Margaretha
Det var inte alls meningen, och jag hade inte riktigt tänkt igenom var jag skulle ha den. Men billig var den (35 kronor) och vit och full med knoppar. Riktigt fin! smile.gif

Men nu vet jag inte riktigt om det är bäst att den får stå på den inglasade balkongen med en fläkt som försöker hålla fem grader - eller om den ska stå inne medan den blommar.

Svalt på vintern och rumstemperatur på sommaren står det. Och sommar är det ju inte. Men tror ni att den klarar att komma ut efter att ha stått i affären några dagar?

Spännande! wub.gif
Margaretha
Usch, ser att jag skrev mörötter! Och inte gick det ändra på heller! sleep.gif
kristerh
CITAT (Margaretha @ 17-02-2006, 16:13)
Usch, ser att jag skrev mörötter! Och inte gick det ändra på heller! sleep.gif

Trodde det var något nytt wink.gif mörötter laugh.gif
krister
lissa
unsure.gif unsure.gif ursäkta , men var det morötter du hade köpt?? med vita blommor?? Jag känner mig helt borta tongue.gif
Margaretha
CITAT (lissa @ 17-02-2006, 18:27)
unsure.gif unsure.gif ursäkta , men var det morötter du hade köpt?? med vita blommor?? Jag känner mig helt borta tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
lissa
unsure.gif unsure.gif Om jag kände mig borta förut, så känner jag mig ännu värre nu, hade nämligen inte sett den lilla underrubriken där det stod Gardenia laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Är inte gardenia svårodlad? wub.gif
Margaretha
Ja, det tror jag nog, men jag misslyckas hellre med en som kostar 35 kronor än en som kostar det dubbla.
Har förresten studerat flitigt och kommit fram till att svalt i det här fallet betyder 17-18 grader, så balkongen blir det inte!
Och i fönstren är det fullt!!! laugh.gif smile.gif laugh.gif

Synd att det är så svårt att motstå frestelser i form av växter! Men jag har förstått att vi är många som faller!!
zaaritha
Absolut! Jag vill ha en jasmin, men vet ju att jag klarar ej av den--tyvärr! unsure.gif
kerstin z5-6
Har man ett svalt rum är igen av dem svåra-
kalkrikt vatten gillar inte gardenian -och ingen av dem , vare sig jasminen eller G , vill någonsin torka ut .
Har man rumstorr luft ska Jasminen ha en snabbdusch varje dag
Elisabeth P
Jag köpte en Gardenia någon gång i våras, som en grön växt trodde jag laugh.gif . Döm om min förvåning när jag för ett par veckor sedan såg en knopp. Nu är den översållad av knoppar, men det tar sån tid för dem att slå ut. Bör man göra något för att knopparna ska utvecklas? Den står i söderfönster i rumstemperatur.

Lisa
kerstin z5-6
nej -men skugga om det blir för varmt -efter blommningen kanske du får välja ett annat fönster öst eller väst
Margaretha
Lyfter upp tråden - trots mörötterna - eftersom jag har en liten undran till. Gardenians knoppar blir allt större, men den har en VÄLDIGT liten kruka. Så liten så det är svårt att hålla den lagom fuktig.

Vågar jag byta kruka fast den är full av knoppar eller bör jag vänta tills den blommat ut? unsure.gif
kristerh
CITAT (Margaretha @ 01-03-2006, 14:40)
Vågar jag byta kruka fast den är full av knoppar eller bör jag vänta tills den blommat ut? unsure.gif

Om du bara lyfter ur den ur den gamla krukan och planterar i en större utan att störa rötterna är det nog inga problem wink.gif
krister
Carex
Gardenia är inte så svår som ryktet säger. Jag hade min i mitt östfönster i början av hösten (en aning under normal rumstemperatur) sedan tröttnade jag på den eftersom den var så stor och den fick åka ut i den inglasade balkongen där den står nu och ser inte direkt ut att vantrivas. Ska ställa ut den till sommaren. Visst ska man vara försiktig med den, men sååå känslig är den inte! Slutsats, gardenia är inte alls så kinkig som det sägs, följ skötselråden någorlunda så går det nog bra, och du får underbara doftande blommor!
Margaretha
CITAT (Carex @ 01-03-2006, 15:22)
Gardenia är inte så svår som ryktet säger. Jag hade min i mitt östfönster i början av hösten (en aning under normal rumstemperatur) sedan tröttnade jag på den eftersom den var så stor och den fick åka ut i den inglasade balkongen där den står nu och ser inte direkt ut att vantrivas. Ska ställa ut den till sommaren. Visst ska man vara försiktig med den, men sååå känslig är den inte! Slutsats, gardenia är inte alls så kinkig som det sägs, följ skötselråden någorlunda så går det nog bra, och du får underbara doftande blommor!

Har du en uppvärmd balkong eller klarar den sig i alla fall?
Margaretha
CITAT (kristerh @ 01-03-2006, 14:44)
CITAT (Margaretha @ 01-03-2006, 14:40)

Om du bara lyfter ur den ur den gamla krukan och planterar i en större utan att störa rötterna är det nog inga problem wink.gif
krister

Tack! Jag ska vara försiktig med rötterna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon