Full version: Beskära rosenbuskar
Floppy
Jag har kikat ut genom bakdörren ut i trädgården (flyttade hit precis när snön kom så jag har inte kunnat gå ut tidigare) och sett att det finns en rosbuske av nått slag...

Kan ingenting om rosbuskar och beskärning överhuvudtaget så jag tar gärna emot hjälp av er som kan...

När ska de beskäras...? vår, sommar, höst eller vinter?
Hur beskär man...?...jag vet att de som bodde här innan inte brydde sig om trädgården mer än å klippa gräsmattan i 4 år...så det ser för hemskt ut bak...men det ska fixas tongue.gif ...

Tyvärr kan jag inte ta en bild på busken för jag kommer inte ut pga all snö som ligger utanför...jag kikade ut i den lilla glipan som gick...

Men finns det några generella tips som gäller?

Tacksam för alla svar... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om du precis flyttat dit GÖR INGENTING försök identifiera rosen istället eller åtminstone se om det är en ros som remonterar (blommar ofta på årsskotten) eller om det är en engångsblommande ros (blommar ofta på fjolårsskotten). I de fall man beskär gör man det ofta ungefär när björken har musöron, rosor beskärs olika beroende på vilken typ av ros det är. Det gör ingenting ifall man skippar beskärningen, ingen går runt och beskär i skogen växter klarar sig ändå. Skulle det finnas delar som är döda och ser sjuka ut brukar man dock kunna ta bort dem längre fram i vår de gör ingen nytta ändå.
kristerh
Rosen ska klippas när björken fått musöron heter det ju, alltså de ska klippas när träden börjar knoppas, så ännu kan du vila biggrin.gif
klängrosor behöver inte klippas annat än till föryngring,
hur du klipper andra rosor beror på vilken sort det är wink.gif
krister
noora
Vi har en buskros som jag inte lyckades bestämma mig för vilken "sort" den är - remonterande eller inte alltså. Den blommade nämligen nästan inte alls sad.gif Jag var på den litegrann förra våren med en sekatör och tog bort döda och allt för tätt sittande grenar som låg och skavde mot varandra, men jag såg till att spara grenar av olika åldrar eftersom jag var osäker på var den skulle blomma. Men sen när de få blommorna verkligen kom kunde jag inte längre lista ut om det var på årsskotten eller på de gamla... Det är möjligt att rådjuren varit på den och snott de flesta knopparna. Finns det inget annat sätt att se om rosen är remonterande eller inte?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är en remonterande ros bildas nya blommor hela sommaren så om rådjuren var på den en gång borde den ändå ha bildat en massa nya blommor, många remonterande rosor bildar nya blommor till långt in på hösten.
Floppy
Aha...okej...då lugnar jag mig ett tag till....vill ju veta i god tid så man inte är försent ute...'hör' av mig med en bild när det finns möjlighet å komma ut på baksidan och när man kanske kan se vad det är för sort...

...en till fråga när jag ändå är i farten....den spretar åt alla håll och kanter...den är alltså för lång...(det finns stöd för den)...går det att klippa ner den något när det väl är säsong för beskärning?
Åsa, mälardalen zon 2
Går gör det ju alltid inga rosor dör av beskärning men är det en ros som blommar på fjolårsskotten så sitter ju de flesta blomanlagen i toppen av grenarna så de riskerar man att klippa bort.

Här är bild på en riktig latmansros Nevadan med sina långa böjda grenar ska man ju knappt beskära överhuvudtaget själv tar jag bara bort ev. skadade grenar, denna sort ros blir mycket hög och bred min buske är högre än vad jag är.
Cilla
Jag kunde heller ingenting om rosor när jag flyttade till min tomt för 11 år sedan. Och jag gjorde ingenting i början. Året därpå klippte jag bort det döda på våren. Först på tredje året tyckte jag att jag hade lärt mig så mycket om de sorter jag hade att jag beskar några av dem för att få dem att förgrena sig och blomma bättre. Nu har jag ca 100 sorters rosor och har återgått till att i stort sett bara ta bort det döda...

Min inställning har blivit att de flesta rosor inte behöver så mycket beskärning alls för att de ska blomma bra. Däremot behöver många av dem en giva kogödsel på våren och stödvattning på sommaren.
Floppy
okej...tack så länge...väntar iallafall tills jag kan ta en lämplig bild och visa er innan jag gör nått...vill ju inte förstöra nått om det går att fixa till på ett annat sätt... smile.gif

Jag tycker bara att den ser för 'klen' och spretig ut , lite vildvuxen ingen 'styrsel' äsch vet inte hur jag ska förklara blink.gif ... vill göra den lite buskigare och finare...men vi får se när det börjar bli mer vår hur den ser ut...
kerstin z5-6
Alla rosor ser gräsliga ut nakna .... den kan bli hur fin som helst sen.
För säker id -fota när det fått blad, gärna blommor med -
Fota blad taggar och blomma samt helbild-Annars är det mycket svårt att id best en ros -ibland i alla fall trots bilder.Vissa är tack o lov så typiska i sitt utseende o växtsätt att man ser det direkt smile.gif
Floppy
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag som har funderat på hur man ska beskära rosbusken som jag har på baksidan...

Tittade ut precis och ser att det bekymret behöver jag inte ha längre...
det har nämligen varit där och ätit så den är rätt kal nu...

Får väl nya problem när jag måste försöka få dem att inte komma in på tomten utan hålla sig till skogen.... tongue.gif
noora
Oj, har dom ätit av kvistarna till och med? Jag visste inte att dom kunde göra det...

Om dom ger sig på vår rosenbuske får dom skylla sig själva om dom får taggar i tungan tongue.gif
Floppy
Ja det ligger endel kvistar på backen...och det ÄR taggar på denna... blink.gif wacko.gif ...undrar hur de har bärt sig åt... huh.gif
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-02-2006, 14:13)
Om du precis flyttat dit GÖR INGENTING försök identifiera rosen istället

Mycket bra råd av Åsa, till många trädgårdsägare, speciellt nyinflyttade.
Egentligen är de färre rosor som man "ska" klippa, de flesta kan man låta vara.
Bara moderna buskrosor, som man beskär regelbundet,
men man kan gärna låta dem växa höga också, om man har plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon