Magda16
Det gick.....

Den första bilden visar perenner sådda? men kortet är taget 30 oktober så de såddes nog en månad tidigare. Jag kunde inte låta bli att så fastän jag förstod att det skulle bli svårt för dem över vintern tongue.gif

Så här ser dom ut nu och det konstiga ljuser beror på högtrycksnatriumlampan (det ser ut som om ett UFO har landat i övervintringsrummet). Plantorna har stått i ca 7 grader, varmare under vissa dagar skulle jag tro, och de har stått under vanliga lysrör. Högtrycklampan satte jag igång för 2 veckor sedan kanske för att få plats med sådderna under lysrören.

Jag var lite lat och "glömde" vattna någon gång så jag har förlorat några plantor. Det är inte samma plantor på de olika bilderna, men taklöken finns på båda bilderna och sedan är det alunrot och färgväppling som inte syns så mycket.

Nu är det bara att plantera om dem i större krukor till våren och sedan ska de få stå i bänk under ett år för att bli riktigt stora innan de får en permanent plats. Om detta system fungerar så ska det bli ännu mer under nästa höst. Jag tycker nämligen inte det är så kul med fröer i juni, då är jag ganska trött på dem, men i sep så är suget tillbaka igen. laugh.gif

Magda som vill ha VÅÅÅÅR
lissa
Wow...dom ser jättefina ut, Håller fullkomligt med dig om att planteringssuge kommer på vintern....lycka till med plantorna smile.gif
kerstin z5-6
Inte behöver de där stå i någon bänk inte -sätt dem direkt på växtplatsen i maj juni -de har ju bra storlek

Blir det inte väldigt dyrt att så "bakvägen ":) sådär som du gör .
Eller måste du hålla varmt i växthuset ändå pga övervintringsväxter ?

Jag tycker inte heller det är kul med fröer i juni-men i Januari !!
och att ha färdiga växter för utplantering i maj är perfekt-det får man ju om man sår perenner jan-mars:)
slutet juni-augusti -då vill jag sola o bada smile.gifsmile.gifsmile.gif
Magda16
Jag vet inte om det blir dyrt, vill inte veta biggrin.gif . Men rummet som jag har till övervintring (första året i år) är isolerat så det är nog inte så farligt. Kommer nog att sätta igån växthuset i mars/april när det inte längre går att röra sig i övervintringsrummet (svårt redan nu tycker jag) tongue.gif

´

Perennerna hamnar nog i bänk för att jag inte vet var jag ska göra av dem, måste gräva nya rabatter först eller göra om de få jag har, jag är en sommarblomstjej mest, eller var det grönsaker eller.....
Jag tycker nog mest att dra upp dem, att ta hand om dem sedan är inte lika viktigt/roligt än, jag har inte lärt mig att komponera en snygg perennarabatt ännu, men det hinns med i framtiden

Nu har jag nog 6 perennasådder som jag väntar på och de enda som kommit är någon sorts riddarsporrar från Impecta. De andra har jag fått ta till kyla på, för de vill inte riktigt komma upp.

Pelargonerna och Narcisstobaken har börjat gro, så snart är det dags för omskolningar. Tänk vilken tur vi har som tycker om trädgårdar, alltid finns det något att göra, om inte fysiskt så psykiskt, planeringen är lika rolig tycker jag rolleyes.gif

Kramsar Magda
kerstin z5-6
Annars har du ju en snygg perennen rabatt på g där -Beptisia, heuchera och taklök som kant smile.gif ut o gräv laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Baptisian gillar inte att flytta
Magda16
Om det gick att gräva så skulle jag vara ute varje dag, för nu värker inte ryggen som den gör i juni, juli och augusti. laugh.gif

Jag har dessutom skaffat mig en jordborr och den fungerade så väldigt bra på de provhål jag gjorde i höstas, så rabatterna ska bli djupa.

Bra att veta om färgväpplingen, måste reda ut hur den vill ha det från början. Jag har tremastarblomma, fläckflockel, praktveronika och prickklocka som kommer att bli stora och fina plantor

smile.gif

Jag har köpt rudbecian "Indianer" med små tofsar, är inte den söt?

Magda
kerstin z5-6
Sätt prickklockan i små plasthinkar ,utan botten i rabatten -de är växtvilliga -lite för .. ibland smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon