Full version: Grön vintertid?
Elisabeth P
Som frågan säger så är det vad jag undrar.
Tog en runda i trädgården och hittade en brun tanig klematis. Jag planterade de i sommras så jag vet inte om de brukar se så ut vintertid, eller om den borde varit grön?
Någon som vet?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Klematis brukar se stendöd och risig ut under vintern de är lövfällande.
Fenja
Klematis vissnar ner under vintern så det är som det ska vara. Om du vet vilken sort du har kan du söka här på forumet och ta reda på och och hur den ska beskäras.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Det var skönt att höra, då kan jag vara lugn på den fronten smile.gif
Vad det gäller beskärning, oops hade ingen aning om att man ska göra det.
Är det vanligast att beskära på hösten, för jag vet nämligen inte vad det är jag har. Tänkte att jag får ta lite bilder till sommaren så kanske den i alla fall blir identifierad. tongue.gif / Lisa
Kajsa
Alla beskärs olika efter gruppen dom tillhör, ta reda på vad du har för sort i sommar. Själv har jag mest Italiensk klematis / Viticella som blommar sent , passar med mina rosor och dom klipps ner sent på hösten.
Här en länk till
Svenska Klematissällskapet
här står vad som gäller för de oilka grupperna
Elisabeth P
Tack för länken Kajsa
Det är en hel vetenskap bara angående EN växt laugh.gif , men vackra är dom wub.gif / Lisa
pisanggoreng
Här är ytterligare en bra klematislänk! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon