Nu vet jag inte så mycket om din tomt; läge eller storlek, men jag tycker ändå att man kan ge lite generella tips. Att planera en trädgård är ungefär som att bygga ett hus. Man börjar med grunden och stommen innan man börjar inreda.
Du har antagligen en plan över tomten med huset inritat. Förstora upp den så att du har den i skala 1:200 eller nåt sånt. Bara så det inte blir för pluttigt när man börjar skissa på den.
Skriv ner de funktioner du vill ha i trädgården. Barnlek, gräsmatta, trädgårdsland, sittplats, grillplats, etc.
Gå runt i trädgården och känn av de olika områdena, tänk på hur solen står olika tider på dygnet. Tänk efter hur vinden blåser.
Placera ut de funktioner du vill ha på planen. Behöver inte vara särskilt detaljerat.
Rita in eventuella gångvägar som behövs för rörelse i trädgården.
Tänk på att som i ett hus behövs det rum. Man kan skapa rumskänsla på många sätt, med klippta häckar, friväxande häckar, pergolor eller kanske bara en låg buxbomshäck. En trädgård utan rum är som ett hus helt utan rum. Inte så trevligt när man ska på toaletten...

GÖR EN JORDANALYS! Det kostar inte många kronor och det ger dig en bra fingervisning om vad du har för jord och vilka växter som kommer att trivas där. Det går ju att förändra jorden om man så önskar också.
När du har planen som du vill ha den är det dags att börja tänka på vilka växter du vill ha. Även här börjar man med stommen. Har du plats till några större träd t.ex? Större häckar och buskar kommer sen. Till sist placerar man ut de små färgklickar du talade om. De placeras gärna där man har som mest glädje av de. Entrén, sittplatsen, utanför köksfönstret, brevlådan...
När du väljer växter, tänk på att ha växter som ger kvaliteter hela året. Välj inte bara perenner eller buskar som blommar i juni t.ex. Tänk även på hösten och vintern. Finns en mängd med buskar och träd som ger jättefina höstfärger och många som blommar väldigt tidigt på våren och en del som gör det mitt i vintern. Och då kan man ju behöva det som bäst.
Glöm inte, en bra genomtänkt planering har man igen senare.

lycka till!

mvh
Kalle
ps
När det gäller böcker är det nog inte något ämne som är så välomkrivet som trädgården. Det finns nog hyllkilometrar vid det här laget. Det är dessutom svårt att skapa sig en bild av en växt utifrån en bok. Men jag kan nämna en som är ganska allmän och som innehåller mycket bra information. "Blommor och buskar" heter den och är utgiven på "Blommor och buskar förlag", redaktär är Bengt Persson. Beskriver 1500 växter (träd, buskar, perenner + många med bild), var de trivs, härdighet och storlek efter 10 år (vilket kan ge en fingervisning hur snabbväxande de är). Den kan jag rekommendera som en bra allround bok.
ds