Halloj,
Bidrar härmed lite medicinskt vetande och tro,fritt översatt från olika örtböcker.
LibbstickaFör reumatiker lindrar ett avkok av denna ståtliga växt värk.
Driver dessutom ut överflödigt vatten samt avfallsprodukter.
Luktar du illa så lär odören oxå försvinna efter några glas varje dag.
Varning!
Havande kvinnor (männ?

) och de med njurproblem ska inte nyttja detta.
Häromdagen användes de första späda bladen i en jättegod soppa.
Alexandra
30-04-2003, 09:49
Jag gillar också libbstickan. Den använder jag flitigt i grytor och soppor året runt! Jag brukar frysa stjälkar och blad eller så torkar jag de. Det påstås ofta att smaken är stark och att man bör använda libbstickan med måtta men jag kan aldrig få nog av den!

Jag har faktiskt 7 plantor - var och en är mer än 2 meter hög (bra som sommarblommande häckväxt!!) Dessutom så lär den skydda mot häxor, troll och det onda ögat

.
Jag har en libbsticka som jag satte ifjol - eller rättare sagt: har jag verkligen det? Jag bor i Stockholmsområdet zon 2-3 (?) men ännu har ingenting tittat över marken! Inte det minsta tecken till liv!
Inte blev den speciellt reslig förra sommaren heller, trots att jag satte ut den som planta, max 20 cm i strumplästen.
Är min libbsticka död? Har den vandrat till de sälla jaktmarkerna? Har den trillat av pinnen? Eller ska jag helt enkelt ge mig till tåls?
Förresten läste jag att man kan torka och använda roten som smakförhöjare. Lite som buljongtärning, någon som har provat?
Jag köpte en planta häromdan, och nu undrar jag var och hur den trivs bäst? Hur förökar den sig?
kerstin z5-6
30-04-2003, 14:00
Den är inte mycket första säsongen men vänta ..snart över 2 meter
Förökning ...tror inte ni kommer att bekymra er om det heller sen ,men det går bra att dela av en bit av en större planta o få fler
hej,
Egentligen ska man plantera 2st
En på var sida om dörren till huset , för att hålla de onda demonerna borta.
Det tar ett tag innan de blir stora och resliga. Mina står i vanlig jord och får i princip bara vatten och lite naturgödsel då o då.
De som har varit i Tyskland och testat Maggi kryddan på flaska vet att smaken är densamma. I Tyskland kallas den även för Maggi växten.
Underbart gott till soppor och grytor samt de späda bladen i sallad.
Men ta inte för mycket.
Om den får ett varmt och skyddat läge och hönsgödsel(måttligt dock, bränner lätt) kan den bli 4 meter. Jag såg ett sådant ex hos en kompis på Gotland. OK, zon 1 osv men iallafall. Den var imponerande.
Hur mycket sol behöver den?
Skulle faktiskt vilja ha en vid ingången, som ju då tyvärr ligger i norr. Lite förmiddagsssol är allt vad stackaren skulle få, däremot lä och stöd och kärlek...hur pass krävande är de? Libbstickorna, vill säga...
Sanna
Hej,
Full sol eller halvskugga.
Testa, växer den inte så är det bara att gräva upp o flytta den till ett bättre ställe.
Annars så läs i mitt tidigare inlägg.
Jamen tänka sig! Den har stuckit upp! Libbstickan!
Och om man ska tro alla 2 - 4-meters historier (vilket man naturligtvis ska...) känner jag att jag nog bör flytta den lite längre bak i landet.
DÅ är den stora frågan: är det lämplig tid att flytta sin libbis NU?
sampa
Libbstickan blir HÖG! På friland blir min dryga 2 meter. Eftersom jag tycker den smakar lika illa som den luktar, har jag den enbart kvar som solskydd i min kolonilott!
hej
CITAT
Eftersom jag tycker den smakar lika illa som den luktar, har jag den enbart kvar som solskydd i min kolonilott!
Är det säkert du har libbsticka? Libbsticka är gott, men man får inte ta för mycket. Då blir det "för mycket av det goda"
Men visst kan man väl flytta sin libbsticka vid denna tid? Den har bara skjutit upp några små blad....
Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.