Full version: Lärk!
S-Blomman
Vi har ett lärkträd som är dåligt på mitten med torra grenar mm. så vi funderar på att kapa det på mitten (det är inte så stort) men när? på ett ungefär, tidigt på våren eller hösten? huh.gif
Monika
Åsa, mälardalen zon 2
Kapa toppen tror inte jag är en bra idé, lärk sägs visserligen klara beskärning bättre än många andra barrväxter men jag tror formen förstörs helt ifall man tar bort toppen. +Jag är osäker på hur bra lärk verkligen bryter på äldre ved.
S-Blomman
Jag vet grannar som gjort det på stora träd (där vi bodde förut) och de blev otroligt fina. Men frågan är om man gör det samma tid som övriga barrväxter eller?
Vi provar för nu är det inte fint mad.gif
Mvh Monika
Cilla
Man kan formklippa lärk, t ex om man har lärk som häck eller som solitär om man önskar en udda form. Vill man att trädet ska fortsätta att växa som en sorttypisk lärk, dvs med topp och sidogrenar, bör man minst av allt klippa toppen. Gör man det bildas dubbel- och trippeltoppar som växer från ett ställe som för alltid kommer att vara svagt av rötinträngning. Trädet blir så småningom farligt med en brottsanvisning.

Döda sidogrenar i mittpartiet på en lärk kan man ta bort och i övrigt ta bort alla andra sidogrenar nedanför detta så att trädet får en hög stam med sidogrenar högre upp.

All beskärning av lärk görs i juli, augusti och september. Trädet är känsligt för vårvinterbeskärningar och det är inte långt till att det ska ha energin till knoppsprickning.

I övrigt måste sägas att de flesta träd som växer med markant topp skickar mest energi till denna och vill minst av alla delar bli av med just denna. Toppkapningar av toppdominanta träd övervallar sämre än de flesta andra snitt och skapar riskträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon