperaturen?
kerstin z5-6
De klarar sig bra om ljuset är tillräkligt nära merlin..

och en fläkt med termostat inställd på + 8 grader är om inte annat bra för nerverna Lisa laugh.gif
asator
Hej!

Förra året så hade jag samma problem -det var kallt när inte lysrören
var på. Jag gjorde ett tält över lysrampen och växterna med bubbelplast.
Ingenting frös eller dog (men basilikan trivdes inte) trots att det var bara
några grader plus när det var kallt ute. Jag gör på samma sätt i år men
basilikan har flyttats till pannrummet.

Hälsningar
asator
kerstin z5-6
Denna metod lämpar sig inte för tropiska växter , värmemälskande kryddor eller grönsaker -utan perenner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon