Anki V
De alldeles ny uppkomna embryona av Silverrispen mår inte bra!! De kommer upp någon mm och det blir två ynkliga hjärtblad, sedan verkar det som om dom ”går av” nere vid jordytan. sad.gif

Jag använder såjord av ”god” kvallitet (Hasselfors) och påsarna är köpta i år

Förmodligen har jag haft det alldeles för blött i såkärlet. På ”såråden” stod det att dom skulle ha det mycket fuktigt och det kanske blev lite väl….. wink.gif

Nu har jag sått om och varit mer försiktig med vattnet.

Jag undrar om det kan vara ide´ att strö fint grus ovanpå fröna för att det ska bli lite torrare runt rothalsarna? Fröna är i mitt tycke väldigt små och klarar dom att täckas med grus?

/Anki
kerstin z5-6
För blött -det är en torrväxt -när de gror ska det vara fuktigt men sen mår de inte illa av lite upptorkning mellan vattningarna smile.gif Du är för snäll med dem smile.gif

För det kryper väl inga små vita saker där om du petar runt i jorden melan plantorna ?? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Anki V
Nu tror jag att jag vet vad det var för fel med den första sådden unsure.gif

Ur fröet kom det två hjärtblad men ingen stjälk och ingen rot märkligt nog. Först trodde jag att dom gått av nere vid roten men det var nog inte så. Det såg lite märkligt ut med två blad som låg "skickade" mot jordytan. Av ca 50 frön så tror jag det blir något av 4 sad.gif

Jag tror att dom hade det för kallt!

Är det någon annan som upplevt att frösådden beter sig så?

Jag hade ca hälften av fröna kvar och dom sådde jag i två olika kärl, täckte lätt med fint grus och placerade ovanpå lysrörsrampen. I det ena av kärlen har det börjat gro och det är fakriskt en stjälk som kommer först. Så reagerade inte den första sådden.

Den andra sådden lyckades jag efter två dagar tippa omkull. Som tur var hade jag lock på så både jord och frön blev kvar i kärlet men dom blev ordentligt omskakade. laugh.gif Nu får jag se hur den sådden beter sig. Kanske är det den som gror bäst med "djupsådd" på varierat djup.
laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Konstigt om du fått stjälkar smile.gif Limonium gör kuddar smile.gif 6-8 stjärniga bladrosetter efter ett tag ....stjälk kommer när den ska blomma -eller har jag missförstått något ? _roten är minimal i tvåbladsstadiet
Anki V
Jag sprang och tittade på dom och ja, det är stjälk på ca 2 mm sedan kommer bladen.

På den första sådden kom bladen direkt från fröet.

Nej, det är inte "gökungar" eftersom dom gror i rader och jag placerade fröna i prydliga rader med pincett laugh.gif

/Anki
Anki V
Nu har jag skolat om dom där stackars 5 av 50 från den första sådden. Dom är fortfarande väldigt små men verkade inte må bra i såjorden.

Nu får vi se om dom överlever eller inte.

Är det ingen annan som försökt så Silverrisp (Limonium platyphyllum) med frön från Impecta?

Jag är så nyfiken på vad som gick fel. Resultatet i de övriga två såkärlen är inte mycket bättre än det första och jag vill så gärna göra ett nytt försök nästa år.

Plantorna är inte större än 8-10mm

/Anki
kerstin z5-6
Jag föreslår att du tar fröna från annat ställe nästa år
De verkar ha dålig grobarhet .
Anki V
Dålig grobarhet, är det något som är "vanligt" när man köper frön? wink.gif

Som "förstaårsodlare" av perenner så är det så lätt att tro att det beror på en själv om det inte vill lyckas. blink.gif

Ska man kanske alltid kolla grobarheten med "tvättlappsmetoden" innan man sår? Gör ni det, ni som sår mycket?

Det känns lite "snöpligt" att ha givit både plats, extraljus och omsorg till fröer som har dålig grobarhet, eller....... Kanske det är det som är meningen, spänningsmomentet i det hela alltså?

Blir det nå´t eller blir det inte? laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
nej jag kollar aldrig innan , men jag förväntar mig goda resulatat från Gardens North jelitto, RM rare plant och några till
Jag förväntar mej också sämre från Impecta, Po D särskilt via den svenska leverantören , samt mindre fröfirmor -som dessutom har få frö i påsarna=mindre än 50 st .
Jag sår alla frö i påsen oavsett mängd , eftersom så mycket spelar in -Abronia F från välrennomerad firma -men svårgrodd sort ... -det vet jag -gav utdelning två plant på 100 frö blink.gif

har kollat med alla häromkring som sått olika typer av Limoniumsorter -alla rapporterar kopiösa mängder groddar, utom på L.tataricum som bara gav 50 st /100 frö
Anki V
Tack då vet jag! laugh.gif

Det blir inte Impecta nästa år men jag undarar vad Gardens North, Jelitto mf. kommer att tänka om dom få beställning på en (1) enda fröpåse Limonium platyphyllum från en tok i Sverige.

Det blir skapligt pris på dom plantorna med frakt, packavgifter och allt det där som kommer till. laugh.gif laugh.gif

Jag som tänkte gå med "vinst" nästa år wink.gif. Jag står inför ett pedagogiskt problem när jag ska beskriva hur det hänger ihop för Hjärtevännen.

Om någon annan ska beställa så hojta till. Jag betalar gärna min del i förskott om jag kan få "sambeställa".

/Anki
kerstin z5-6
Om jag hade haft en restad påse ... de sänder ut frö när det är som bäst från GN -så hade jag kunnat fylla på ....
kan du tänka dig jelittos utbud? I så fall tror jag det är möjligt om du pmar vad du vill ha
jag har en rest där ...
rek gmelinii ssp hungaricum -kompakt
eller latifolium alt blue diamond-alla blå
eller tataricum-vit
l smile.gif
Måste ju se till att du går med vinst
Anki V
Kerstin, du är då för gullig!!! wub.gif wub.gif

Jag har inga synpunkter på var frön kommer ifrån, för tre månader sedan så visste jag inte ens att det fanns något som heter Gardens North eller Jelitto. laugh.gif

Jag vet inte ens vad jag vill ha blink.gif . Jag tror det är bäst att du får bestämma.

Jag vill ha något som är perenn och som kan fungera som alternativ till Lavendel, vitt, blått eller lila spelar ingen roll.

PM:a mig om du ska beställa så kommer pengar och frankerat kuvert med vändande post.

/Anki
kerstin z5-6
Tillskriver jelitto idag -återkommer när jag fått svar .. laugh.gif
Anki V
Gulle dig!!!! wub.gif wub.gif
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon