Full version: Chinosol?
manon
Nu kommer jag återigen med en dum fråga -

Jag har gjort lite efterforskningar på nätet - både här och på andra sajter - angående såjord och eventuell behandling av denna innan sådd. Jag har läst att man kan sterilisera jorden (antingen genom att ha den i micron eller ugnen på x antal grader i x antal minuter) och jag har läst både positivt och negativt om dessa metoder. För mig verkar det väldigt opraktiskt med dessa metoder (men jag kan tänka mig att testa om det inte finns andra sätt som fungerar bättre).

När jag läser på franska och engelska sidor så nämns det väldigt lite om dessa metoder - i alla fall på de sidor som jag har besökt - och desto mer om ett preparat som heter Chinosol. En snabb sökning på svenska odlarsidor hittar ingenting om denna produkt...det enda som jag kommer fram till är att det är ett antiseptiskt medel.

Finns detta, eller motsvarande, antiseptiska medel i Sverige? Är det någon som har erfarenhet av att sterilisera jord på detta sätt? Det verkar vara en etablerad metod i flera länder. För mig verkar det mer praktiskt än med ugn/micrometoden, men om den sistnämnda trots allt är att föredra så får jag helt enkelt tänka om...

Någon som vet?

(Jag hoppas att ni har överseende med mina långdragna utläggningar, jag försöker att skriva så kortfattat som möjligt men jag är nog helt enkelt omständig av naturen...) laugh.gif
kerstin z5-6
Eftersom jag bredsår i byttor är det enklast att micra jorden i den byttan innan jag sår-det är ju ingen bombsäker metod, vilket inte heller kemikalier är.De verkar ju på det som ev finns i jorden när du sår
men sorgmyggor kan ju infektera efter sådd-ändå...
men är det dyra frö så ...

Pyrsol är väl ett liknande medel som finns här , men jag använder bara det om jag ser krypen -larver i ännu inte uppvuxna sådder -de går på rötterna-Är plantorna tillräckligt stora för omskolning väljer jag det i stället
manon
Tack Kerstin! smile.gif

Ja, det är ju det...att jag vill liksom vara lite extra försiktig med de fröer som är dyra och/eller svåra att få tag på, det var därför som jag tänkte behandla jorden på något sätt innan sådd. Med "vanliga" (läs: lättillgängliga och inte så dyra) fröer så har jag inga planer på att micra jorden eller använda kemikalier.

Kan man använda Pyrsol i förebyggande syfte också...eller bara om larverna redan finns där i jorden?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man är rädd för sorgmyggor i dyra frösådder är det väl enklare att vattna med nematoder vid sådden, de kan ju ligga vilande i jorden och när någon sorgmygga kommer och lägger ägg parasiterar de larverna så snart de kläcks. +Vid upphettning och dyl. tar man ju även död på nyttiga mikroorganismer, det brukar ju inte bara vara de skadliga mikroorganismerna som dör.
kerstin z5-6
Det stämmer ... jag har bara inte hitat dem på nära håll här ...
nematoder är bra
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan skicka efter Nematoder hos Bionema ifall man inte hittar dem där man bor.

http://www.bionema.se/
manon
Nematoder låter jätteintressant!

Var kan man köpa det någonstans? Är det något speciellt som man måste tänka på när man använder det?
manon
Åsa, jag hann inte se ditt andra inlägg innan jag skrev mitt!

Tack både Kerstin och Åsa, ni har varit till jättestor hjälp! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon