izabelleask
Hejsan!

Det är så att ag ska flytta till vårt ny byggda hus i sommar, å jag vill ha en fin trädgård såklart. Men är jättedålig på växter, vet inga namn eller så. men vet iallafall att jag inte vill ha förmycket småblommer, mycket stilrent men ändå några färgklickar. Gillar buskar me stora fina blommor på men vill ha mest grönt i min trädgård.

Varifrån kan jag få tips på fina buskar,prynadsträd, och även fina blommor till min trädgård? Finns det någon bra bok me bilder så man kan se sälva busken el träden eller va det nu är man ska ha? Vill u gärna se och sen plocka ihop min trädgård själv.

Gärna tips å råd me. Har u inte ens bestämmt hur mina rabbater ska se ut men jag längtar:)

Tacksam för mycket råd å tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns nog inte en bok som visar allt så man får nog titta i många böcker och man brukar kunna hitta en hel del på närmaste bibliotek, försök välja böcker som är skrivna av svenska författare.

+I botaniska trädgårdar brukar det finnas skyltar på buskar och träd så där kan man strosa runt och titta vissa saker i botaniska trädgårdar är dock rariteter som inte säljs kommersiellt.

+En del trädgårdsbutiker/handelsträdgårdar har små visningsträdgårdar. Om du skriver i din profil i vilken del av sverige du bor så kanske det är någon här som känner till ett ställe dit du kan åka och titta.

Om du ska flytta dit under sommaren antar jag att planteringen av det mesta inte sker förren till hösten eller den följande våren. Många buskar, träd och liknande planteras helst tidig vår eller sen höst, även om många av dem sitter i kruka och teoretiskt sett kan planteras under sommaren, men det är oftast inte lämpligt att plantera växter när det är varmt.
Under sommaren kan du titta på vart det är soligt, skuggigt, fuktigt, torrt etc. alla växter trivs ju inte överallt.

(kan även lägga till att en trädgård är ett livslångt projekt så man måste inte fixa allt på en gång, ta en liten del i taget)
Fenja
Titta i de olika medlemmarnas album här, Kerstin zon 5-6 har en massa roliga växter till exempel. Du kan också titta i olika online trädgårdsföretags kataloger och bilda dig en uppfattning. Googla på de du gillar så hittar du mera information.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
(kan även lägga till att en trädgård är ett livslångt projekt så man måste inte fixa allt på en gång, ta en liten del i taget) -håller verkligen med Åsa och tack och lov för det, vad skulle man annars göra smile.gifsmile.gif

Roligt att du tänker på trädgård redan nu -är så lessamt när man ser nybyggen med bara öken .. dvs gräsmatta och två skrämda träd ett i vart hörn smile.gif Visst kan det se ut så i början , men många stannar där-och varför dessa eoner av gräsmatta ? Svårskött och tidkrävande som attan ..

Men trädgård tar tid
Mycket fint blir det med många krukor innehållande sommarblommor medan du funderar på din drömträdgård
Så fort du komer åt i vårvinter -tag med en stol gå runt i trädgården och sitt ner på olika platser -man brukar vilja ha minst två gärna tre sittplatser -en med morgonsol, för frukosten -en för eftermiddagssol och en lite skuggigare till
Samtidigt märker du också , naturliga gångstråk till och från huset -för gångarna smile.gif
Glöm inte rosor
satsa på stora enstaka solitära, både buskar som blommar och-ensamma stora perenner om du inte gillar småblommigt (än )smile.gif

Välkommen hit!
Hälsar K

(tack för komplimangen Fenja biggrin.gif )
Eva 33c
Ett tips till utöver de du redan fått är att titta i dina grannars trädgårdar.biggrin.gif
När man väl fått en egen trädgård ser man saker i andras trädgårdar som man inte tänkt på förut. Ser du nåt du gillar så fråga ägaren vad det är. De flesta tycker det är jätteroligt att få prata om sin trädgård med intresserade! tongue.gif tongue.gif
Kalle Mandelstam
Nu vet jag inte så mycket om din tomt; läge eller storlek, men jag tycker ändå att man kan ge lite generella tips. Att planera en trädgård är ungefär som att bygga ett hus. Man börjar med grunden och stommen innan man börjar inreda.
Du har antagligen en plan över tomten med huset inritat. Förstora upp den så att du har den i skala 1:200 eller nåt sånt. Bara så det inte blir för pluttigt när man börjar skissa på den.

Skriv ner de funktioner du vill ha i trädgården. Barnlek, gräsmatta, trädgårdsland, sittplats, grillplats, etc.

Gå runt i trädgården och känn av de olika områdena, tänk på hur solen står olika tider på dygnet. Tänk efter hur vinden blåser.

Placera ut de funktioner du vill ha på planen. Behöver inte vara särskilt detaljerat.

Rita in eventuella gångvägar som behövs för rörelse i trädgården.

Tänk på att som i ett hus behövs det rum. Man kan skapa rumskänsla på många sätt, med klippta häckar, friväxande häckar, pergolor eller kanske bara en låg buxbomshäck. En trädgård utan rum är som ett hus helt utan rum. Inte så trevligt när man ska på toaletten...smile.gif

GÖR EN JORDANALYS! Det kostar inte många kronor och det ger dig en bra fingervisning om vad du har för jord och vilka växter som kommer att trivas där. Det går ju att förändra jorden om man så önskar också.

När du har planen som du vill ha den är det dags att börja tänka på vilka växter du vill ha. Även här börjar man med stommen. Har du plats till några större träd t.ex? Större häckar och buskar kommer sen. Till sist placerar man ut de små färgklickar du talade om. De placeras gärna där man har som mest glädje av de. Entrén, sittplatsen, utanför köksfönstret, brevlådan...

När du väljer växter, tänk på att ha växter som ger kvaliteter hela året. Välj inte bara perenner eller buskar som blommar i juni t.ex. Tänk även på hösten och vintern. Finns en mängd med buskar och träd som ger jättefina höstfärger och många som blommar väldigt tidigt på våren och en del som gör det mitt i vintern. Och då kan man ju behöva det som bäst.

Glöm inte, en bra genomtänkt planering har man igen senare. smile.gif

lycka till!

smile.gif
mvh

Kalle

ps
När det gäller böcker är det nog inte något ämne som är så välomkrivet som trädgården. Det finns nog hyllkilometrar vid det här laget. Det är dessutom svårt att skapa sig en bild av en växt utifrån en bok. Men jag kan nämna en som är ganska allmän och som innehåller mycket bra information. "Blommor och buskar" heter den och är utgiven på "Blommor och buskar förlag", redaktär är Bengt Persson. Beskriver 1500 växter (träd, buskar, perenner + många med bild), var de trivs, härdighet och storlek efter 10 år (vilket kan ge en fingervisning hur snabbväxande de är). Den kan jag rekommendera som en bra allround bok.
ds
izabelleask
Tack så jättemycket för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon