Wilmer
Någon mer som förevigat sina inte så lyckade resultat i trädgården?
Nu ska vi se om jag kommer ihåg hur man lägger upp;

(Efter ett år i jorden!)

Wilma
Fenja
DET är väl inte så illa? När satte du dem?
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
ska du prova med vitlök,lök i trädården så har jag ett tips att planteradom inne en första tid tils dom har fått rötter å blad sen plantera ut dom i trädgården .man får snabbt lökar smile.gif smile.gif smile.gif
Eva St
CITAT (flaxss @ 19-02-2006, 14:40)
ska du prova med vitlök,lök i trädården så har jag ett tips att planteradom inne en första tid tils dom har fått rötter å blad sen plantera ut dom i trädgården .man får snabbt lökar smile.gif smile.gif smile.gif

Kanske något för mig då som inte var så snabb i höstas att få ner min vitlök har bekymrat mig för om jag ska bli utan vitlök i år.
Är det dags att sätta den inne redan nu -- kanske i mina krukor gjorda med krukmakaren kan vara något då slipper jag ju störa rötterna när jag sätter om dem ute
Eva St
Wilmer
Hm, inte så illa... De satt i jorden ett år! De flesta var samma klyfta jag satt ner som jag plockade upp... BUHU.

Jag har vitlökar i jorden nu också, men dem glömde jag plocka upp i höstas innan tjälen kom. tongue.gif

Men blasten smakade namnam!

OK, kan ge dem en chans i år igen med inneplantering först. Tack för tips!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 19-02-2006, 14:52)
ska du  prova med  vitlök,lök i trädården så har jag ett tips att planteradom inne en första tid  tils dom har fått rötter å blad sen plantera ut dom i trädgården .man får snabbt lökar  :)  :)  :)

Kanske något för mig då som inte var så snabb i höstas att få ner min vitlök har bekymrat mig för om jag ska bli utan vitlök i år.
Är det dags att sätta den inne redan nu -- kanske i mina krukor gjorda med krukmakaren kan vara något då slipper jag ju störa rötterna när jag sätter om dem ute
Eva St

så tännkte jag med . så jag planterade vitlök i vanligkruka höll jorden lättfugktig utan plastpåse elelr nåt sånt lock .sen efter nån vecka kom där grönt i varje klyfta det växer fort med så man ska någ inte börja så tidigt som jag gjorde smile.gif smile.gif smile.gif
Eva St
CITAT (flaxss @ 19-02-2006, 15:41)
CITAT (Eva St @ 19-02-2006, 14:52)
ska du  prova med  vitlök,lök i trädården så har jag ett tips att planteradom inne en första tid  tils dom har fått rötter å blad sen plantera ut dom i trädgården .man får snabbt lökar  smile.gif  smile.gif  smile.gif

Eva St

så tännkte jag med . så jag planterade vitlök i vanligkruka höll jorden lättfugktig utan plastpåse elelr nåt sånt lock .sen efter nån vecka kom där grönt i varje klyfta det växer fort med så man ska någ inte börja så tidigt som jag gjorde smile.gif smile.gif smile.gif

ohmy.gif ohmy.gif
Då väntar jag ett tag till men det låter ju bra om man kan få igång dem lite längre fram så de är på G när våren kommer
Eva St
Alexander-VG-zon3
kolla i mitt album där va ju vittlök den med sådderna den är min som växtminst kommer inte ritikgt igåh när det var jag la den i jord nån vecka eler nåt sånt wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vitlök är nog det jag har minst problem med.

Det som inte blir bra är ju de växter ohyran äter upp så man inte har något att fota.
Eva St
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-02-2006, 17:05)

Det som inte blir bra är ju de växter ohyran äter upp så man inte har något att fota.

Åh vilken Vitlök --- vilka knep har du

Mitt bekymmer är ju att jag inte fått ner den i jord än
Eva St
Alexander-VG-zon3
åsa har du provat att äta bladen går det
linvik
Man kan ju också fixa rötter på vitlöken genom att använda sig av ett hyacintglas:
Alexander-VG-zon3
å det ska jag testa tack för tipset linvik smile.gif smile.gif
Wilmer
Jag brukar äta blasten på mina, men de är ju inte så kraftiga... Om man "kan" vet jag eg. inte men jag testade och lever än smile.gif .

WOWOWOW!! Hur får man sådana vitlökar??? Eva st.. Mycket imponerad.

Hm, alltså bara jag som förevigar misslyckandena i trädgården.... Vänta nu minns jag ett foto till! Ska leta..

Wilma
Wilmer
Den här är visserligen stor men hur lyckat är det att ha den i trädgården... HM!

wink.gif

gammelnalle
Hur får man kulspetspennor att växa???

jag blir av med så många!!

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

skämt å sido så har inte mina vitlökar heller vuxit bra... så jag följer era råd med stort intresse..

b
Wilmer
biggrin.gif Måste vara samma gödning som maskrosen fick... Minns bara inte vad... Ska ta patent när jag minns..
Eva St
CITAT (Wilmer @ 19-02-2006, 21:23)
Jag brukar äta blasten på mina, men de är ju inte så kraftiga... Om man "kan" vet jag eg. inte men jag testade och lever än smile.gif .

WOWOWOW!! Hur får man sådana vitlökar??? Eva st.. Mycket imponerad.

Hm, alltså bara jag som förevigar misslyckandena i trädgården.... Vänta nu minns jag ett foto till! Ska leta..

Wilma

Du det är inte min vitlök utan Åsas jag bara citerade henne i mitt inlägg är lika imponerad som du av dessa vitlökar
Eva St
renate
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-02-2006, 17:05)

Jösses så många, fina vitlök du skördade Åsa,min skörd blev tämligen liten hösten 05,och så glömde jag att sätta nya vitlök.Det blir ingen vitlök iår,men jag chansar och sätter nu till våren.Det är ja så gott med egen skördat vitlök.Det gröna använder jag på sommaren isallader.
lena:-)
CITAT (gammelnalle @ 19-02-2006, 21:47)
Hur får man kulspetspennor att växa???

jag blir av med så många!!

Åh, här frodas kulspetspennor, dom kommer liksom av sig själva! sleep.gif sleep.gif sleep.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Angående att äta blasten: Vill man ha stora fina lökar under jord låter man blasten vara, det är via blasten det samlas in näring till det under jord. Vill man klippa blast är det bättre att sätta ner en massa lökar i en kruka som man kan klippa av och när de små lökarna har gjort sitt så slänger man det.

För att få stora lökar bör man även välja sorter som blir stora ex. Hammar och så använder man bara de största klyftorna som utsäde + växtföljd+ näring +vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon