Jag har gjort lite efterforskningar på nätet - både här och på andra sajter - angående såjord och eventuell behandling av denna innan sådd. Jag har läst att man kan sterilisera jorden (antingen genom att ha den i micron eller ugnen på x antal grader i x antal minuter) och jag har läst både positivt och negativt om dessa metoder. För mig verkar det väldigt opraktiskt med dessa metoder (men jag kan tänka mig att testa om det inte finns andra sätt som fungerar bättre).
När jag läser på franska och engelska sidor så nämns det väldigt lite om dessa metoder - i alla fall på de sidor som jag har besökt - och desto mer om ett preparat som heter Chinosol. En snabb sökning på svenska odlarsidor hittar ingenting om denna produkt...det enda som jag kommer fram till är att det är ett antiseptiskt medel.
Finns detta, eller motsvarande, antiseptiska medel i Sverige? Är det någon som har erfarenhet av att sterilisera jord på detta sätt? Det verkar vara en etablerad metod i flera länder. För mig verkar det mer praktiskt än med ugn/micrometoden, men om den sistnämnda trots allt är att föredra så får jag helt enkelt tänka om...
Någon som vet?
(Jag hoppas att ni har överseende med mina långdragna utläggningar, jag försöker att skriva så kortfattat som möjligt men jag är nog helt enkelt omständig av naturen...)