|
Full version: Penseé odling
Lady Hamilton
19-02-2006, 12:17
Här vill jag att vi startar en Penseé tråd. Här vi kan ställa olika frågor och hjälpa varandra med tips råd o ideér. Jag börjar. Som många redan vet så har jag varit "igång ett tag" med mina plantor. De växer o frodas men det jag undrar över är: Hur gör man sedan när man skall "härda" dem för ute liv? Finns det något i deras gener som gör att det klarar ev. minusgrader? Räcker det med att försiktigt vänja dem vid lägre temperatur eftersom, för att "slutligen" utsätta dem för ev. frost?
kerstin z5-6
19-02-2006, 12:29
De , som vuxit inne måste avhärdas på sedvanligt sätt -när det är klart- kan de tåla nollan ett par varv
Lady Hamilton
19-02-2006, 12:31
 Tack! Har du provat själv någon gång? Och lyckats?
Jeanette/västra götaland
19-02-2006, 12:37
Jättebra tråd som ajg kommer följa med intresse.
Jag sådde mina penseér 30 december och de är mycket mindre än Hamiltons.
Vilken temperatur är lagom för att de skall "hinna bli klara" tills utplantering? Jag har dem i källaren nu i ca 16 grader och lysrörsbelysning.
virrevarv
19-02-2006, 13:14
16 grader och lysrörsbelysning låter toppen tycker jag. Dom hinner nog växa till sig.  Mina Penseér skolade jag om för några dagar sedan och jag räknar med att dom ska vara lagom stora när tiden är mogen . Vilka Pensé sorter har ni sått? Ha det!
Anna Maria
19-02-2006, 13:48
Jag har sått: Black Devil och Chalon rose shades, och så några violer. Penséerna sådde jag på nyårsafton så de är inte så stora som Hamiltons. Jag har däremot inte helt klart för mig om det är att hoppas på att de ska blomma i vår redan? Eller om jag får vänta ett år? Violerna är viola cornuta och odorata. Doftviolen står ute så den ser jag ju inte röken av förrän tidigast i maj, men cornutorna är små och fina. Penséerna har jag skolat om,men inte alla violer.
Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
19-02-2006, 14:00
Vill minnas att på den tiden avhärdade jag i papperspåsar -himla ut o in bärande ...har man växthus är det ju enklare
Patrik, Lkpg
19-02-2006, 18:10
Jag sådde lite pensé-frön igår. Det är första gången jag provar att så själv, fröna är från förra årets köpeplantor (vet ej sort). Jag förstår av era inlägg att jag är ganska sent ute, tror ni jag kan hoppas på några blommor i vår/sommar?
Lady Hamilton
19-02-2006, 18:26
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 19-02-2006, 12:37) ....Vilken temperatur är lagom för att de skall "hinna bli klara" tills utplantering? Jag har dem i källaren nu i ca 16 grader och lysrörsbelysning....... Jag sådde mina inne i rumstemperatur. Sedan har jag haft dem under lysrör i 10-15*Men vad som är lagom vet jag inte. Jag valde det "svalare" alternativet för att undvika att de skulle "ränna i väg" och bli mindre kraftiga. Min önskan är att de ska börja blomma i månads-skiftet April/Maj Och att de då ska kunna vara ute åtminstonde på dagtid Sorterna som jag sått den 19/11-05 *Pancy Endless Love (Impecta) *Cats whiskers mixed (Impecta, fick så om efter en månad pga fel på fröna) *Frou Frou Mixed (Mr. Fothergill´s) *Kruskantad sort från köpe plantor på Älvsjömässan 2005 *Lila sort även den från samma ställe
Jag sådde mina penséer förra året inomhus i januari och dom fick just aldrig något svalt. Ut på balkong i skugga så fort det var några plusgrader. In i rumstemeratur om nattfrost hotade. Allt fel med andra ord. Men jag har aldrig varit med om maken till tålmodiga plantor. I maj var dom små och knubbiga och blommade jättefint hela sommaren.
/Åsa
Lady Hamilton
19-02-2006, 20:22
CITAT (Gåsis @ 19-02-2006, 19:55) .....Allt fel med andra ord. Men jag har aldrig varit med om maken till tålmodiga plantor. I maj var dom små och knubbiga och blommade jättefint hela sommaren.......  Vaddå fel! Du måste ha gjort rätt  ! Tusen tack för tipset....... Jag är ju trots allt nybörjare, så ALLA tips och råd emottages med största tacksamhet.
Jag har sått frön från mina2004 och 2005 köp-plantor.
2004 sådde jag 13/1 de grodde 8/2 och platerades om 16/2,
de är inne i rumsvärmen under lysrör och har redan flera blad.
Jag hoppas att få växthuset i ordning om en vecka eller så och då flyttar allt ut dit!
kerstin z5-6
20-02-2006, 08:27
Lady Hamilton
23-02-2006, 15:46
 Här är man noga att "noppa" och hålla växterna små och kompakta....... Så dyker detta upp  !  Men jag har inte hjärta att ta bort den..................
Nej så söt, inte ska den bort. Njut istället! Man kan nofsa på dom andra i stället, för mig gör det mindre ont i själen att noppa knoppar om jag åtminstone fått se en i blom och knopparna dessutom är riktigt små när jag nofsar dom.
/Åsa
Oj, Beställde penseer från Odla, tyvärr står allt på engelska. Så inomhus i Feb-Mars kan jag läsa. Det jag gjort nu är att ha lagt fröna i blöt. Fröna är pyttesmå och svarta hur ska jag kunna se att så dem. Täcka över och ha i temp om 15-20 grader, tar 10-21 dagar att komma upp. skola om efter 2-4 bladparet, härda och ställ ut i maj.
Stämmer det?
Temperatur efter omskolning? lysrör?
kerstin z5-6
23-02-2006, 16:48
fast lite onödigt var det att lägga dem i blöt:) Du får fiska upp dem med en penna eller liknande ...Annars ser det bra ut
ljus är bra, tempen så sval det går så länge de är inne
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2006, 16:48) fast lite onödigt var det att lägga dem i blöt:) Du får fiska upp dem med en penna eller liknande ...Annars ser det bra ut
ljus är bra, tempen så sval det går så länge de är inne Tack Kerstin! Det stod i Odlas medföljande odlingsanvisningar att man skulle lägga dem i blöt. Men nu har jag läst på om pensee-odling här och blivit lite mer klokare om det. Återstår att se om jag lyckas
Lady Hamilton
23-02-2006, 17:02
När jag sådde mina frön så täckte jag dem knappt eller väldigt tunnt och de grodde på 1-2 veckor.
Jag har nu några pensé-plantor som har vuxit ca. 2 veckor efter omplanteringen. De sitter under lysrör vid 15-18 grader.
Växthuset börjar bli varm nu och jag skulle vilja flytta dom dit. Temperaturen kommer att variera från några + till 25-30 grader.
är det för tidigt att flytta dom dit nu? iså fall behöver de lysrör och hur länge?
När börjar vårsolen räcka för odling?
Lady Hamilton
24-02-2006, 17:26
Du får nog ta det lite försiktigt så att det inte blir minusgrader från början innan de har vant sig. Kanske du kan lägga över dem något över natten så att det inte blir så stor temperatur skillnad nu från början. Sedan så är solljuset väldigt mycket starkare än vad lysrörs-belysningen är. Så även mot solljuset behöver du skydda dem. Jag är väldigt dålig på när ljuset är tillräckligt för plantorna. Men jag TROR att där jag bor är det från mitten på Mars unjefär.............
Jag är alltid sen med pensérna, men de börjar allt blomma frampå sommaren och sedan är de fina tills vintern kommer! Frön som jag får över sprider jag i trädgården, så det skiner små solar här och där som man kan gräva upp och plantera i krukor om man vill, eller ge bort eller låta vara. De blommar oftast först nästa år, beroende på när jag spridit ut fröna. Dem slipper man skola och ha sig, det sköter sig självt!!
Lady Hamilton
19-03-2006, 10:36
Hallå där ute! Hur går det med era penseé sådder? Mina plantor skulle jag behöva sätta ut i växthuset nu. Men eftersom det ff är så kallt på nätterna så vågar jag inte göra det ännu. Har bara enkelglas och bubbelplast.
virrevarv
19-03-2006, 14:22
Mina plantor mår toppen, dom hade nog mått ännu bättre om jag kunnat skola om dom i lite större krukor men vad gör man när vintern inte vill släppa greppet och man som vanligt varit alldeles för optimistisk över hur mycket plats man har?! Nu har vi ju faktiskt haft plus ett par dygn här i Påarp, jag går och grunnar lite på om jag ska plantera om Penseérna i sina krukor dom ska stå i och sätta ut dom på verandan. Vi har vitt plasttak över verandan och jag förmodar att det inte släpper igenom tillräckligt med ljus?  Men om jag ställer dom skyddat med täckväv om sig på dagarna och tar in dom i källaren på kvällarna (tempen ligger på en ca 10 grader), tror ni att det kan funka? Eller ska jag vänta ett tag till och försöka lösa platsbristen med att köra dubbla skift under lysrören? Vill verkligen inte ta död på mina små plantor.... Vad säger ni? Hur går det för era plantor? Ha det gott!
" Skickat den: 24-02-2006, 15:01 Jag har nu några pensé-plantor som har vuxit ca. 2 veckor efter omplanteringen. De sitter under lysrör vid 15-18 grader.
Växthuset börjar bli varm nu och jag skulle vilja flytta dom dit. Temperaturen kommer att variera från några + till 25-30 grader.
är det för tidigt att flytta dom dit nu? iså fall behöver de lysrör och hur länge?
När börjar vårsolen räcka för odling "
värst vad optimistisk man var då en månad sen.... vem visste att vi skulle få denna vintern....
Lady Hamilton
20-03-2006, 10:11
CITAT (virrevarv @ 19-03-2006, 14:22) Mina plantor mår toppen, dom hade nog mått ännu bättre om jag kunnat skola om dom i lite större krukor Visst kan du skola om de i större krukor Det får de en "kick" av Nu har vi ju faktiskt haft plus ett par dygn här i Påarp, jag går och grunnar lite på om jag ska plantera om Penseérna i sina krukor dom ska stå i och sätta ut dom på verandan. Vi har vitt plasttak över verandan och jag förmodar att det inte släpper igenom tillräckligt med ljus?  Men om jag ställer dom skyddat med täckväv om sig på dagarna och tar in dom i källaren på kvällarna (tempen ligger på en ca 10 grader), tror ni att det kan funka? Eller ska jag vänta ett tag till och försöka lösa platsbristen med att köra dubbla skift under lysrören? Vill verkligen inte ta död på mina små plantor.... Vad säger ni? Hur går det för era plantor? Ha det gott! Visst kan pröva att sätta ut dem om du "skyddar" dem mot blåst och ljus med täckväv från början. Men var uppmärksam på "vädrets växlingar". Och ta in dem på kvällen så att de succesivt får vänja sig vid lägre temperatur. Allt eftersom kan du sedan ta bort täckningen och låta dem få mera ljus och andra "natur fenomen" För att slutligen klara sig ute. Men blir det sedan en "köld-knäpp" får du nog anpasa dina plantor efter det också. Lycka till!
virrevarv
20-03-2006, 10:49
Lady Hamilton
20-03-2006, 11:28
Det där med pallkragar som mellan staion låter som ett bra förslag. Och sedan om ljuset...........inte måste de stå helt mörkt. Huvudsaken är att de inte står under belysningen eller i ett sol-stekande fönster när de "vilar"  Tänk annars på hur vi får det till sommaren  Här där solen aldrig går ner
virrevarv
20-03-2006, 12:07
Ja, då ställer jag helt sonika ner dom på golvet när dom inte ska ha ljus, vågar nog inte ställa ut dom riktigt än... Jaha, då vet jag vad jag ska göra nu, plantera om Penseér i lite större krukor. Melvin sover middag så då kan jag sprätta i jordpåsarna för glatta livet. Spiller på golvet gör jag så bra själv, utan hjälp från min lille trädgårdsmästare!! Tack för råden!! Hur ska du göra? Släpa ut dom i växthuset på dagen och in på natten? Men du har kanske varit mer sansad med sådderna?  Och har jättegott om plats fortfarande?
Lady Hamilton
20-03-2006, 12:39
Jeanette/västra götaland
20-03-2006, 14:02
Hamilton: Herrejisses va stora o fina de är. Och blommor. Mina yttepyttingar är bara ett par cm höga o har max 4 blad. Kan det vara för kallt eller varför vill de inte växa för mig. Jag har omskolat dem och gödselvattnar samt hr lysrör till dem. Det är bara ca 14 grader hos dem, kan det vara det??
Lady Hamilton
20-03-2006, 14:08
Nu är mina sådda i Nov-05......I går "knipsade" jag bort sammanlagt en halv hink med blad m.m. för att hålla nere dem i stl. De ville börja blomma för en månad sedan och jag låter "någon" blomma emellanåt. Men annars knipsar jag bort alla knoppar. Jag tror att dina plantor mår bra i 14* Mina har 7-12* på natten och jag försöker att hålla svalt på dagen men det är svårt nu när solen har börjat att värma.
Lady Hamilton
20-03-2006, 14:13
 För att ingen skall tro att jag är "Galen" så är det så att min syster ville pröva på att ha lite Penseé försäljning via hennes klubb i Västerbotten. Så jag har ca 180 plantor som jag skall försöka få blommande och härdade till sista veckan i April. Då "underverken" skall överlämnas. Förresten fick hon en "prov-kollektion" i Fredags som hon skulle placera i fönstret i sin trappuppgång. Gissar på att hon är bland de första i Umeå som har "Blommande" penseér nu i privat ägo
virrevarv
20-03-2006, 14:42
Vad fina dina plantor är, mina är pyttiga jämfört med dina men sen, som du säger, så är dom sådda i januari och inte i november som dina. Vad roligt för din syster! Här i skåne har dom börjat sälja penséplantor, vilket känns lite som ett hån när man ändå inte kan sätta ut dom. Jag är imponerad på antalet växter, det var bara dina penseér? Mitt sammanlagda antal plantor, alla sorter, kommer inte ens upp i ditt penseantal!  Jag måste nog så lite till ikväll, ska jag ändå börja köra dubbla skift under lysrören för att jag planterat om penseerna i större krukor kan jag lika gärna köra dubbla skift för andra plantor med!! Vad rolig idé med att sälja lite plantor för föreningen, passa dig, det går kanske jättebra och då har du och göra nästa år!!
Lady Hamilton
20-03-2006, 14:53
CITAT (virrevarv @ 20-03-2006, 14:42) ......Vad rolig idé med att sälja lite plantor för föreningen, passa dig, det går kanske jättebra och då har du och göra nästa år!!  .........  Hon sålde sommarplant förra sommaren...........300 plantor av olika sorter........  Gissa VEM som fick driva upp dem???
virrevarv
20-03-2006, 15:00
Lady Hamilton
20-03-2006, 15:12
Tanken med denna tråd var/är igentligen att vi alla som håller på med Penseé odling skulle kunna ge varandra tips och råd. Och dela med oss av olika erfarenheter och kanske till nästa säsong kunna" hjälpa" andra och oss själva, med frågor och erfarenheter just gällande Penseér. I mitt fall har jag haft svårt att få svar på vissa frågor och funderingar som jag har haft. Så därför håller jag nu på att "testa" mig fram med hjälp av er andra. Så förhoppningsvis kan vi tillsammans betydligt mera tills nästa vår
Har sått Peseér flera år, det har inte varit så svårt. I år har jag för första ggn min växtlampa och där blir plantorna större. I år har jag satt Chalon Flame och Chalon Purple Picotee från rara växter. Dom är nog 6-7 cm nu. Brukar ställa ut mina i en kruka på trappan, jag börjar försiktigt en lugn dag med en timma och lägger sedan på tiden, och första tiden har jag dom inne på nätterna. Dom brukar börja blomma först när dom kommit ut.  Förra vårens, Frou frou mixed
Lady Hamilton
20-03-2006, 16:17
Vilka fina plantor du fick i fjol!  Tror att jag har sått en liknade sort i år. Och så vill jag säga VAD KUL! Med flera som skrivwer i denna tråd! 
hnorbeck
21-03-2006, 11:45
Jag provade nånting nytt i år istället för att så frön tidigt inomhus. Jag plockade in de under hösten självsådda plantorna i balkonglådorna (där jag låtit jorden vara kvar) under en mildvädersperiod för några veckor sedan. Sedan planterade jag om dem i krukor och de har klarat sig jättebra. Mycket knubbigare och finare än vad jag brukar få från frön. Man måste dock vara försiktig så inte chocken blir för stor... Denna metod går även att använda för dem som vill ha sorter fån köpefrö. Då sår man sina penséplantor sent på sommaren för övervintring. Bäst går nog övervintringen om man har trädgård, men det funkar oftast på balkongen med lite täckning och så.
Jag brukar bara använda frön från mina egna penséer och får på så sätt fantastiska färgblandningar som man inte kan köpa. Alltid någon överraskning varje år!
Lady Hamilton
21-04-2006, 08:50
Nu har jag avslutat mitt Penseé projekt som startade 19/11-05 när jag sådde 180 st. Som jag sedan hade svalt placerade under lysrörs belysning i min vinterträdgård/uterum. Sammanfattningsvis så gick det väldigt bra i början och fram till Februari/Mars när några mina plantor började få fläckar på bladen. Men de satte knoppar för fullt som jag noppade bort. För en månads sedan började jag låta dem "gå i blom" Uppskattar att idag blommar ca 1/4 eller 25%. Jag flyttade ut mina plantor i växthuset ca 1 April och har sedan succesivt sänkt temperaturen så att de nu har haft som lägst -3* OM jag göra om samma projekt nästa år så ska jag så 1-1.5 månad senare för att inte plantorna skall behöva/hinna bilda så mycket rötter i krukorna (det är alldelens vitt i botten på krukorna) och jag har varit tvungen att ta bort underbevattnings mattorna för att inte rötter skall växa in i själva mattan. Men så här blev i alla fall resultatet  Och i morgon kommer större delen av mina plantor att flytta till Umeå där min syster skall sälja vidare dem till sina vänner o bekanta  
Maggan H
21-04-2006, 09:08
Härligt Hamilton, din metod verkar gå jättebra!  Jättefina plantor!  Här kunde man plantera ut dom för 2 veckor sen. Min metod har inte alls slagit väl ut, men så var det bara ett test oxå så jag förväntade mig inte att de skulle bli 'nåt': Sådde frö förra sommaren i pluggbrätt och satte ut småplantorna i oktober i rabatten. Men denna snörika vinter gjorde väl sitt till, i regel har vi milda vintrar som gör att de kan växa till sig även då. Det är bara att prova igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|