Full version: Vitlök
Angeleyetears
Hej,

Jag undrar hur man odlar vitlök?

//Angel.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många tidigare inlägg om vitlöksodling här är ett av dem:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a5555d5957ca6a6
Angeleyetears
Tackar...
Berta
Läste i länken som fanns med i detta ämne. Vitlöksblasten som man kan skörda om man sår en vitlöksklyfta - är den mildare eller starkare än en vanlig vitlöksklyfta i smaken?

Tyckte det lät som en bra grej att strö i sallader etc rolleyes.gif
karjo
Den är mycket mildare enligt min erfarenhet. Klipp av en bit och smaka vet ja, så kan du avgöra själv. Men jag tycker den funkar bra i sallader om man tar de späda bladen, efterhand blir de lite starkare. smile.gif
Berta
CITAT (karjo @ 27-03-2006, 08:23)
Den är mycket mildare enligt min erfarenhet. Klipp av en bit och smaka vet ja, så kan du avgöra själv. Men jag tycker den funkar bra i sallader om man tar de späda bladen, efterhand blir de lite starkare. smile.gif

Har planterat en klyfta nu och väntar med spänning på att avsmaka det som förhoppningsvis ska växa upp inom en snar framtid smile.gif

Gillar vitlök men vill inte ha alltför stark smak, så att den troligen blir mildare än vanlig vitlök passar mig perfekt tongue.gif
ingrid fuxwall
Jag är kanske dum mot mina vitlökar men jag går alltid och snor lite blast när jag gör sallad på försommaren innan det kommit upp så mycket annat.

ingrid
noora
Lite kan man säkert stjäla utan att de tar skada, jag brukar stjäla lite blast från vanliga lökar också smile.gif Men man ska inte klippa dem regelbundet, då går ju all kraft åt till att bilda nya blast i stället för att göra en större lök.
katah
Jag väntar med spänning om hur mina testvitlökar blir. Jag har planterat dom i växthuset en vecka sedan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon