trixii
Istället för Stenmur - så avser jag att göra en förhöjd rabatt omgiven av torvblock. Tänkte ha rohdendron och liknande i rabatten - önskar nu tips på växter att "täcka" torvblocken med... gärna så det är fint året runt

tacksam för svar smile.gif
kerstin z5-6
Mossor kommer naturligt -är torvblocken väl vattnade kan andra växa in i och över dem -lingon tex är vackert, ljung mfl surjordsväxter
Bryt gärna torvblocks muren med stenar här och där -ser mer "Levande"ut då:)
Kalle Mandelstam
Trivs rhoddisarna bra så är det inte ovanligt att de frösår sig i torvblocken...smile.gif

mvh

Kalle
uno
Torvblock i mot södersol blir nästan aldrig beväxta. Men Du har, med tanke på övrigt växtval, inte tänkt en sådan placering. En del tipsar om att en blandning med filmjölk påskyndar beväxtning av torvblock. För egen del tycker jag det går fort nog i skuggiga lägen.
Zaz
kom på några... (kanske lite ovanligare sorter (?) men går nog säkert att beställa över nätet tex)

Leptinella (squalida) – kryptokula: Mkt låg marktäckare, men klarar inte konkurrens. Tål påtrampning. Halvskugga-skugga. Blommor:små gula knappar på 2-3 cm skaft.

Cornus canadensis –amerikanskt hönsbär: Röda bär, vita blommor, marktäckare. Mkt vacker mörkrödviolett höstfärg!

Gentiana septemfida – fransgentiana: Tuvbildande med klarblå blommor. Trivs där det är lite torrare, inte blöt jord, men dock sur.

Shortia uniflora - fransklocka: liten, låg växt med vintergröna blad och otroligt söta, pärlemorskimrande rosa klockor! (den har jag själv på såning just nu... wub.gif wub.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon