Full version: möglig jord
lissa
Hej alla...Jag fick tyvärr lite mögel i en av såbunkarna..Kan man använda den jorden igen om man är noga med att ta bort allt det mögliga??? smile.gif
Betty
Hur menar du? Tänkte du återanvända såjorden till en ny sådd? Jag slänger förbrukad såjord på komposthögen.
kerstin z5-6
Du ska inte använda såjord flera ggr -ta ny -synd om det finns odjur, ännu okläckta som sorgmyggelarver i den -det är ett säkert sätt förstöra nya sådder:(
lissa
Peppar peppar, men jag har inga sorg myggor i jorden, det är jag helt säker på. Det är bara en liten bit i ena kanten som hade lite tunnt mögel ovanpå , inget har grott i den jorden. Jag hade satt på ett lock och inte luftat, och det är en massa jord. Men, ni vet ju hur det ska vara, så jag ska göra som ni säger tongue.gif
Tack för era snabba svar.. smile.gif smile.gif
nina L
Man kan ju sterilisera jorden. Det finns många olika råd allt från att micra i någon minut till att ha ugnen på 250 grader i timmar. Ulla Hasselmark skriver om jag minns rätt 80° i 20 min.
Jag ska återanvända min såjord, och mickra den i nån minut. så får vi väl se hur det blir. sorgmyggelarverna borde väl dö i alla fall. Och jag ska inte så sällsynta frön iden, så om jag misslyckas så är det inte hela världen.
Lady Hamilton
Jag återanvänder aldrig så jorden............
Låter väldigt omständigt att måsta "micra" eller på annat sätt "sterilisera"jorden. Där emot har jag i år använt mig av nematoder som äter upp ev. "larver" innan de hinner ställa till någon skada i mina frösådder. Och inte har jag några "blomflugor" som flyger om kring smile.gif
kerstin z5-6
Däremot kan det hända att jag micrar såjorden, före sådd , till frö som kostat väldigt mycket smile.gif
lissa
Egentligen borde det väl inte vara problem att återanvända såjorden om man inte har insekter eller larver av något slag. Den är ju så pass näringsfattig att dom flesta insekterna föredrar väl en rik och bra jord..om dom är smarta biggrin.gif biggrin.gif
Jag har både micrat och ugnat jord ibland, men om jag har haft insekter har jag kastat den..men jag har ju inte sått SÅ mycket förut...
En annan sak är att jorden i Sverige är det mycket bättre kvalitet på, och ni har många fler sorter att välja bland.
Vet inte om jag har sagt det vid något tillfälle förut, men här ser man inte på samma sätt det här med blommor. Det blir mer och mer populärt, det märks på att det börjar finnas fler trädgårds forum nu.
Väldigt sällan köper folk en blombukett om det inte är för att ge bort, och det gör ju att det blir dyrt med snittblommor...det blir som en ond cirkel.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon