|
Full version: Karin Pilsäter
andersen
18-02-2006, 21:24
Karin Pilsäter har åkt dit för att hon har kört på fyllan enl aftonbladet. Det är bra att hon åkte fast, och det borde vara nolltolerans i trafiken.
Hon säjer själv att hon lämnar sina politiska uppdrag, nu är jag ju inte folkpartist, utan en vänstermänniska men jag tycker att det är synd om hon lämnar politiken för alltid, hon är en duktig politiker.
zaaritha
18-02-2006, 21:25
Trist att folk chansar o kör onyktra! Det förstör ju så mycket.
andersen
18-02-2006, 21:26
Enl expressen skulle det vara.. expressen
zaaritha
18-02-2006, 21:31
Tjahaja... Men det är skillnad på folk! Polismästaren som körde rattfull, kom undan med att påstå att han "var på utryckning"! Skitprat!
Lady Hamilton
18-02-2006, 21:39
INGEN skall få köra rattfull!! Oavstt vem som kör så ställer de till en massa olyckor i trafiken så att oskyldiga drabbas!
*Felix matte*
18-02-2006, 21:45
Inte är jag anhängare av Folkpartiet och inte heller tycker jag det är alls synd om hon lämnar politiken för gott. Jag kan inte ha det minsta förtroende för en människa som sätter sig onykter bakom ratten. Nu är det ju så fiffigt ordnat för våra riksdagsmän att de kan ta Time out och allt vad det nu kan heta utan att få det minsta bekymmer om ekonomin. Vi skattebetalare fortsätter att ge dem lön oavsett de svettas för kronorna eller ligger hemma och läser deckare och smuttar på en martini. Människor som kör onyktra bör för all framtid fråntas rätten att framföra motordrivet fordon! Först då om den principen skulle gälla så kunde vi med hjärnan i behåll, både fotgängare, cyklister och fordonsförare känna oss säkrare i trafiken.
Snöflinga
18-02-2006, 22:08
Ja det spelar ju ingen roll hur säkert man själv kör ... det finns ju även helt nyktra omdömeslösa bilförare, som skall köra om till varje pris och därmed orsakar olyckor... och så rattonyktra Men man undrar hur många som är knarkpåverkade som trafikerar våra vägar  Det ger ju inte utslag genom att blåsa i ballong ....
*Felix matte*
18-02-2006, 22:17
Någonstans har jag läst att 14.000 - 15.000 onyktra förare kör på våra vägar varje dag
Margaretha
18-02-2006, 22:33
CITAT (Felix matte @ 18-02-2006, 21:45) Människor som kör onyktra bör för all framtid fråntas rätten att framföra motordrivet fordon! Först då om den principen skulle gälla så kunde vi med hjärnan i behåll, både fotgängare, cyklister och fordonsförare känna oss säkrare i trafiken.  Tyvärr så tror jag inte att det hjälper att frånta dem rätten att köra. De kommer att göra det i alla fall. Eftersom "risken" att råka ut för en kontroll är otroligt liten kan man lugnt kalkylera med att man klarar sig. Fler kontroller på våra vägar av både det ena och det andra tror jag är den enda medicinen som skulle kunna hjälpa. Själv har jag haft körkort i 40 år snart och har "blåst ballong" tre gånger! Och jag har kört väldigt mycket bil genom åren. Men det är verkligen förfärliga siffror du presenterar, Felix matte, när det gäller onyktra förare på våra vägar. Jag känner igen att jag läst detta också.
*Felix matte*
18-02-2006, 22:44
Absolut krävs det fler kontroller... annars har lagen ingen inverkan. Jag har blåst en enda gång under de 36 år jag haft körkort och då höll det på att gå åt skogen Jag skulle skjutsa dotter m kompis till skolan en tidig morgon (halvåttatiden) ser en polisbil och konstapel som står vid bilen... armen uppsträckt Jag säger till dottern... vad gör polisen ute så här dags och samtidigt börjar jag lyfta armen för att hälsa tillbaka... Då säger dottern.. det är ju kontroll.. Stanna! Oooops!  ... Stannar och strax får jag blåsa i en alkomätare.. konstapeln säger att det är grönt.. Betyder det att jag får köra frågar jag
Visst är det bra att hon tar sitt ansvar och tar en time out från politiken. Och jag är totalt emot trafik och alkohol, man ska INTE köra när man druckit, inte dagen efter heller! Men tycker nog att det är lite väl hårt "straff" hon får/tar på sig, hon hade 0,3 promille. En gång för länge sedan provade jag en alkomätare dagen efter på förmiddagen. Jag kände mig helt nykter, bara trött efter partyt kvällen innan. Min promillehalt var nästan 0,4. Då lärde jag mig att inte köra dagen efter! Måste jag så får det bli sent på eftermiddagen. Det sättet var mycket bätte än att lära sig via en poliskontroll...
*Felix matte*
19-02-2006, 07:38
Mest troligt så var det inte första gången Pilsäter satte sig bakom ratten med alkohol i blodet. Den här gången hade hon tur som åkte fast, det kan ha räddat människoliv. Varje dag kör minst 16.000 människor onyktra... det blir ca 5,8 MILJONER om året. Varje år dör ca 150 människor och skadas ca 4.000 människor pga rattfylleriet.
Citat ur ExpressenDen som sätter sig i en bil berusad är så nära uppsåt till mord man kan komma, anser folkpartisten Johan Pehrson.
jag instämmer.
kristerh
20-02-2006, 11:10
Undrar hur många som kör omkring med "fylla" av vanliga värktabletter nu menar jag de tabletter som har en triangel på asken, tror det är ganska vanligt, dessvärre. krister
Enligt en undersökning är det lika farligt att sätta sig i bilen när man är trött som när man är berusad. Reaktionsförmågan är kraftigt nedsatt, uppmärksamheten är dålig och så vidare, precis som vid rattonykterhet eller pillerberusning.
Även om vi får bort alkoholen från förarna, hur får vi bort de som är groggy på piller eller rejält trötta? Finns inga snabba, enkla sätt att avgöra sånt på.
Bedrövligt, enligt nån polis som intervjuades så hade hon druckit uppskattningsvis motsvarande 1,5 flaska vin kvällen innan. Enormt dåligt omdöme att sätta sig bakom ratten så tidigt nästa morgon. Kanske har hon missbedömt hur mycket hon drack ur bag-in-boxen?
Och som nämnts tidigare, det här är nog ingen engångsföreteelse, de flesta rattfyllon som åker fast har kört fulla många gånger tidigare.
Tillägg : trötta förare är nog väldigt svårt att få bort...men där kan man försöka öka säkerheten med fler mitträcken, målade kantlinjer som låter mycket när man är på väg att köra av, etc. Samt hårdare kontroll av yrkestrafik givetvis. Medicinskt rattonyktra är givetvis också svårt att komma åt, man får hoppas att läkare noga informerar. Folk är ju väldigt dåliga på att själva hålla koll på vad det är de stoppar i sig.
CITAT (Anne R @ 19-02-2006, 07:01) En gång för länge sedan provade jag en alkomätare dagen efter på förmiddagen. Jag kände mig helt nykter, bara trött efter partyt kvällen innan. Min promillehalt var nästan 0,4. Då lärde jag mig att inte köra dagen efter! Måste jag så får det bli sent på eftermiddagen. Det sättet var mycket bätte än att lära sig via en poliskontroll... ;) Jag tror nog att många faktiskt har en en spärr som säger att man inte ska dricka och köra, men, jag tror det är väldigt vanligt att köra bakfull.. Och även med konstiga mediciner i kroppen. Vad gäller Karin Pilsäter så är väl hon en människa som alla vi andra och ska bli behandlad därefter. Både rättsligt och socialt.
mamamaggan
20-02-2006, 18:40
CITAT (kristerh @ 20-02-2006, 11:10) Undrar hur många som kör omkring med "fylla" av vanliga värktabletter nu menar jag de tabletter som har en triangel på asken, tror det är ganska vanligt, dessvärre. krister Tror också att det är vanligt, mycket vanligare än att köra med sprit i kroppen. Men det värsta av allt tycker jag är att varningstriangeln nu tas bort och att var och en ska bedöma själv om man är lämplig bilförare. Fullkomligt sjukt!!!
Jaså, ska den försvinna? Det var sannerligen illa, fast, folk flest kunde tydligen ändå inte förstå vad varningstriangeln betydde :/
Fast varningstriangeln kanske gav en "falsk" känsla av trygghet? För en del omärkta mediciner kunde säkert ha trafiksäkerhetsförsämrande effekt, medan en del märkta inte hade det. Olika för olika personer menar jag.
Själv har jag inga stora erfarenheter av medicin egentligen, men har noterat att jag av cetirizin ("Zyrlex",antihistamin) blir tämligen trött. Andra antihistaminer (loratadin -"Clarityn") har inte alls samma tröttande effekt. Snarare blir jag piggare av dem eftersom pollentröttheten minskar.
Av lättförstådda skäl äter jag inte gärna Zyrlex innan jag kör, men däremot gärna Clarityn.
CITAT (mamamaggan @ 20-02-2006, 18:40) CITAT (kristerh @ 20-02-2006, 11:10) Undrar hur många som kör omkring med "fylla" av vanliga värktabletter nu menar jag de tabletter som har en triangel på asken, tror det är ganska vanligt, dessvärre. krister Tror också att det är vanligt, mycket vanligare än att köra med sprit i kroppen. Men det värsta av allt tycker jag är att varningstriangeln nu tas bort och att var och en ska bedöma själv om man är lämplig bilförare. Fullkomligt sjukt!!!  Vore det inte på sin plats med tydligare varningar istället för inga alls?
Gossen Ruda
20-02-2006, 20:26
Det är utskrivande läkare som är skyldig att informera. Vad gäller receptfria läkemedel är det ätarens ansvar. Fö tycker jag att skallet mot Karin börjar urarta. Skärp er, man skulle kunna tro att hon är massmördare. Hon kanske kör bättre med lite alkohol i blodet. Jag vet en del som är urdåliga bilförare nyktra. Notera att i dom flesta Europeiska länder hade hon fått köra vidare.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2006, 20:26) Det är utskrivande läkare som är skyldig att informera. Vad gäller receptfria läkemedel är det ätarens ansvar. Fö tycker jag att skallet mot Karin börjar urarta. Skärp er, man skulle kunna tro att hon är massmördare. Hon kanske kör bättre med lite alkohol i blodet. Jag vet en del som är urdåliga bilförare nyktra. Notera att i dom flesta Europeiska länder hade hon fått köra vidare. Pilsäter bryr jag mig inte om, så skäll inte på mig.
0.3 promille är nästan inget alls, innan vi sänkte maxgränsen så skulle hon kommit igenom kontrollen utan problem. Inte kör hon sämre bil med 0.3 promille idagens läge än hon gjorde innan lagen ändrades, och inte är skillnaden 0.2-0.3 särskilt stor heller, hon gjorde en missbedömning helt enkelt. Nu vet jag inte ens vem kvinnan är och jag röstar förmodligen inte ens på hennes parti, snarare som Andersen, men jag anser att åtskilliga "svenssons" kör med betydligt mer promille i kroppen dagligen utan att verbalt lynchas på ett trädgårdsforum.
Gossen Ruda
20-02-2006, 21:07
CITAT (LadyG @ 20-02-2006, 20:21) CITAT (mamamaggan @ 20-02-2006, 18:40) CITAT (kristerh @ 20-02-2006, 11:10) Undrar hur många som kör omkring med "fylla" av vanliga värktabletter nu menar jag de tabletter som har en triangel på asken, tror det är ganska vanligt, dessvärre. krister Tror också att det är vanligt, mycket vanligare än att köra med sprit i kroppen. Men det värsta av allt tycker jag är att varningstriangeln nu tas bort och att var och en ska bedöma själv om man är lämplig bilförare. Fullkomligt sjukt!!!  Vore det inte på sin plats med tydligare varningar istället för inga alls? Det var inte dig jag skällde på, du råkade bara skriva inlägget före mig.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2006, 21:07) CITAT (LadyG @ 20-02-2006, 20:21) CITAT (mamamaggan @ 20-02-2006, 18:40) CITAT (kristerh @ 20-02-2006, 11:10) Undrar hur många som kör omkring med "fylla" av vanliga värktabletter nu menar jag de tabletter som har en triangel på asken, tror det är ganska vanligt, dessvärre. krister Tror också att det är vanligt, mycket vanligare än att köra med sprit i kroppen. Men det värsta av allt tycker jag är att varningstriangeln nu tas bort och att var och en ska bedöma själv om man är lämplig bilförare. Fullkomligt sjukt!!!  Vore det inte på sin plats med tydligare varningar istället för inga alls? Det var inte dig jag skällde på, du råkade bara skriva inlägget före mig. Okidoki
Var nån såndär alkoholprofessor i TV som hävdade att kvinnor körde betydligt sämre om de hade >=0.2 promille jämfört med när de var nyktra. Hur mycket sämre männen körde när de var påverkade framgick inte, men det som diskuterades var just Pilsäter.
Kvinnor har tydligen dessutom inte samma enzymuppsättning i magen som männen, så alkoholen går fortare ut i blodet på kvinnor samt vid lägre intag. Spelar ingen roll i detta fall, men kan vara värt att tänka på i andra.
Tillägg : att kritisera politiker från ett parti med tydligt alkoholliberal inställning när politikern kört på fyllan är helt rimligt menar jag. Däremot bör man ju inte raljera alltför våldsamt, kan ju vara alkoholism etc bakom, barn kan komma i kläm, etc.
fel kan alla göra, men borde hon som en offentlig politiker, inte föregå med gott exempel?
Snöflinga
20-02-2006, 21:59
Om alla offentliga politiker skulle föregå med gott exempel..... Dagens fråga : hur många skulle det då finnas kvar
CITAT (Snöflinga @ 20-02-2006, 21:59) Om alla offentliga politiker skulle föregå med gott exempel..... Dagens fråga : hur många skulle det då finnas kvar  noll..antagligen det blir att ragga upp nya som har lite verklighetsförankring
*Felix matte*
20-02-2006, 22:39
Har vi en gräns på 0,2 promille för Rattfylleri... ja då har vi ... Tack o lov för det! Och varför spekulera om att hon i en del andra länder skulle sluppit undan. Ett jädrans dumt tänkande måste jag få säga.
Har man 0,34 vid halvtiotiden på förmiddan så måste man ha hinkat i sej minst 1,5 flaskor vin... läste jag någon kunnigs uttalande. Själv säger hon sig ha jobbat till sent och sedan druckit efter hemkomsten. Vad tyder det på? Mest troligt har hon satt sig onykter bakom ratten ett antal ggr innan hon till sist "åkte dit" som man brukar säga. Kanske får vi ... som i en del liknande fall ... snart få läsa att hon söker hjälp för sina alkoholproblem.
kamelian
21-02-2006, 00:09
Hej! Här på Gotland blir i genomsnitt en rattfyllerist tagen per dag nu senast i morse efter att ha orsakat en olycka inne på östercentrum sedan hade föraren kört i diket ca 1mil ut från Visby så polisen tog honom där i bilen och i Lördags stoppade polisen 6 förare i Hemse 3 av dom blev av med körkorten direkt så jag är glad så länge jag inte möter någon på fel sida av vägen när jag kör in till Visby ni kan själva kolla på www.helagotland.se
AnnammA
21-02-2006, 16:14
CITAT (Snöflinga @ 18-02-2006, 22:08) Ja det spelar ju ingen roll hur säkert man själv kör ... det finns ju även helt nyktra omdömeslösa bilförare, som skall köra om till varje pris och därmed orsakar olyckor... och så rattonyktra Men man undrar hur många som är knarkpåverkade som trafikerar våra vägar  Det ger ju inte utslag genom att blåsa i ballong .... Men är det inte så att man kan testa andra berusningsmedel än alkohol med ett blodprov? Fast OK, då måste man ju först se på¨personen antingen på pupillerna, rörelse och beteende att den verkar påverkad av ngt. För jag tycker man läser rätt så ofta i dag att polisen tagit bilförare som varit påverkade av andra droger än alkohol, eller? AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|