Kan ingenting om rosbuskar och beskärning överhuvudtaget så jag tar gärna emot hjälp av er som kan...
När ska de beskäras...? vår, sommar, höst eller vinter?
Hur beskär man...?...jag vet att de som bodde här innan inte brydde sig om trädgården mer än å klippa gräsmattan i 4 år...så det ser för hemskt ut bak...men det ska fixas
 ...
 ...Tyvärr kan jag inte ta en bild på busken för jag kommer inte ut pga all snö som ligger utanför...jag kikade ut i den lilla glipan som gick...
Men finns det några generella tips som gäller?
Tacksam för alla svar...

Jag var på den litegrann förra våren med en sekatör och tog bort döda och allt för tätt sittande grenar som låg och skavde mot varandra, men jag såg till att spara grenar av olika åldrar eftersom jag var osäker på var den skulle blomma. Men sen när de få blommorna verkligen kom kunde jag inte längre lista ut om det var på årsskotten eller på de gamla... Det är möjligt att rådjuren varit på den och snott de flesta knopparna. Finns det inget annat sätt att se om rosen är remonterande eller inte?
 Jag var på den litegrann förra våren med en sekatör och tog bort döda och allt för tätt sittande grenar som låg och skavde mot varandra, men jag såg till att spara grenar av olika åldrar eftersom jag var osäker på var den skulle blomma. Men sen när de få blommorna verkligen kom kunde jag inte längre lista ut om det var på årsskotten eller på de gamla... Det är möjligt att rådjuren varit på den och snott de flesta knopparna. Finns det inget annat sätt att se om rosen är remonterande eller inte?

... vill göra den lite buskigare och finare...men vi får se när det börjar bli mer vår hur den ser ut...
 ... vill göra den lite buskigare och finare...men vi får se när det börjar bli mer vår hur den ser ut...

där och ätit så den är rätt kal nu...
 där och ätit så den är rätt kal nu... ...undrar hur de har bärt sig åt...
 ...undrar hur de har bärt sig åt...