Full version: Echinacea purpurea
Berit
Enligt Roland Gustavsson "Så lyckas du med frösådd" skall Echinacea gro varmt och mörkt i 8 veckor. Betyder det att jag kan ställa in frösådden "White Swan" i garderoben unsure.gif.
Åsa, mälardalen zon 2
De Echinaceor jag har sått har jag sått som vanligt = täckt fröerna med LITE jord och ställt sådden i ett litet växthus på fönsterbrädan och de har grott mycket bra och 8v tog det inte för fröerna att gro snarare 2-3v.
Berit
Tack Åsa. Har du även sått "White Swan"? I det fönstret som du placerade fröerna, hade du någon belysning där till att börja med, när fröerna grodde unsure.gif , eller kommer belysningen till senare när groddarna tittar upp?

Jag har kallt i huset. På nätter och förmiddag håller det c:a 15 grader ibland kallare om det är kallt ute. wink.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det var lite olika rosa varianter jag sådde, jag hade ingen belysning innan de grodde dagsljuset fick räcka, runt +20 hade nog jag vid groningen.

+15 grader låter som lite kallt vid groning, Thompson and morgan rekommenderar en groningstemp på +20-25C för White Swan http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/2727/1
Berit
Tack för sidan, Åsa.

Det här med temperaturen i huset är inte så mycket att göra åt, jag försöker ialla fall, det kan ju lyckas med lite tur rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon