Immix
Skulle vilja ha en låg ros till en rabatt som ligger ganska skuggigt (under ett stort äppelträd). Rosen ska helst blomma senare delen av sommaren och gärna ha lila nyans eftersom detta är min blå-lila rabatt. Är det någon som har något tips? Hittade Lavender Cover på Hortogreen. Trivs den skuggigt?
kerstin z5-6
Inga rosor trivs skuggigt , somliga står ut med skuggigt läge =mindre än 6 tim sol/dag

Ofta är det mer robusta rosor som pimpineller som kan klara ett sådan läge
men de är ju inte låga precis
Visst kan en cover ros gå , men den blir inte så översållad av blommor som den blir i mer sol
Immix
Nej, jag förstår att det inte är optimalt läge, men skulle ändå vilja prova en ros där. Har en Sommerwind i den rabatten och den trivs hyfsat, även om den som du säger blommar sämre än i solrabatten. Det känns positivt att du tror att det kan gå, så jag provar nog! Lite är bättre än inget. rolleyes.gif
Kajsa
Du får väl prova dom är så låga, att solen kanske kommer åt. Ska sätta rosen Sommer 2000 i år under ett plommonträd, miniros från Hortogren. Men trädet är litet ännu, så solen kommer under.
Coverrosorna är nog bra för dom är så små

Lavender Cover, den tål en del kyla med.
En annan liten miniatyrros är denna

Tommelise, den är underbar, rödlila. Blommar som en tok
den finns också på Hortogren.
Ani
Hur är det med klättrerosor? *funderar på spalje i skuggigt läge*
kerstin z5-6
varför inte välja ett par olika clematis till en sådan spalje- och sätta klätterrosorna i sol i stället? -odling blir så mycket roligare och lättare om man inte kämpar emot "naturen så mkt sleep.gif
fruberglund
Den här gillade jag men den ville ha minst 6 timmar sol så den kanske inte passar då.

Parvifolia

Själv ska jag köpa White Cover och sätta i mitt stenparti som ligger i halvskugga, den ska tydligen vara skuggtålig. Rosenposten har erbjudande på 10 st White Cover för 240 (danska) kr.

Blir nog en sån ovan också men i soligare läge smile.gif
Immix
Oj, 240 danska kr (310 SEK- jag var tvungen att kolla kursen) för 10 st! Det låter ju helt otroligt! Nu måste jag kolla på Rosenposten också...
Ani
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-02-2006, 21:40)
varför inte välja ett par olika clematis till en sådan spalje- och sätta klätterrosorna i sol i stället? -odling blir så mycket roligare och lättare om man inte kämpar emot "naturen så mkt sleep.gif

Kerstin, du är mig en klok kvinna. Du har rätt. Det får bli klematis. Att jag inte tänkte på det. Tack för tipset!!
Ani
Oj kära nån. Kerstin, jag var och tittade på dina bilder. Du bor i paradiset. Ohhhh vilken trädgård...*fascinerad* vilka konstverk.... wub.gif
kerstin z5-6
wub.gif Tack smile.gif

och jag menade inte att låta som en besservissersurer laugh.gif
Jag tycker bara att rosor är det underbaraste växter som finns, och att de förtjänar sol:) fa då det finns så mycket fint, som går i skugga ...
tex blir två storblommiga klematis i machande färger , med fina bladväxter som alunrot vid fötterna en höjdare i halvskugga smile.gif

De där jag har i album växter med vackert bladverk går alla bra i skugga utom sandmalörten tex smile.gif Så nog finns det att välja på smile.gif
Lycka till !

Ja rosen posten har bra priser, stort utbud o billig frakt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon